Η αύξηση του 3% με 5% δεν αναμένεται να μεταφερθεί ευθύγραμμα σε όλες τις εταιρείες. Αυτό που θα μεταφερθεί σε όλες τις εταιρείες είναι η αύξηση των τιμών των καυσίμων, που αποτελεί και το μεγαλύτερο ποσοστό του λειτουργικού τους κόστους.
Αύξηση της μεταφορικής κίνησης το 2018 από 3% έως 5% δείχνουν τα πρώτα στοιχεία της ακτοπλοϊκής αγοράς. Ομως η αύξηση αυτή προέρχεται από τη βελτιωμένη επιβατική κίνηση του Μαΐου, του Ιουνίου και, όπως φαίνεται, του Σεπτεμβρίου και όχι από τον Ιούλιο και τον Αύγουστο που το μεταφορικό έργο διαμορφώθηκε σε παρόμοια επίπεδα με αυτά των αντίστοιχων μηνών του 2017. Αυτή η μείωση της εποχικότητας είναι και ο λόγος που οι ακτοπλοϊκές εταιρείες ανησύχησαν ιδιαίτερα από την απεργία της Πανελλήνιος Ναυτικής Ομοσπονδίας στο ξεκίνημα του Σεπτεμβρίου. Η απεργία ανεστάλη τελικά την Τρίτη μετά την υποχώρηση της εργοδοσίας, η οποία και προσέφερε αναδρομικά από τις αρχές του 2018 αυξήσεις 2%. Ομως δεν υπήρξε συμφωνία ακόμα για το 2019 και αντίστοιχα δεν προχωρά η υπογραφή της συλλογικής σύμβασης εργασίας για το νέο έτος.
Εκτός από τη μείωση της εποχικότητας στο μεταφορικό έργο, που αναφέρουν στην «Καθημερινή» πηγές του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) όμως παρατηρούνται και δύο ταχύτητες γεωγραφικά: Στο Βόρειο Αιγαίο η κίνηση αναμένεται φέτος να διαμορφωθεί σταθερή ή και ήπια πτωτική, ενώ στην Κρήτη να παραμείνει σταθερή. Στον αντίποδα μικρή αύξηση δείχνουν τα Δωδεκάνησα και ισχυρή άνοδο οι Κυκλάδες που κινούνται με διψήφιους ρυθμούς.
Εάν τελικά επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις για άνοδο της τάξης του 3%-5% φέτος αυτό θα σημάνει σημαντική επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης της ακτοπλοϊκής αγοράς από το 9% με το οποίο έκλεισε το 2017. Επιπλέον, η φετινή άνοδος δεν αφορά όλους. Και αυτό διότι εκτός από το εντοπισμένο στις Κυκλάδες αυξημένο έργο, φέτος στην αγορά μπήκαν και επιπλέον πλοία από εταιρείες όπως η Seajets και η Golden Star που αύξησαν έτσι τη μεταφορική δυναμικότητα του ακτοπλοϊκού στόλου.
Επομένως η αύξηση του 3% με 5% δεν αναμένεται να μεταφερθεί ευθύγραμμα σε όλες τις εταιρείες. Αυτό που θα μεταφερθεί σε όλες τις εταιρείες είναι η αύξηση των τιμών των καυσίμων, που αποτελεί και το μεγαλύτερο ποσοστό του λειτουργικού τους κόστους. Αυτή τη στιγμή τα ναυτιλιακά καύσιμα είναι 40% ακριβότερα από την αντίστοιχη χρονική στιγμή του 2017. Αν και εκτιμάται πως μεσοσταθμικά το έτος θα κλείσει με άνοδο των τιμών των καυσίμων πλησιέστερα στο 30%, η αύξηση αυτή έρχεται έπειτα από άλλη μια ανατίμηση της τάξης του 29% που σημειώθηκε το 2017 έναντι του 2016.
Οποιαδήποτε αύξηση της τιμής του πετρελαίου επιβαρύνει σημαντικά τα οικονομικά αποτελέσματα του κλάδου. Διαμορφώνεται έτσι μια μάλλον απαιτητική χρονιά για την κερδοφορία των μεγάλων αλλά και των μικρότερων ακτοπλοϊκών εταιρειών, παρά τις περί του αντιθέτου εντυπώσεις που μπορεί να δημιουργεί η ευρύτερη άνοδος του τουρισμού. Υπενθυμίζεται πως η πτώση της τιμής του πετρελαίου από τα μέσα του 2014 και μετά, ήταν ο κύριος λόγος της βελτίωσης των οικονομικών αποτελεσμάτων που παρουσίασαν τα προηγούμενα έτη οι ακτοπλοϊκές.