Κυριακή, 6 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΑκτοπλοία: Κίνητρα για τις ... άγονες μέσω νομοθετικών ρυθμίσεων

Ακτοπλοία: Κίνητρα για τις … άγονες μέσω νομοθετικών ρυθμίσεων

|

Είναι από τις ειδήσεις που ακούμε χρόνια…. .Ε καιρός είναι να γίνουν πραγματικότητα. Αναφερόμαστε, στις πρωτοβουλίες που αναμένεται να πάρει άμεσα το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ώστε να προχωρήσει σε τροποιήσεις άρθρων του Νόμου 2932/2001 «Ελεύθερη παροχή υπηρεσιών στις θαλάσσιες ενδομεταφορές – σύσταση γραμματείας λιμένων και λιμενικής πολιτικής – μετατροπής λιμενικών ταμείων σε ανώνυμες εταιρείες και άλλες διατάξεις» προσφέροντας νέα δεδομένα στην Ελληνική Ακτοπλοϊα. Και βέβαια είναι δεδομένο ότι θα επηρεαστούν και οι … άγονες γραμμές, κάτι που αποτελεί αίτημα όλων των εμπλεκόμενων φορέων… .

Σύμφωνα με πληροφορίες της ιστοσελίδας tovima.gr, στελέχη του υπουργείου επεξεργάζονται την περίοδο αυτή τις προτάσεις που έχουν καταθέσει αρμόδιοι φορείς, όπως ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, και εκτιμάται ότι μέσα στον Νοέμβριο θα έχει ολοκληρωθεί η συγγραφή των σχετικών άρθρων που θα περιλαμβάνουν τις αλλαγές και θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα opengov για διαβούλευση. Μετά τις όποιες παρατηρήσεις που θα κατατεθούν, θα γίνει η απαραίτητη επεξεργασία και οι τροποποιήσεις θα πάρουν τον δρόμο προς τη Βουλή. 

Σε τρία κομμάτια 

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι αναμένεται να «σπάσει» το νομοσχέδιο σε τρία κομμάτια, στα άρθρα που αναφέρονται στα πλοία της ακτοπλοΐας, στα πορθμεία (φέρι μποτ) και στα φορτηγά πλοία, γιατί σήμερα υπάρχουν διατάξεις που αφορούν διαφορετικών κατηγοριών πλοία.  Αναφορικά με τις αλλαγές αναμένεται να συμπεριλαμβάνεται και άρθρο για τη μεταφορά ατόμων με κινητικά προβλήματα, κυρίως με φέρι μποτ. Υπενθυμίζεται πως πρόσφατα είχε συνάντηση με το προεδρείο του Πανελληνίου Συλλόγου Παραπληγικών ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φώτης Κουβέλης. 

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης οι εκπρόσωποι του Συλλόγου ζήτησαν από τον υπουργό τη λήψη των κατάλληλων μέτρων για τη διευκόλυνση της μετακίνησής τους με τα πλοία της ακτοπλοΐας, με δεδομένο ότι σε πολλές περιπτώσεις είναι από δύσκολη έως αδύνατη η πρόσβασή τους στα θαλάσσια μέσα μεταφοράς και η μετακίνησή τους από και προς τη νησιωτική χώρα.   Ως τα σημαντικότερα προβλήματα ανέφεραν την απουσία των κατάλληλων μέσων και υποδομών για την εξυπηρέτηση των Ατόμων Με Ειδικές Ανάγκες, όπως ανελκυστήρες, ειδικές ράμπες, προσβάσιμες καμπίνες, χώροι υγιεινής κ.ά.  

Κίνητρα για τις «άγονες»

Επιπροσθέτως αναμένεται να υπάρξει αναφορά για τα κίνητρα σχετικά με τα πλοία που αφορούν άγονες γραμμές και κυρίως σε ό,τι αφορά τη χρονική διάρκεια της σχετικής σύμβασης. Αναφορικά με τις επικείμενες τροποποιήσεις στο νομοσχέδιο, τα ίδια στελέχη επεσήμαναν ότι με τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί θα γίνει εφικτό να ξεπεραστούν οι αντιπαραθέσεις μεταξύ των ακτοπλόων κάνοντας λόγο για έναν εποικοδομητικό διάλογο που έχει ξεκινήσει για το θέμα.

Οσον αφορά τα κίνητρα τόνιζαν ότι για να δρομολογηθούν νέα πλοία για την εξυπηρέτηση νησιών στη λεγόμενη «άγονη γραμμή» σημαντικό ρόλο έχουν η διάρκεια της σύμβασης αλλά και το ύψος των μισθωμάτων. Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας κ. Μιχάλης Σακέλλης μιλώντας το καλοκαίρι σε ημερίδα για την ακτοπλοΐα είχε πει μεταξύ άλλων πως «για τον ακτοπλοϊκό μας στόλο πρέπει πρώτα απ’ όλα να επισημάνουμε ότι η ανάγκη ανανέωσής του δεν είναι ποτέ στιγμιαία αλλά διαρκής. 

Τα επόμενα 10 – 15 χρόνια θα υπάρξουν ανάγκες ανανέωσης του στόλου μας ενώ οι περιβαλλοντολογικοί κανονισμοί θα δημιουργήσουν πρόσθετες ανάγκες για την αντικατάσταση πλοίων ίσως νωρίτερα απ’ ό,τι έχουν προγραμματιστεί. Επίσης παρατηρείται μικρή ή και μηδενική συμμετοχή σε ορισμένους διαγωνισμούς για την εξυπηρέτηση των νησιών με συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας.  Και σε αυτές τις περιπτώσεις προβλέπουμε ότι θα χρειαστεί η ναυπήγηση νέων πλοίων, λαμβανομένου υπόψη ότι στη διεθνή αγορά δεν υπάρχουν τα κατάλληλα πλοία για να αγοραστούν».  

«Μείωση του ΦΠΑ»

Επιπλέον, είχε σημειώσει ότι «η απαλλαγή των εταιρειών μας από υποχρεώσεις δημόσιας υπηρεσίας είναι απαραίτητη. Για τη βελτίωση του θεσμικού μας πλαισίου έχουν ήδη γίνει συζητήσεις και έχουν κατατεθεί οι προτάσεις μας για την πλέον ευέλικτη λειτουργία των εταιρειών μας και κυρίως για την απαλλαγή από υποχρεώσεις δημόσιας υπηρεσίας και ευελπιστούμε στην κατανόηση του υπουργείου.  Πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουμε ότι η επιβολή υποχρεώσεων έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους εκμετάλλευσης και βέβαια και των εισιτηρίων. Λαμβάνοντας υπόψη την αύξηση των τιμών των καυσίμων μετά το 2016, την ανοδική πορεία τους το 2018, αλλά και την αναμενόμενη αύξηση το 2020, είναι βέβαιο ότι θα δημιουργηθούν πιέσεις για την αύξηση του κόστους ταξιδιού με αρνητικές συνέπειες στην κίνηση και στον τουρισμό μας.

Μονόδρομος για την αποφυγή αυξήσεων στις τιμές των εισιτηρίων είναι η μείωση των συντελεστών ΦΠΑ στα επίπεδα των συντελεστών που ισχύουν και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Το θέμα είναι πολύ σοβαρό και πρέπει να καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να πετύχουμε τη μείωση των συντελεστών». Στη διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου είχε γίνει λόγος και στην εφετινή ετήσια μελέτη της εταιρείας συμβούλων επιχειρήσεων XRTC ΕΠΕ, η οποία ασχολείται ενεργά με τον κλάδο της ακτοπλοΐας από το 2000.

Οπως αναφέρονταν «είναι επιτακτική όσο ποτέ πλέον η ανάγκη εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου, το οποίο δεν θα στηρίζεται στη δημιουργία κινήτρων που προκαλούν στρεβλώσεις στην αγορά, αλλά στη δημιουργία ενός κανονιστικού πλαισίου που θα εξασφαλίζει την ανταγωνιστικότητα των εταιρειών και συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού. Θεωρούμε ότι αυτό το πλαίσιο δεν θα πρέπει να προσεγγιστεί μονομερώς από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αλλά σε συνεργασία με τα υπουργεία Μεταφορών και Υποδομών, ώστε να υπάρξει μια ολοκληρωμένη λύση προς όφελος του πολίτη». Οριακά αυξημένη κίνηση 

Αύξηση επιβατών 

Εν τω μεταξύ, οριακή αύξηση σε σχέση με πέρυσι καταγράφηκε το καλοκαίρι στον αριθμό των επιβατών που μετακινήθηκαν με τα πλοία της ακτοπλοΐας. Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, αυτό οφείλεται στο αυξημένο ενδιαφέρον Ελλήνων και ξένων προς τα νησιά των Κυκλάδων, ενώ πολλοί ήταν οι τουρίστες που επέλεξαν τα πλοία για ενδιάμεσες διαδρομές μεταξύ νησιών.  Σημειώνεται ότι ένας σημαντικός αριθμός τουριστών κάθε χρόνο επιλέγει να κατευθύνεται στα ελληνικά νησιά απευθείας από τις χώρες τους με πτήσεις τσάρτερ και όχι μέσω του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» και εν συνεχεία των λιμένων Πειραιά ή Ραφήνας.

Πηγή tovima.gr 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Η Ρίκα Μάασε ενισχύει τον Α.Ο. Θήρας, μία διεθνής μεταγραφή με βλέμμα στο μέλλον

Η ταλαντούχα Γερμανίδα διαγώνια, με πλούσια εμπειρία σε Ελλάδα και Ευρώπη, έρχεται στη Σαντορίνη για να δώσει δύναμη και ποιότητα στην επίθεση του Α.Ο. Θήρας για τη σεζόν 2025-2026.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Έξι χρόνια διακυβέρνησης και το βλέμμα στο μέλλον

Από τις ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις και τη στεγαστική πολιτική έως τις παρεμβάσεις στην εργασία και την ασφάλεια, ο Πρωθυπουργός καταγράφει τα επόμενα βήματα διακυβέρνησης

Ο Δημήτρης Μπάκουλης ανοίγει τον Μουσικό Περίβολο στη Νάξο

Μετά τις sold out εμφανίσεις του, ο ταλαντούχος τραγουδοποιός έρχεται την Παρασκευή 11 Ιουλίου για μια μοναδική ατμοσφαιρική συναυλία στο Γυμνάσιο Νάξου – με ελεύθερη είσοδο.

Η Αμοργός καθαρίζει τα μονοπάτια της: Ολοκληρώθηκε η 14η δράση του συλλόγου “Νήσος Αμοργός”

Με τη δύναμη των εθελοντών, καθαρίστηκε πλήρως το μονοπάτι Άγιος Ιωάννης Λευκών – Κάτω Ακρωτήρι Καταπόλων. Έρχεται οργανωμένος περίπατος για την ανάδειξή του.

Απεραθίτικοι σκοποί και τραγούδια της πατινάδας: Ένα βιωματικό μουσικό δρώμενο στην αυλή της Παναγιάς

Την Κυριακή 13 Ιουλίου 2025, η Απείρανθος γεμίζει νότες και μνήμες – Τρεις γενιές μουσικής παράδοσης ζωντανεύουν σε μια βραδιά αφιερωμένη στους σκοπούς της πατινάδας.

Ευρωπαϊκό κύμα επενδύσεων 5,5 δισ. ευρώ για τα νησιά: Διασυνδέσεις, «πράσινη» ενέργεια και ανανέωση στόλου στο επίκεντρο

Από τη Νάξο μέχρι το Αγαθονήσι και από τη Σίφνο έως την Ικαρία, η νησιωτική Ελλάδα προετοιμάζεται για μια μεγάλη «πράσινη» μετάβαση με τρία νέα ευρωπαϊκά ταμεία που φέρνουν έργα 8 δισ. ευρώ – με έμφαση στις διασυνδέσεις, τις ΑΠΕ και την ακτοπλοΐα.

Γιάννης Πάριος: Το θαλασσινό του ταξίδι με 16 τραγούδια-ανάσα Ελλάδας και καρδιάς (video)

Ο αγαπημένος ερμηνευτής παρουσίασε το νέο του άλμπουμ «Τα Θαλασσινά του Πάριου» με ένα αξέχαστο νησιώτικο γλέντι στην Αθηναϊκή Ριβιέρα, με αναφορές στον πατέρα του, την καταγωγή του και τις ρίζες της μουσικής του πορείας.

Φινλανδία: Χάκα – Ίντερ Τούρκου, δεν… (Χ)αλιούνται στο 3.85!

Με αντίθετους στόχους αλλά κοινή διάθεση για… συμβιβασμό, η ισοπαλία «παίζει δυνατά» στο μεγάλο ματς της Veikkausliiga ανάμεσα σε Χάκα και Ίντερ Τούρκου.

Νάξος – Η Πηγή του Ακεψιμά: Το νερό που “μίλησε” στην ιστορία του νησιού

Ένα ταξίδι στο Φυλλαδάκι, στην ξεχασμένη πέτρινη πηγή του Αγίου Ακεψιμά, μέσα από τη μαρτυρία του Αντώνη Σαλτερή και την ευαισθησία του Γιώργου Καρνέζη.

Διακοπές στην Ευρώπη; Πρόσεξε τι φοράς, πού καπνίζεις και… πού πατάς!

Από το Πορτοφίνο μέχρι την Πράγα, νέοι κανόνες και τσουχτερά πρόστιμα περιμένουν τους απρόσεκτους ταξιδιώτες του καλοκαιριού.

Νάξος: “Σιωπή” στην τοπική κοινωνία, έφυγε πρόωρα ο Γεώργιος Λαΐος

Η Νάξος αποχαιρετά έναν νέο άνθρωπο με έντονη κοινωνική παρουσία και ανθρώπινη προσφορά – Κηδεύεται την Πέμπτη 3 Ιουλίου στον Ιερό Ναό Κοιμητηρίου Άνω Λιοσίων

Ο παππούς της Σχοινούσας που δεν σταματά να χορεύει – Ο 92χρονος Γιώργος Κωβαίος ξανά στη Γιορτή Φάβας (video)

Με την εγγονή του στο πλευρό, ο Γιώργος Κωβαίος, 92 ετών, συγκίνησε και φέτος στη Γιορτή Φάβας της Σχοινούσας, κρατώντας ζωντανή την ψυχή της παράδοσης (video)

Νάξος – Κωμιακή: «Έφυγε» ο Δημήτρης Ιωάννου Καρούσης, θλίψη για τον αγαπημένο “Τζήμα”

Αποχαιρετισμός σε έναν ήσυχο και αγαπητό συγχωριανό που δεν ξέχασε ποτέ τον τόπο του – Το χωριό τον τιμά με συγκίνηση

Αμολήθηκαν τα θηρία να φάνε ακόμα ένα καπετάνιο

Η πρόσκρουση του Champion Jet 3 στην Πάρο φέρνει ξανά στο φως την επικινδυνότητα των λιμανιών και την ανάγκη για θεσμική στήριξη των πλοιάρχων – Όχι άλλο στοχοποίηση των ανθρώπων της θάλασσας

«Εκεί που η θάλασσα είναι ζωή» – Φόρος τιμής στους ναυτικούς της Νάξου και των Μικρών Κυκλάδων (video)

Με αφορμή τη Ναυτική Εβδομάδα, ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων τιμά με συγκίνηση τους ανθρώπους που ζουν, εργάζονται και αγαπούν τη θάλασσα (video)

Ο θρυλικός Σκοπελίτης: Το πλοίο που δεν ξέχασε ποτέ τις Μικρές Κυκλάδες (video)

Από το 1956 μέχρι σήμερα, ο Σκοπελίτης συνεχίζει να συνδέει ζωές και νησιά, με κάθε καιρό και σε κάθε ανάγκη – ένα συγκινητικό αφιέρωμα στην εκπομπή «Όπου Υπάρχει Ελλάδα»

Η Σχοινούσα, η Δονούσα και η Ηρακλειά στο φως του ΣΚΑΪ – Εκεί που «υπάρχει Ελλάδα» (video)

Η εκπομπή «Όπου Υπάρχει Ελλάδα» ταξιδεύει ξανά στις Μικρές Κυκλάδες με ζωντανές εικόνες, ιστορίες ανθρώπων και χρώματα Αιγαίου που συγκινούν.

ΔΕΔΔΗΕ: Προσωρινή διακοπή ρεύματος αύριο Τετάρτη 2 Ιουλίου σε περιοχές της Νάξου

Σύντομη διακοπή ρεύματος νωρίς το πρωί σε Άγιο Γεώργιο, Παραλία, Στελίδα και άλλες περιοχές της Χώρας – Μια απαραίτητη τεχνική παρέμβαση για την ασφάλεια του δικτύου.

«Όπου Υπάρχει Ελλάδα»: Η Νάξος στο επίκεντρο της πρώτης εκπομπής του Ιουλίου (video)

Η Ευλαμπία Ρέβη και ο Γιώργος Κουρδής ξεκινούν τον Ιούλιο από τη Νάξο – Τοπία, πολιτισμός, προβλήματα και πρόσωπα στο μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων. (video)

Ο Κώστας Μακεδόνας στη Νάξο, μία καλοκαιρινή βραδιά γεμάτη συναίσθημα και τραγούδι

Στις 16 Ιουλίου, το Γυμνάσιο Νάξου υποδέχεται τον Κώστα Μακεδόνα και τη Χριστιάνα Γαλιάτσου σε μια συναυλία με άρωμα Ελλάδας και μελωδίες που μιλούν στην ψυχή