Παρασκευή, 2 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΑκτοπλοία: Κίνητρα για τις ... άγονες μέσω νομοθετικών ρυθμίσεων

Ακτοπλοία: Κίνητρα για τις … άγονες μέσω νομοθετικών ρυθμίσεων

|

Είναι από τις ειδήσεις που ακούμε χρόνια…. .Ε καιρός είναι να γίνουν πραγματικότητα. Αναφερόμαστε, στις πρωτοβουλίες που αναμένεται να πάρει άμεσα το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ώστε να προχωρήσει σε τροποιήσεις άρθρων του Νόμου 2932/2001 «Ελεύθερη παροχή υπηρεσιών στις θαλάσσιες ενδομεταφορές – σύσταση γραμματείας λιμένων και λιμενικής πολιτικής – μετατροπής λιμενικών ταμείων σε ανώνυμες εταιρείες και άλλες διατάξεις» προσφέροντας νέα δεδομένα στην Ελληνική Ακτοπλοϊα. Και βέβαια είναι δεδομένο ότι θα επηρεαστούν και οι … άγονες γραμμές, κάτι που αποτελεί αίτημα όλων των εμπλεκόμενων φορέων… .

Σύμφωνα με πληροφορίες της ιστοσελίδας tovima.gr, στελέχη του υπουργείου επεξεργάζονται την περίοδο αυτή τις προτάσεις που έχουν καταθέσει αρμόδιοι φορείς, όπως ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, και εκτιμάται ότι μέσα στον Νοέμβριο θα έχει ολοκληρωθεί η συγγραφή των σχετικών άρθρων που θα περιλαμβάνουν τις αλλαγές και θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα opengov για διαβούλευση. Μετά τις όποιες παρατηρήσεις που θα κατατεθούν, θα γίνει η απαραίτητη επεξεργασία και οι τροποποιήσεις θα πάρουν τον δρόμο προς τη Βουλή. 

Σε τρία κομμάτια 

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι αναμένεται να «σπάσει» το νομοσχέδιο σε τρία κομμάτια, στα άρθρα που αναφέρονται στα πλοία της ακτοπλοΐας, στα πορθμεία (φέρι μποτ) και στα φορτηγά πλοία, γιατί σήμερα υπάρχουν διατάξεις που αφορούν διαφορετικών κατηγοριών πλοία.  Αναφορικά με τις αλλαγές αναμένεται να συμπεριλαμβάνεται και άρθρο για τη μεταφορά ατόμων με κινητικά προβλήματα, κυρίως με φέρι μποτ. Υπενθυμίζεται πως πρόσφατα είχε συνάντηση με το προεδρείο του Πανελληνίου Συλλόγου Παραπληγικών ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φώτης Κουβέλης. 

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης οι εκπρόσωποι του Συλλόγου ζήτησαν από τον υπουργό τη λήψη των κατάλληλων μέτρων για τη διευκόλυνση της μετακίνησής τους με τα πλοία της ακτοπλοΐας, με δεδομένο ότι σε πολλές περιπτώσεις είναι από δύσκολη έως αδύνατη η πρόσβασή τους στα θαλάσσια μέσα μεταφοράς και η μετακίνησή τους από και προς τη νησιωτική χώρα.   Ως τα σημαντικότερα προβλήματα ανέφεραν την απουσία των κατάλληλων μέσων και υποδομών για την εξυπηρέτηση των Ατόμων Με Ειδικές Ανάγκες, όπως ανελκυστήρες, ειδικές ράμπες, προσβάσιμες καμπίνες, χώροι υγιεινής κ.ά.  

Κίνητρα για τις «άγονες»

Επιπροσθέτως αναμένεται να υπάρξει αναφορά για τα κίνητρα σχετικά με τα πλοία που αφορούν άγονες γραμμές και κυρίως σε ό,τι αφορά τη χρονική διάρκεια της σχετικής σύμβασης. Αναφορικά με τις επικείμενες τροποποιήσεις στο νομοσχέδιο, τα ίδια στελέχη επεσήμαναν ότι με τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί θα γίνει εφικτό να ξεπεραστούν οι αντιπαραθέσεις μεταξύ των ακτοπλόων κάνοντας λόγο για έναν εποικοδομητικό διάλογο που έχει ξεκινήσει για το θέμα.

Οσον αφορά τα κίνητρα τόνιζαν ότι για να δρομολογηθούν νέα πλοία για την εξυπηρέτηση νησιών στη λεγόμενη «άγονη γραμμή» σημαντικό ρόλο έχουν η διάρκεια της σύμβασης αλλά και το ύψος των μισθωμάτων. Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας κ. Μιχάλης Σακέλλης μιλώντας το καλοκαίρι σε ημερίδα για την ακτοπλοΐα είχε πει μεταξύ άλλων πως «για τον ακτοπλοϊκό μας στόλο πρέπει πρώτα απ’ όλα να επισημάνουμε ότι η ανάγκη ανανέωσής του δεν είναι ποτέ στιγμιαία αλλά διαρκής. 

Τα επόμενα 10 – 15 χρόνια θα υπάρξουν ανάγκες ανανέωσης του στόλου μας ενώ οι περιβαλλοντολογικοί κανονισμοί θα δημιουργήσουν πρόσθετες ανάγκες για την αντικατάσταση πλοίων ίσως νωρίτερα απ’ ό,τι έχουν προγραμματιστεί. Επίσης παρατηρείται μικρή ή και μηδενική συμμετοχή σε ορισμένους διαγωνισμούς για την εξυπηρέτηση των νησιών με συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας.  Και σε αυτές τις περιπτώσεις προβλέπουμε ότι θα χρειαστεί η ναυπήγηση νέων πλοίων, λαμβανομένου υπόψη ότι στη διεθνή αγορά δεν υπάρχουν τα κατάλληλα πλοία για να αγοραστούν».  

«Μείωση του ΦΠΑ»

Επιπλέον, είχε σημειώσει ότι «η απαλλαγή των εταιρειών μας από υποχρεώσεις δημόσιας υπηρεσίας είναι απαραίτητη. Για τη βελτίωση του θεσμικού μας πλαισίου έχουν ήδη γίνει συζητήσεις και έχουν κατατεθεί οι προτάσεις μας για την πλέον ευέλικτη λειτουργία των εταιρειών μας και κυρίως για την απαλλαγή από υποχρεώσεις δημόσιας υπηρεσίας και ευελπιστούμε στην κατανόηση του υπουργείου.  Πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουμε ότι η επιβολή υποχρεώσεων έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους εκμετάλλευσης και βέβαια και των εισιτηρίων. Λαμβάνοντας υπόψη την αύξηση των τιμών των καυσίμων μετά το 2016, την ανοδική πορεία τους το 2018, αλλά και την αναμενόμενη αύξηση το 2020, είναι βέβαιο ότι θα δημιουργηθούν πιέσεις για την αύξηση του κόστους ταξιδιού με αρνητικές συνέπειες στην κίνηση και στον τουρισμό μας.

Μονόδρομος για την αποφυγή αυξήσεων στις τιμές των εισιτηρίων είναι η μείωση των συντελεστών ΦΠΑ στα επίπεδα των συντελεστών που ισχύουν και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Το θέμα είναι πολύ σοβαρό και πρέπει να καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να πετύχουμε τη μείωση των συντελεστών». Στη διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου είχε γίνει λόγος και στην εφετινή ετήσια μελέτη της εταιρείας συμβούλων επιχειρήσεων XRTC ΕΠΕ, η οποία ασχολείται ενεργά με τον κλάδο της ακτοπλοΐας από το 2000.

Οπως αναφέρονταν «είναι επιτακτική όσο ποτέ πλέον η ανάγκη εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου, το οποίο δεν θα στηρίζεται στη δημιουργία κινήτρων που προκαλούν στρεβλώσεις στην αγορά, αλλά στη δημιουργία ενός κανονιστικού πλαισίου που θα εξασφαλίζει την ανταγωνιστικότητα των εταιρειών και συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού. Θεωρούμε ότι αυτό το πλαίσιο δεν θα πρέπει να προσεγγιστεί μονομερώς από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αλλά σε συνεργασία με τα υπουργεία Μεταφορών και Υποδομών, ώστε να υπάρξει μια ολοκληρωμένη λύση προς όφελος του πολίτη». Οριακά αυξημένη κίνηση 

Αύξηση επιβατών 

Εν τω μεταξύ, οριακή αύξηση σε σχέση με πέρυσι καταγράφηκε το καλοκαίρι στον αριθμό των επιβατών που μετακινήθηκαν με τα πλοία της ακτοπλοΐας. Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, αυτό οφείλεται στο αυξημένο ενδιαφέρον Ελλήνων και ξένων προς τα νησιά των Κυκλάδων, ενώ πολλοί ήταν οι τουρίστες που επέλεξαν τα πλοία για ενδιάμεσες διαδρομές μεταξύ νησιών.  Σημειώνεται ότι ένας σημαντικός αριθμός τουριστών κάθε χρόνο επιλέγει να κατευθύνεται στα ελληνικά νησιά απευθείας από τις χώρες τους με πτήσεις τσάρτερ και όχι μέσω του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» και εν συνεχεία των λιμένων Πειραιά ή Ραφήνας.

Πηγή tovima.gr 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Aegean Air: Ιστορικές επιδόσεις το 2024, ισχυρή εκκίνηση και στρατηγική ανάπτυξης για το 2025

Αύξηση επιβατικής κίνησης, ενίσχυση στόλου και επενδύσεις σε ανθρώπινο δυναμικό και υπηρεσίες χαρακτηρίζουν την πορεία της AEGEAN, σύμφωνα με την παρουσίαση του CEO Δ. Γερογιάννη.

Ο «Τυφώνας» που καθαρίζει τις ελληνικές ακτές – Μια θαλάσσια αποστολή ελπίδας και αλλαγής

Με 17,8 εκατομμύρια σκουπίδια λιγότερα, το επιχειρησιακό πλοίο του Ιδρύματος Λασκαρίδη ταξιδεύει από νησί σε νησί για να αποκαταστήσει το φυσικό μας περιβάλλον και να δώσει νέα πνοή στις παραλίες της Ελλάδας.

Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Παγώνουν, τι είπε ο Κικίλιας από τη Σύρο (video)

Η μείωση των λιμενικών τελών συγκράτησε το μεταφορικό κόστος. Αποφεύχθηκαν αυξήσεις έως και 15%, ύστερα από τις πρωτοβουλίες του υπουργού Nαυτιλίας. Πίνακας με παραδείγματα

Ανδρος: Η Μονή Παναχράντου εγκαινιάζει τη μόνιμη συλλογή «Τέχνης Φυλακτήριον»

Ένας νέος πνευματικός και καλλιτεχνικός θεσμός με τη συμμετοχή 46 σπουδαίων Ελλήνων δημιουργών, στην καρδιά της μοναστικής ζωής.

Δραματικές ελλείψεις διασωστών στο ΕΚΑΒ: Στο «κόκκινο» τα νησιά ενόψει καλοκαιριού (video)

Ο πρόεδρος των εργαζομένων στο ΕΚΑΒ προειδοποιεί για σοβαρούς κινδύνους σε Κυκλάδες και ηπειρωτικές περιοχές λόγω αδυναμίας 24ωρης λειτουργίας των ασθενοφόρων.

Κώδικα Αυτοδιοίκησης: Ενίσχυση γονεϊκότητας και κοινωνικής πολιτικής από τους δήμους

Επιδοτήσεις έως 3.000€ για κάθε γέννηση, στήριξη εκπαιδευτικών και δομών υγείας φέρνει το νέο θεσμικό πλαίσιο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση – Ζητείται αναδρομική ισχύς για αδικημένες οικογένειες.

Ανάσα στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Μειώσεις μέσω λιμενικών τελών ανακοίνωσε ο Β. Κικίλιας

Μεσοσταθμική μείωση 3,2% και σημαντικές εκπτώσεις για οικογένειες υπόσχεται η κυβέρνηση, με στόχο πιο προσιτά ταξίδια στα νησιά για το 2025.

Η 10η γενιά Pokémon εμπνέεται από τις Κυκλάδες

Η θρυλική σειρά Pokémon φαίνεται να στρέφει το βλέμμα της στο Αιγαίο, αντλώντας έμπνευση από το κυκλαδίτικο τοπίο και τις θαλάσσιες μετακινήσεις μεταξύ νησιών.

Σίφνος – Κινητές Ιατρικές Μονάδες: Ολιστική Πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας το τριήμερο 8-10 Μαΐου

Δωρεάν εξετάσεις από 12 ειδικότητες, σεμινάριο Πρώτων Βοηθειών και πρόγραμμα πρόληψης πτώσεων για άτομα άνω των 65 ετών – Μόνο ηλεκτρονικά τα ραντεβού.

Κίνα: Από την ανάβαση με ιδρώτα, στην άνεση με κυλιόμενες σκάλες

Στην Κίνα, ένα φιλόδοξο έργο μεταμορφώνει την παραδοσιακή ανάβαση στο βουνό Lingshan, ύψους 1.500 μέτρων, με την εγκατάσταση κυλιόμενων σκαλών που επιτρέπουν στους επισκέπτες να φτάσουν στην κορυφή με άνεση.

Νάξος – Αστυνομία: Σύλληψη έξι ατόμων για διακίνηση κοκαΐνης και κάνναβης

Συνελήφθησαν στη Νάξο από Αστυνομικούς του ΑΤ Νάξου έξι άτομα για διακίνηση κοκαΐνης και κάνναβης

Αλλοίωση αποτελέσματος στο Πανναξιακός – Θύελλα (1-1): Δεν δόθηκε καθαρό πέναλτι στο 90’!

Σε φάση εντός περιοχής, ο Μανούσος της Θύελλας έκανε ξεκάθαρο χέρι, με τον διαιτητή να υποδεικνύει φάουλ εκτός περιοχής — παρότι το σημείο της παράβασης ήταν ξεκάθαρα μέσα στη μεγάλη περιοχή.

Αμοργός – Νέα Πνοή: Κίνδυνος απαξίωσης της περιουσίας από το Π.Δ. 129/2025

Ο κίνδυνος απώλειας οικοδομησιμότητας στους οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων προκαλεί αναστάτωση και έντονες αντιδράσεις στην Αμοργό - Δελτίο Τύπου από την παράταξη "Νέα Πνοή"

Κυκλάδες: Κατασκευαστικά παράδοξα σε Πάρο – Σέριφο προκαλούν αντιδράσεις

Δύο χαρακτηριστικές περιπτώσεις σε νησιά των Κυκλάδων οι οποίες προκάλεσαν τις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών

Blue Star Naxos: Ο Cpt Πολυχρόνης Ραπτάκης μιλά για τη ζωή στη θάλασσα και τις δυσκολίες της ακτοπλοΐας (video)

Ο cpt Πολυχρόνης Ραπτάκης άνοιξε την καρδιά του στην κάμερα της ΕΡΤ3, περιγράφοντας τη μοναξιά του ναυτικού και τα προβλήματα των λιμενικών υποδομών. (video)

Νάξος: “Fast & Furious” στις Αμμοθίνες της Πλάκας

Επεισόδιο με όχημα μέσα σε προστατευόμενη περιοχή Natura 2000 στη Νάξο – Καταγγελία πολιτών και άμεση παρέμβαση της Αστυνομίας

Κίνηση για τη Προστασία των Νησίδων – Νάξος: “Όχι στη θυσία της Δονούσας”, έρχονται ενημερωτικές συναντήσεις

Δύο εκδηλώσεις στη Νάξο για την απειλή που συνιστούν τα πλωτά αιολικά στη Δονούσα και οι νέες ανεμογεννήτριες στο Αιγαίο - Πότε και Που ;

Blue Star Ferries: Τροποποίηση δρομολογίων σε πλοία προς Βόρειο Αιγαίο και Δωδεκάνησα

Με την ένταξη των ανέμων να αγγίζει και τα 9 μποφόρ έχουμε τροποποίηση δρομολογίων από τον Πειραιά προς Δωδεκάνησα και Βόρειο Αιγαίο

Κουφονήσι: Μπαίνει νέο πλοίο; από 3 Ιουνίου το πρωινό δρομολόγιο του Blue Star Naxos

Ενημέρωση από τον ΣΤΕΚ για τις φετινές συνδέσεις, τις ανησυχίες των επαγγελματιών και τις επερχόμενες ανακοινώσεις της Hellenic Seaways – Blue Star Ferries σχετικά με την ακτοπλοϊκή σύνδεση του Κουφονησίου

Δυτικές Κυκλάδες: Ανεκτέλεστο το αυριανό δρομολόγιο του “Αικατερίνη Π”

ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π. : Ανεκτέλεστο το δρομολόγιο την Δευτέρα 28/4 κι επιστροφή την Τρίτη 29/4 λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών