Πέμπτη, 10 Απριλίου, 2025
ΑρχικήΙστορίεςΑττική - Μάτι: "δεν θα γίνουμε ποτέ... Σουηδία" λέει ο Μιχάλης Χάλαρης

Αττική – Μάτι: “δεν θα γίνουμε ποτέ… Σουηδία” λέει ο Μιχάλης Χάλαρης

|

Ο δικός μας Μιχάλης Χάλαρης με την ιδιότητα του αντιπροέδρου της Ένωσης Πτυχιούχων Αξιωματικών και Υπαξιωματικών του Πυροσβεστικού Σώματος (ΕΠΑΥΠΣ) μίλησε στο διεθνές ειδησεογραφικό μέσο Sputnik Ελλάδα και στον δημοσιογράφο Γεράσιμο Χιόνη και τίτλος του άρθρου Η «μάχη» της Μαραθώνος, η τραγωδία στο Μάτι και γιατί η Σουηδία δεν έγινε… Ελλάδα :

Ποια είναι τα βασικά αίτια της πρωτοφανούς καταστροφής στην ανατολική Αττική; Θα μπορούσε η λεωφόρος Μαραθώνος να αποτελέσει μία φυσική αντιπυρική ζώνη; Γιατί στη Σουηδία δεν έχουν θρηνήσει ούτε έναν νεκρό;

Του Γεράσιμου Χιόνη (sputniknews.gr) / Φωτογραφία: SOOC / Meneleos Myrilas

Μπορεί η επιχείρηση για τον εντοπισμό των αγνοούμενων να μην έχει ολοκληρωθεί και να συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό, αλλά η δημόσια συζήτηση για τις αιτίες της πρωτοφανούς καταστροφής στην ανατολική Αττική έχει ήδη ξεκινήσει.

Ο Μιχάλης Χάλαρης (με καταγωγή από τη Νάξο), με την ιδιότητα του αντιπροέδρου της Ένωσης Πτυχιούχων Αξιωματικών και Υπαξιωματικών του Πυροσβεστικού Σώματος (ΕΠΑΥΠΣ) και του καθηγητή στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Ανάλυση και Διαχείριση Ανθρωπογενών και Φυσικών Καταστροφών», αποπειράται να ρίξει φως στα αίτια της τραγωδίας, η οποία μέχρι στιγμής έχει στοιχίσει τη ζωή σε τουλάχιστον 83 άτομα.

«Πρόκειται ξεκάθαρα για έναν συνδυασμό παραγόντων» τονίζει ευθύς εξαρχής, μιλώντας στο Sputnik, προτού παραθέσει τις τρεις βασικότερες αιτίες που συνέβαλαν στην πύρινη καταστροφή.

— Πολύ μεγάλη ένταση των ανέμων, οι οποίοι έφθαναν ακόμη και τα 9 Μποφόρ: Αυτό σημαίνει ότι η ταχύτητα εξάπλωσης της πυρκαγιάς ανερχόταν στα 17 χιλιόμετρα/ώρα. «Πρόκειται όπως καταλαβαίνετε, για μία πολύ υψηλή ταχύτητα» σχολιάζει.

— Μίξη δασικών και αστικών εκτάσεων: Συνιστά έναν πολύ επικίνδυνο συνδυασμό, καθώς η πιθανότητα καταστροφής οικισμών είναι μεγάλη. «Αυτό συνέβη και στην τωρινή φωτιά, όπου η δασική πυρκαγιά μετατράπηκε σε αστική» εξηγεί, στη συνέχεια.

— Κακή εφαρμογή των κανόνων περί εκκένωσης: Παρά την ιδιαίτερη δόμηση της περιοχής, ο κ. Χάλαρης εκτιμά ότι αν είχε εφαρμοστεί έγκαιρα το πρωτόκολλο εκκένωσης του οικισμού, ενδεχομένως να είχαμε θρηνήσει πολύ λιγότερα θύματα. Άλλωστε, παρέπεμψε και στο παράδειγμα των κατασκηνώσεων, όπου χάρη στην έγκαιρη απομάκρυνση των παιδιών, γλιτώσαμε την τραγωδία.

Στους παραπάνω τρεις παράγοντες, ο αντιπρόεδρος της ΕΠΑΥΠΣ σπεύδει να προσθέσει και την οικονομική κρίση, η οποία συνεπάγεται έλλειμμα στα αναγκαία μέσα πυρόσβεσης. «Παρότι η πυροσβεστική έδρασε άμεσα και έγκαιρα, η πυρκαγιά ξέφυγε του ελέγχου και λόγω της έλλειψης των κατάλληλων μέσων» επισημαίνει, ενδεικτικά.

«Αν, για παράδειγμα, από τα 100 πυροσβεστικά οχήματα, λειτουργούν τα 70 και τα υπόλοιπα 30 είναι εκτός “μάχης”, τότε στερούμε ένα σημαντικό μέρος των δυνάμεων πυρόσβεσης από το μέτωπο της πυρκαγιάς» συμπληρώνει στο ίδιο πλαίσιο.

Η αντιπυρική ζώνη της λεωφόρου Μαραθώνος

Μεγάλη κουβέντα έχει γίνει το τελευταίο διάστημα για τη μη αξιοποίηση τα λεωφόρου Μαραθώνος, ως ενός μέσου αντιπυρικής ζώνης. Με πλάτος περίπου 25 μέτρα, η λεωφόρος κατά πολλούς, θα έπρεπε να χρησιμοποιηθεί ως τελευταίο οχυρό πριν τον οικισμό Μάτι. Άλλωστε, σύμφωνα με μαρτυρίες κατοίκων, τα προηγούμενα χρόνια ουκ ολίγες φορές, οι πυρκαγιές ανακόπτονταν στην άσφαλτο της λεωφόρου.

Ο κ. Χάλαρης αναγνωρίζει ότι πράγματι, η Μαραθώνος θα μπορούσε να διαδραματίσει τον ρόλο μίας φυσικής αντιπυρικής ζώνης. Διευκρινίζει ωστόσο, πως οι συνθήκες που επικρατούσαν στην περιοχή, όπως και τα χαρακτηριστικά της φωτιάς, καθιστούσαν δύσκολο ένα τέτοιο εγχείρημα.

Η κλίση του εδάφους, η φορά των ανέμων και η δεντροφύτευση του δρόμου για λόγους… ομορφιάς, σύμφωνα με τον ίδιο, συνέβαλαν τα μέγιστα, ώστε η πυρκαγιά να «διαβεί» τη λεωφόρο και να συνεχίσει το καταστρεπτικό της έργο, με τα γνωστά πλέον αποτελέσματα.

Οι… ανομοιότητες με τη Σουηδία

Την ώρα που οι κάτοικοι της ανατολικής, και όχι μόνο, Αττικής έρχονται αντιμέτωποι με τις συνέπειες της φονικής πυρκαγιάς, το δικό τους δράμα βιώνουν και οι κάτοικοι της Σουηδίας. Στη Σκανδιναβική χώρα, έχουν γίνει στάχτη πάνω από 25.000 στρέμματα δασικής έκτασης, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται περίπου 50 ενεργά μέτωπα.

Η κατάσταση, φαινομενικά, προσομοιάζει αρκετά με την αντίστοιχη της Ελλάδας. Η ειδοποιός διαφορά; Ότι η Σουηδία δεν έχει θρηνήσει ούτε έναν νεκρό, ενώ η Ελλάδα ήδη μετράει 83 νεκρούς, με τον αριθμό να αυξάνεται διαρκώς.

Οι συγκρίσεις μεταξύ των δύο χωρών, αναπόφευκτες… αλλά και άτοπες, όπως σπεύδει να σχολιάσει ο κ. Χάλαρης, παραθέτοντας τις ουσιώδεις διαφορές των δύο περιπτώσεων:

— Στη Σουηδία, η ένταση της πυρκαγιάς είναι μικρή, σε αντίθεση με την Αττική, όπου η φωτιά χαρακτηριζόταν από υψηλά επίπεδα έντασης.

— Στη Σουηδία, οι περιβαλλοντικές συνθήκες περιλαμβάνουν αυξημένα επίπεδα υγρασίας και θερμοκρασίες ύψους 30 βαθμών Κελσίου, ενώ στην Αττική, η υγρασία ήταν σε πολύ χαμηλά επίπεδα και ο υδράργυρος σε σαφώς υψηλότερο επίπεδο.

— Στη Σουηδία, καίγονται αμιγώς δασικές εκτάσεις, ενώ η απόσταση ανάμεσα στις κατοικίες είναι μεγάλη. Στον αντίποδα, στην περίπτωση της Αττικής, υπήρξε μία μίξη δασικού και αστικού ιστού, με τις αποστάσεις ανάμεσα στις κατοικίες να είναι αρκετά περιορισμένες

— Στη Σουηδία, η συντήρηση των μέσων πυρόσβεσης, όπως και η τήρηση των κανόνων πρόληψης, βρίσκονται σε ένα σαφώς καλύτερο επίπεδο σε σύγκριση με την Ελλάδα.

Ο φόβος των πλημμυρών

Μετά τη φωτιά έρχεται το νερό και συγκεκριμένα η βροχή. Αυτός είναι και ο κύριος φόβος των ιθυνόντων την επομένη των φονικών πυρκαγιών στην ανατολική Αττική. Άλλωστε, αρκετές φορές έχουμε γίνει μάρτυρες περιστατικών, όπου μία περιοχή αφού πληγεί από φωτιά, λίγους μήνες αργότερα πλήττεται και από πλημμύρες.

Στόχο όλων των εμπλεκόμενων πλευρών, ως εκ τούτου, σύμφωνα με τον κ. Χάλαρη, θα πρέπει να συνιστά η ολοκλήρωση όλων των αναγκαίων μελετών και ερευνών έως τα τέλη Σεπτεμβρίου ή το αργότερο έως τις αρχές Οκτωβρίου, ώστε να «μην έχουμε μία νέα Μάνδρα».


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος: Νεκρός εντοπίστηκε 62χρονος, έπεσε σε χαράδρα

Νάξος: 62χρονος εντοπίστηκε νεκρός μετά από πτώση σε χαράδρα

Πανναξιακός ΑΟΚ: Με 2-0 νίκες πέρασε τα Μελίσσια και τον τελικό αντιμετωπίζει τον Ιωνικό Νικαίας

Σε έναν εντυπωσιακό αγώνα διάρκειας τριών ωρών ο Πανναξιακός νίκησε 92-88 στην έξτρα περίοδο τα Μελίσσια και με 2-0 νίκες προκρίθηκε στον τελικό - Αντίπαλος ο Ιωνικός Νικαίας με μειονέκτημα έδρας

Γ. Πολυχρονάκος : “Η κυβέρνηση στερεί πόρους από τα Λιμενικά Ταμεία”

Γ. Πολυχρονάκος : “Η κυβέρνηση στερεί πόρους από τα Λιμενικά Ταμεία γιατί δεν θέλει να πάρει ουσιαστικά μέτρα για να αντιμετωπιστεί η αύξηση της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων”

Σαντορίνη – Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων: Ανοίγει αύριο (11/04) ο αρχαιολογικός χώρος στο Ακρωτήρι

Ανοίγει ξανά από αύριο 11 Απριλίου για το κοινό ο Αρχαιολογικός Χώρος Ακρωτηρίου Θήρας

Κυκλάδες: Εννέα Λιμενικά Ταμεία διαμαρτύρονται για την μείωση κατά 50% στα λιμενικά Τέλη

Διαμαρτυρία εννέα λιμενικών Ταμείων για τη μείωση του ποσοστού είσπραξης λιμενικών Τελών - Ποια είναι, τι αναφέρουν στην επιστολή προς τον Υπουργό Ναυτιλίας

Οικόπεδα: Τα …αγκάθια για τον καθαρισμό τους, τι λένε δήμαρχοι

Τα κόστη, τα εμπόδια και όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν οι ιδιοκτήτες για τη διαδικασία και τη συμπλήρωση της δήλωσης. Μιλούν πολιτικός μηχανικός, ιδιοκτήτης συνεργείου καθαρισμού και δήμαρχοι

Νέες ταυτότητες: Υποχρεωτικός πλέον ο Προσωπικός Αριθμός

Νέες ταυτότητες: Υποχρεωτικός ο Προσωπικός Αριθμός – Αντικαθιστά ΑΜΚΑ και ΑΦΜ

ΠΟΕΔΗΝ: Ερχεται Πάσχα και τα νησιά δεν έχουν γιατρούς, η εικόνα στις Κυκλάδες

Χωρίς γιατρούς τα νησιά – Άγονες οι προκηρύξεις παρά τα νέα κίνητρα - Ποια είναι η εικόνα στις Κυκλάδες

Μ. Κόνσολας: Το πρώτο βήμα για τη συγκράτηση των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια έγινε

Μάνος Κόνσολας : «Η πρώτη κίνηση για τη συγκράτηση των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια»

Η Αίγλη του Ζαφειριού

Στον κόσμο του Χόλιγουντ, αυτά τα πολύτιμα πετράδια έχουν πρωταγωνιστήσει σε εμβληματικές ιστορίες αγάπης και λάμψης

Νάξος: Νεκρός εντοπίστηκε 62χρονος, έπεσε σε χαράδρα

Νάξος: 62χρονος εντοπίστηκε νεκρός μετά από πτώση σε χαράδρα

Πάσχα – Ακτοπλοϊκά Εισιτήρια: Κι όμως για τη Νάξο η μείωση αγγίζει το -13% (πίνακες)

Στο τραπέζι βρίσκεται η πιθανή αύξηση τη θερινή περίοδο, με φόντο τις αλλαγές στη χρήση καυσίμων και τις συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις μεταξύ του υπουργείου Ναυτιλίας και των ακτοπλοϊκών εταιριών.

kerras cruises: Προσκυνηματική εκδρομή στην Σχοινούσα, εορτή της Παναγίας Ακαθής

Σάββατο 5 Απριλίου και με την Kerras Crouises υπάρχει δυνατότητα μετακίνησης στη Σχοινούσα για την εορτή της Παναγίας Ακαθής

SeaJets: Ξεκινάει σήμερα η καθημερινή σύνδεση Πειραιά – Κρήτη μέσω Κυκλάδων

Από σήμερα Παρασκευή 4 Απριλίου ξεκινάει - για πρώτη φορά τόσο νωρίς - με δύο ταχύπλοα η σύνδεση Πειραιάς - Κρήτη μέσω Κυκλάδων

Blue Star Ferries: Εκτακτη δρομολόγηση του “Blue Star Paros” στη γραμμή Πειραιάς – Νάξος

Πότε θα πραγματοποιηθεί η έκτακτη δρομολόγηση του Blue Star Paros στη γραμμή Πειραιάς - Πάρου - Νάξου

Square Lime: Η Νάξος κινείται ανοδικά (έως 15%), ζητούνται ξενοδοχεία σε Σύρο – Μήλο

Μπουτίκ ξενοδοχεία: Τα νησιά που κερδίζουν το 2025 – Ο Αύγουστος βγαίνει... εκτός υψηλής σεζόν

Blue Star Naxos: Αλλαγή ημέρας δρομολογίου, επιστρέφει Σάββατο κι όχι Κυριακή

Σάββατο αντί για Κυριακή η επιστροφή του Blue Star Naxos από Αμοργό και Μικρές Κυκλάδες προς Πειραιά

Νάξος: Οι φίλοι του Ολυμπιακού βγάζουν σε δημοπρασία φανέλες για καλό σκοπό

Οι φίλοι του Ολυμπιακού βγάζουν σε δημοπρασία μέσω διαδικτύου φανέλες ερυθρόλευκων παικτών για καλό σκοπό..

Βασ. Φλεριανός: “Περισσότερες από 150 γυναίκες κυρίως στην ορεινή Νάξο έκαναν δωρεάν μαστογραφίες” (video)

Ο αντιδήμαρχος Πρόνοιας Βασίλης Φλεριανός σε έναν μίνι απολογισμό για την πορεία της Κινητής Μονάδας Μαστογραφίας που βρέθηκε στη Νάξο (video)

Δωδεκάνησα – Αρκιοί: Διώχνουν τους κατοίκους επικαλούμενοι το … Οθωμανικό Δίκαιο

Έγγραφο-ντροπή του Υπουργείου Οικονομικών προς κάτοικο των Αρκιών Δωδεκανήσου αμφισβητεί το 2025 την νομιμότητα αγοραπωλησίας που έγινε το 1991 με αναφορές στον ...Σουλειμάν τον Μεγαλοπρεπή