Κυριακή, 4 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΣαντορίνη: Το "Sea Diamond" σαπίζει στην Καλντέρα και οι ερευνητές ανησυχούν

Σαντορίνη: Το “Sea Diamond” σαπίζει στην Καλντέρα και οι ερευνητές ανησυχούν

|

Απρίλιος 2007 – Μάιος 2018 … Εντεκα χρόνια κι ένας μήνας μετά τη βύθιση του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond στην Καλντέρα της Σαντορίνης – Θ. Τσιμπίδης (Αρχιπέλαγος): “Το Sea Diamond έδωσε την αφορμή σε όποιον θέλει να βυθίσει ένα πλοίο στην Ελλάδα να το κάνει ανενόχλητος, αφού θα γλιτώσει τις νομικές συνέπειες και το κόστος”

Απρίλιος 2007 και όσοι πληροφορούνται την είδηση είναι σε κατάσταση σοκ… Το Κρουαζιερόπλοιο Sea Diamond βυθίζεται στην Καλντέρα της Σαντορίνης (!!!) Σχεδόν στα 100 μέτρα από τη στεριά…. Από τότε πέρασαν έντεκα (11) χρόνια… Και όμως, η εικόνα παραμένει αποκαρδιωτική με τις συνέπειες της μη ανέλκυσης του ναυαγίου να γίνονται ολοένα και πιο επικίνδυνες. «Είναι παγκοσμίως γνωστό και επιβεβαιώνεται από την νομοθεσία, πως ένα ναυάγιο συνιστά τοξικό απόβλητο, καθώς αποτελείται από πολλών ειδών υλικά. Γιατί εδώ δεν γίνεται ποτέ κάτι σωστά; Η κυβέρνηση δεν πράττει το αυτονόητο, να εφαρμόσει το νόμο περί ανέλκυσης ναυαγίων. Δυστυχώς το Sea Diamond συνεχίζει να αναβλύζει πετρέλαια και να διαλύεται», λέει στο LIFO.gr, ο Θοδωρής Τσιμπίδης, Διευθυντής του Ινστιτούτου Θαλάσσιας Προστασίας «Αρχιπέλαγος».

Σε ένα ναυάγιο εκτός από τα πετρελαιοειδή, υπάρχει επίσης διαρροή τοξικών και επικίνδυνων ουσιών στα θαλάσσια οικοσυστήματα. Και καθώς το κουφάρι του πλοίου διαβρώνεται, ο ρυθμός ρύπανσης αναμένεται να αυξάνεται συνεχώς. Την προηγούμενη εβδομάδα ολοκληρώθηκε στη Σαντορίνη ένας νέος κύκλος δειγματοληψιών από το «Αρχιπέλαγος» στην περιοχή του ναυαγίου του Sea Diamond με στόχο την εκτίμηση του βαθμού συσσώρευσης τοξικών ρύπων στα οικοσυστήματα της περιοχής. Η δειγματοληψία έγινε σε συνεργασία με τη «Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του Κ/Ζ Sea Diamond» και με το Πολυτεχνείο Κρήτης (Σχολή Μηχανικών Περιβάλλοντος, Εργαστήριο Διαχείρισης Τοξικών και Επικίνδυνων Αποβλήτων).

«Εμείς εξετάζουμε τον βαθμό τοξικότητας της ρύπανσης, η πετρελαϊκή φαίνεται. Χρησιμοποιώντας τη μέθοδο της Λεπιδοχρονολόγησης (lepidochronology), αφαιρούμε κάποιο λέπι για να διαπιστώσουμε ποια χρονιά δημιουργήθηκε και πώς εξελίχθηκε», λέει ο κ. Τσιμπίδης. Η υπόθεση έχει προκαλέσει αναπόφευκτα την αγανάκτηση και των κατοίκων της Σαντορίνης, καθώς πρόκειται για μια ανοιχτή πληγή στον βυθό ενός νησιού, του οποίου τα έσοδα από τον τουρισμό αποτελούν το το 1% του ΑΕΠ της Ελλάδας.

«Οι κάτοικοι έχουν αγανακτήσει. Το ναυάγιο του Sea Diamond έχει φτάσει να είναι κάτι σαν επετειακό γεγονός και μόνο, αφού το θυμόμαστε κάθε χρόνο, βγάζουμε ένα δελτίο τύπου και πάμε παραπέρα. Και η προκήρυξη για τον διαγωνισμό έγινε για τα μάτια του κόσμου. Δεν πρόκειται να πραγματοποιηθεί ποτέ», καταγγέλλει ο κ. Τσιμπίδης.

Ελληνικά παράδοξα 

Το «Αρχιπέλαγος» βρέθηκε στην περιοχή αμέσως μετά τη βύθιση και έκτοτε παρακολουθεί στενά το ζήτημα, έχοντας εξ’ αρχής επισημάνει τον κίνδυνο της αναπόφευκτης τοξικής ρύπανσης σε περίπτωση μη-ανέλκυσης, ενώ εκπρόσωποι του Ινστιτούτου έχουν κληθεί να καταθέσουν ως μάρτυρες σε πολυάριθμες δίκες για το ζήτημα αυτό. Το παράδοξο δε, είναι πως χρειάστηκαν 9 χρόνια για να ολοκληρωθεί η δίκη για τις ποινικές ευθύνες του ναυαγίου του Sea Diamond, όπου και αποφασίστηκε τελεσίδικα η ενοχή του Πλοιάρχου και των πλοιοκτητών. Ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει πρακτικά απολύτως τίποτα.

«Το Sea Diamond έδωσε την αφορμή σε όποιον θέλει να βυθίσει ένα πλοίο στην Ελλάδα να το κάνει ανενόχλητος, αφού θα γλιτώσει τις νομικές συνέπειες και το κόστος. Με το να μην γίνεται τίποτα, απλώς δημιουργούνται οι τέλειες συνθήκες για το επόμενο ναυάγιο», σημειώνει ο Θοδωρής Τσιμπίδης. Ερωτηθείς σχετικά με το πόσο βλαβερό είναι για την ανθρώπινη υγεία, εμφανίζεται καθησυχαστικός σε επίπεδο κολύμβησης, εξηγώντας πως ενδεχομένως «οι βαριές ουσίες δεν περνούν στο δέρμα», ωστόσο σπεύδει να τονίσει πως το ναυάγιο επηρεάζει άμεσα και σε πολύ επικίνδυνο βαθμό την τροφική αλυσίδα, δημιουργώντας τεράστια πρόβλημα σε βρώσιμα προϊόντα, όπως τα ψάρια.

Το «Αρχιπέλαγος» ως μέτρο σύγκρισης για τη διαχείριση του ναυαγίου σε ένα ευνομούμενο κράτος αναφέρει ως χαρακτηριστικό παράδειγμα το κρουαζιερόπλοιο Costa Concordia το 2012 στην Ιταλία. Στην περίπτωση αυτή, οι ιταλικές αρχές τηρώντας απαράκλητα όλους τους κανόνες αποφυγής πρόκλησης ρύπανσης, υποχρέωσαν την πλοιοκτήτρια εταιρεία να ανελκύσει το ναυάγιο μέσα σε 14 μήνες και να πληρώσει περισσότερο από 1 δισ. ευρώ έως και την ανακύκλωσή του σε ναυπηγείo της Γένοβα.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

To… αδελφάκι της Παρί Σεν Ζερμέν στην πρώτη κατηγορία!

Η Paris FC, η δεύτερη ομάδα του Παρισιού, εξασφάλισε την άνοδό του στη Ligue 1, μια διοργάνωση στην οποία είχε να συμμετάσχει από το 1979. Το παριζιάνικο ντέρμπι απέναντι στην Παρί Σεν Ζερμέν είναι πλέον γεγονός.

Λεονάρντο ντα Βίντσι, o… “βολεψάκιας”

Ντα Βίντσι: Ο «βολεμένος» της Αναγέννησης που ζωγράφισε τη Μόνα Λίζα με πατρική σύσταση

Ανακαλύφθηκε η πόλη της γιαγιάς του Μεγάλου Αλεξάνδρου

Ανακάλυψη στη Β. Μακεδονία σχετικά με την αρχαία πόλη της Λύγκου, γεννέτειρα της Ευρυδίκης της Α'

Γιάννης Βρούτσης: “Η παραμελημένη Νάξος μπαίνει στον αθλητικό χάρτη της χώρας” (video)

Το έργο χαρακτηρίζεται κομβικής σημασίας για την αθλητική κοινότητα της Νάξου, καθώς αναμένεται να καλύψει τις αυξανόμενες ανάγκες των τοπικών αθλητικών σωματείων

«Να γίνουμε Κυκλαδοκεντρικοί»: Ο Δημήτρης Ρουσουνέλος για την τυροκομία και την άυλη πολιτιστική κληρονομιά (video)

Ο συγγραφέας και «γευσιθήρας» μιλά για τη σημασία της συνεργασίας και της ανάδειξης της παραδοσιακής Κυκλαδίτικης τυροκομίας μέσω της UNESCO

Κέα – “Βρετανικός”: Από τo Μπέλφαστ στο Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων Πειραιά

Αντικείμενα από το ναυάγιο του «Βρετανικού» θα ανελκυστούν με σκοπό να εκτεθούν στο υπό κατασκευήν ίδρυμα – Για πρώτη φορά θα γίνει επιχείρηση σε τέτοιο βάθος

Μήλος – Σαρακήνικο: Όταν η φύση διψά για Δικαιοσύνη

Η κατασκευή πολυτελούς ξενοδοχείου σε έναν από τους πιο εμβληματικούς φυσικούς σχηματισμούς της Μήλου ξεσηκώνει αντιδράσεις, καταγγελίες και έναν αγώνα για να σωθεί ό,τι δεν έχει ακόμα χαθεί.

Καθολική Εκκλησία: Το πρώτο παγκάρι με POS είναι γεγονός στην Αθήνα (video)

Το ζήτησαν οι τουρίστες, το έκανε πράξη η Εκκλησία - Σε ποιο ναό τοποθετήθηκε (video)

Νάξος – Λαϊκή Συσπείρωση: Αντιδράσεις για το ΠΔ 129/2025, “Απαξιώνουν τις μικροϊδιοκτησίες στους οικισμούς”

Η Λαϊκή Συσπείρωση Νάξου καταγγέλλει ότι με το νέο Προεδρικό Διάταγμα χιλιάδες ιδιοκτήτες μικρών οικοπέδων χάνουν το δικαίωμα δόμησης, οδηγώντας σε συγκέντρωση γης στα χέρια λίγων

Πανελλαδικές 2025: Πότε ξεκινούν και ποιο το πρόγραμμα με τα μαθήματα

Πανελλαδικές 2025: Η ημερομηνία που ξεκινούν και το πρόγραμμα με τα μαθήματα

Νάξος – Κινητοποίηση στη ΔΟΥ: Διαμαρτυρία επαγγελματιών για το ψηφιακό πελατολόγιο (video)

Επιχειρηματίες και επαγγελματίες από τη Νάξο διαμαρτύρονται για ένα μέτρο που χαρακτηρίζουν άδικο και ανεφάρμοστο – «Επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις μικρές επιχειρήσεις», δηλώνει ο Κ. Φαρκώνας.

Αμοργός – Νέα Πνοή: Κίνδυνος απαξίωσης της περιουσίας από το Π.Δ. 129/2025

Ο κίνδυνος απώλειας οικοδομησιμότητας στους οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων προκαλεί αναστάτωση και έντονες αντιδράσεις στην Αμοργό - Δελτίο Τύπου από την παράταξη "Νέα Πνοή"

Κίνηση για τη Προστασία των Νησίδων – Νάξος: “Όχι στη θυσία της Δονούσας”, έρχονται ενημερωτικές συναντήσεις

Δύο εκδηλώσεις στη Νάξο για την απειλή που συνιστούν τα πλωτά αιολικά στη Δονούσα και οι νέες ανεμογεννήτριες στο Αιγαίο - Πότε και Που ;

Blue Star Naxos: Ο Cpt Πολυχρόνης Ραπτάκης μιλά για τη ζωή στη θάλασσα και τις δυσκολίες της ακτοπλοΐας (video)

Ο cpt Πολυχρόνης Ραπτάκης άνοιξε την καρδιά του στην κάμερα της ΕΡΤ3, περιγράφοντας τη μοναξιά του ναυτικού και τα προβλήματα των λιμενικών υποδομών. (video)

Κουφονήσι: Μπαίνει νέο πλοίο; από 3 Ιουνίου το πρωινό δρομολόγιο του Blue Star Naxos

Ενημέρωση από τον ΣΤΕΚ για τις φετινές συνδέσεις, τις ανησυχίες των επαγγελματιών και τις επερχόμενες ανακοινώσεις της Hellenic Seaways – Blue Star Ferries σχετικά με την ακτοπλοϊκή σύνδεση του Κουφονησίου

Blue Star Ferries: Τροποποίηση δρομολογίων σε πλοία προς Βόρειο Αιγαίο και Δωδεκάνησα

Με την ένταξη των ανέμων να αγγίζει και τα 9 μποφόρ έχουμε τροποποίηση δρομολογίων από τον Πειραιά προς Δωδεκάνησα και Βόρειο Αιγαίο

Μ. Καπίρης: Ως “Κλοπή” χαρακτηρίζει το ΠΔ που απαγορεύει την οικοδόμηση σε μικρούς οικισμούς

Σφοδρή αντίδραση από τον περιφερειακό Σύμβουλο Μιχάλη Καπίρη για το ΠΔ που "παγώνει" την οικοδόμηση σε οικόπεδα ακόμα και εντός νόμιμων οικισμών κάτω των 2.000 κατοίκων

Τάβλι – 11ο Πανναξιακό Πρωτάθλημα: Ο Παναγιώτης “Βράχος” Σορώκος νέος πρωταθλητής!

Το κονκλάβιο στο Βατικανό μπορεί να περιμένει – στη Νάξο έχουμε νέο βασιλιά του τάβλι και το όνομά του γράφτηκε με ζάρια και μαεστρία!

Νάξος: Ο Προφήτης Ηλίας “ζητά βοήθεια” – Ένα μνημείο κινδυνεύει να σωπάσει

Ο ιστορικός ναός στην Παλιά Χώρα στέκει πληγωμένος από τον χρόνο και τη σιωπή, καθώς οι προσπάθειες αποκατάστασής του παραμένουν στάσιμες για πάνω από μία δεκαετία.

Golden Star Ferries: Ανεκτέλεστο και το απογευματινό δρομολόγιο του “Ανδρος Κουίν”

Στο λιμάνι της Ραφήνας θα παραμείνει σήμερα το "Ανδρος Κουίν" όπως ανακοίνωσε η Golden Star Ferries λόγω καιρικών συνθηκών