Ο Νεκτάριος Σαντορινιός, ο υφυπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας μιλώντας στην Υποεπιτροπή Ορεινών και Νησιωτικής Περιοχών εξήγησε τι εστί “Μεταφορικό Ισοδύναμο”, πως θα λειτουργήσει τόσο για τους ιδιώτες όσο και για τους επιχειρηματίες – “Επίθεση” στην Αξιωματική Αντιπολίτευση
Το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου έγινε αντικείμενο διαβούλευσης μεταξύ των μελών της Υποεπιτροπής Ορεινών και Νησιωτικών Περιοχών της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών της Βουλής. Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εξήγησε διεξοδικά τον τρόπο που το μέτρο, θα λειτουργήσει, την φιλοσοφία του και τις τεχνικές του λεπτομέρειες. Ο Νεκτάριος Σαντορινιός, έδωσε επίσης, ηχηρές απαντήσεις στον αντίλογο της αντιπολίτευσης και στην αμφισβήτηση που προτάσσει για το αν Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι ένα μέτρο που χρειάζονται τα νησιά.
Για το Μεταφορικό Ισοδύναμο
«Βασική προσπάθεια αυτής της Κυβέρνησης, αναφορικά με τη Νησιωτικότητα είναι να πείσει την Ευρώπη ότι χρειάζονται να εφαρμοστούν πολιτικές συνοχής για τον ευρωπαϊκό χώρο. Παράλληλα όμως σε αυτό, αναλαμβάνουμε την ευθύνη να νομοθετήσουμε και να εφαρμόσουμε εγχώριες νησιωτικές πολιτικές που για πρώτη φορά εισάγονται στην ζωή των νησιών. Το μεταφορικό ισοδύναμο είναι μια ουσιαστική νησιωτική πολιτική, που κανείς δεν τόλμησε μέχρι τώρα, πρωτοπόρα και βαθιά μεταρρυθμιστική. Προσδοκά να ισοσταθμίσει την επιπλέον οικονομική επιβάρυνση που υφίστανται οι νησιώτες για τις μετακινήσεις τους αλλά και την οικονομική επιβάρυνση, λόγω ακτοπλοϊκής μεταφοράς των προϊόντων από και προς τα νησιά, που μετακυλίεται στις τιμές».
«Είναι ένα δίκαιο μέτρο, το οποίο δε δίνει κάποιο προνόμιο στους νησιώτες, αλλά αίρει το ανταγωνιστικό μειονέκτημα που έχουν τα νησιά».
Ποιοι είναι δικαιούχοι του μέτρου;
«Είναι οι πολύ μικρές, μικρές, μικρομεσαίες και μεσαίες επιχειρήσεις με φορολογική έδρα τα νησιά, οι μόνιμοι κάτοικοι των νησιών και εργαζόμενοι, μη μόνιμοι, όπως παραδείγματος χάρη οι αναπληρωτές και ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί, οι γιατροί που κάνουν το αγροτικό τους ή οι επικουρικοί και το νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό υγείας».
Πως θα γίνεται η επιδότηση για τη μετακίνηση του νησιώτη επιβάτη;
«Η λογική είναι ότι ο νησιώτης επιβάτης δεν θα χρειάζεται να πληρώσει περισσότερα από όσα πληρώνει ο οποιοσδήποτε κάτοικος της ηπειρωτικής χώρας για να μετακινηθεί με το ΚΤΕΛ. Πως θα γίνεται αυτό; Αφού γίνει η κίνηση της αγοράς εισιτηρίου- σε οικονομική θέση στην πιλοτική εφαρμογή του μέτρου-, με βάση τον ξεχωριστό αριθμό που θα έχει κάθε νησιώτης, η διαφορά του κόστους του εισιτηρίου πιστώνεται στο λογαριασμό του ίδιου, αυτόματα. Δε χρηματοδοτούμε ναυτιλιακές εταιρείες, δεν βάζουμε τον κόσμο σε πολύπλοκες γραφειοκρατικές διαδικασίες, ενισχύουμε τον ίδιο τον νησιώτη αδιαμεσολάβητα».
Πως θα γίνεται η επιδότηση των επιχειρήσεων- καυσίμων;
«Από τη Μελέτη έχει προκύψει ποιο είναι το κόστος που πρέπει να πληρώσει κάποιος για μια μεταφορά στην ηπειρωτική Ελλάδα, από το σημείο αναχώρησης του προϊόντος μέχρι το σημείο άφιξης. Το ΜΙ επιδοτεί τον ίδιο τον νησιώτη επιχειρηματία- όχι την ακτοπλοϊκή εταιρεία ή την μεταφορική- στη διαφορά του κόστους που συνίσταται η ακτοπλοϊκή μετακίνηση των προϊόντων, για την ίδια απόσταση».
«Η εκκαθάριση στη περίπτωση των επιχειρήσεων θα γίνεται, ανά τρίμηνο, όπως γίνεται εκκαθάριση και για το Φ.Π.Α. «Η επιδότηση των επιχειρήσεων, μέσω του ΜΙ, είναι μια σημαντική πολιτική, ιδίως για νησιά που έχουν έντονη πρωτογενή και δευτερογενή παραγωγή, είναι δηλαδή παραγωγά νησιά, όπως η Νάξος, η Σάμος, η Λέσβος, κα. Με το ΜΙ θα πάψουν να έχουν το ανταγωνιστικό μειονέκτημα του επιβαρυμένου κόστους μεταφοράς, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό για τις μικρές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αυτά τα νησιά». «Η ίδια λογική θα ισχύσει και για την μεταφορά των καυσίμων στα νησιά».
Επίθεση στην Αντιπολίτευση
«Η αντιπολίτευση είπε ανακρίβειες και σύρθηκε σε μια στείρα αντιπολιτευτική ρητορική. Ανακρίβεια πρώτη: Η Ρόδος εξαιρείται από το μέτρο. Απάντηση: Η Ρόδος θα υπάγεται στο μέτρο από 1/1/2019».
«Ανακρίβεια δεύτερη: προσπαθείτε να αντισταθμίσετε τις απώλειες από το ΦΠΑ με φιλοδωρήματα και αντίδωρα. Απάντηση: Με το ΜΙ, δεν προσπαθούμε να αντισταθμίσουμε τους ειδικούς συντελεστές Φ.Π.Α. Το ΜΙ Είναι μια στοχευμένη νησιωτική πολιτική που αντιμετωπίζει ένα στοχευμένο πρόβλημα της νησιωτικής Ελλάδας, το κόστος μετακίνησης. Εδώ και 40 χρόνια οι νησιώτες ζητούν το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Το Μεταφορικό Ισοδύναμο πρέπει να υπάρχει, είτε υπάρχουν ειδικοί συντελεστές Φ.Π.Α στα νησιά, είτε όχι. Αυτό πρέπει να το καταλάβουμε και να το προασπιστούμε, πριν και πάνω απ’ όλα, εμείς, οι νησιώτες Βουλευτές. Άρα, λοιπόν, μη βάζετε στη ζυγαριά τους ειδικούς συντελεστές Φ.Π.Α και το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Καταλάβετε ότι, πρόκειται για μια σοβαρή μεταρρυθμιστική τομή για τις νησιωτικές πολιτικές και τη νησιωτική Ελλάδα και σε αυτό θα πρέπει να σταθούμε. Ποτε ξανά εσείς δώσατε επιδότηση στα νησιά για τις μετακινήσεις των νησιωτών, των καυσίμων και των προϊόντων; Επιπλέον, αφού το θέτετε σε αυτή τη βάση, θέλω μόνο να τους εξηγήσω το εξής: η απώλεια από τους ειδικούς συντελεστές Φ.Π.Α είναι 85 εκατ. Το ΜΙ κοστίζει τουλάχιστον 150 εκατ. για το 2019. Αυτό ονομάζετε φιλοδώρημα;»
Πώς εξασφαλίζουμε ότι η επιδότηση στις επιχειρήσεις θα μεταφερθεί προς όφελος του καταναλωτή;
«Μειώνοντας το κόστος μεταφοράς των προϊόντων, δημιουργείς καλύτερες συνθήκες και για τις τιμές των προϊόντων στα νησιά και δημιουργείς και συνθήκες ρευστότητας στις επιχειρήσεις των νησιών. Δύο σημαντικές παράμετροι που αγγίζει το μέτρο και που στοχεύουν στην ανάπτυξη των νησιών μας».
«Παράλληλα με το μέτρο, θα γίνεται παρατήρηση των προϊόντων που διατίθεται στα νησιά. Σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και το Παρατηρητήριο Τιμών και τα τοπικά Επιμελητήρια θα ελέγχονται οι τιμές για τα 100 βασικά αγαθά του τιμάριθμου».
«Αν διαπιστωθεί ότι κάποια επιχείρηση δεν μεταφέρει την επιδότηση που λαμβάνει, στην τιμή, δεν δίνει το όφελος δηλαδή στην κοινωνία και συνεχίζει να έχει την ίδια τιμολογιακή πολιτική, ο νόμος προβλέπει την απένταξή της από το μέτρο. Επίσης, προβλέπεται και κοινωνικός έλεγχος των επιχειρήσεων που επωφελούνται του μέτρου, καθώς όλες οι επωνυμίες και τα ποσά που λαμβάνουν από το ΜΙ θα αναρτώνται διαδικτυακά και θα είναι προσβάσιμα σε όλους».
Πιλοτική εφαρμογή
«Από την πιλοτική εφαρμογή περιμένουμε να αποκτήσουμε μια «εμπειρική λογική», να μαζέψουμε στοιχεία, να δούμε ποιες είναι ακριβώς οι ανάγκες, πώς μεταφέρονται τα εμπορεύματα και με αυτό τον τρόπο να βελτιώσουμε το σύστημα ενόψει της καθολικής εφαρμογής του μέτρου. Προφανώς και θα υπάρξουν προβλήματα, αφού είναι η πρώτη φορά που εφαρμόζεται το μέτρο σε τέτοια κλίμακα σε όλη την Ευρώπη, αλλά είμαστε έτοιμοι να τα αντιμετωπίσουμε».
Αντίστοιχες περιπτώσεις στην Ευρώπη- Μοναδική Περίπτωση η Ελλάδα
«Υπάρχουν διάφορα αντίστοιχες πρακτικές στην Ευρώπη, όχι όμως στην ίδια κλίμακα. Για παράδειγμα, στη Σκωτία, υπάρχουν ακτοπλοϊκές εταιρείες, οι οποίες ουσιαστικά είναι κρατικές και το Κράτος έχει τη δυνατότητα να ορίσει τις τιμές. Ενώ, να θυμίσω, ότι η πιλοτική εφαρμογή του μέτρου στη Σκωτία, διήρκησε τέσσερα χρόνια σε κάποια νησιά. Στη Δανία, δε, το Κράτος δίνει λεφτά στους Δήμους για να δώσουν κουπόνια στους νησιώτες και να αγοράσουν τη διαφορά του κόστους. Αυτό για μας σήμαινε μια τεράστια γραφειοκρατία και ταλαιπωρία των πολιτών.»
«Αυτά τα μοντέλα δεν μπορούμε να τα αντιγράψουμε αυτούσια και να τα εφαρμόσουμε στην Ελλάδα, γιατί οι χώρες αυτές έχουν λίγες ακτοπλοϊκές γραμμές και φυσικά λιγότερα νησιά. Για αυτό είναι τόσο σημαντική η εφαρμογή του μέτρου στη χώρα μας».
Η Χρηματοδότηση του μέτρου
«Η χρηματοδότηση του μέτρου θα γίνει από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το εθνικό σκέλος, το οποίο αυξήθηκε σε συνθήκες δημοσιονομικής κρίσης. Και όχι μόνο αυξήθηκε, αλλά αυξήθηκε ειδικά και για νησιωτικές πολιτικές».
«Η χρηματοδότηση του μέτρου από το ΠΔΕ εκτός του ότι έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα και σημαίνει την σημασία που δίνει η Κυβέρνηση στην ενίσχυση των νησιωτών, σηματοδοτεί την πρόθεσή μας ώστε να είναι συνεχής και σταθερή η επιδότηση του μέτρου. Δεν στηριζόμαστε σε κάποιο ευρωπαϊκό προγραμματικό πλαίσιο που κάποια στιγμή μπορεί να σταματήσει. Χρησιμοποιούμε εθνικούς πόρους και δίνουμε το σήμα ότι είναι επιλογή της Κυβέρνησης να στηριχτεί η Νησιωτικότητα».
«Επιπλέον, στο σχέδιο νόμου προβλέπεται να γίνεται ένα τριετές σχέδιο εφαρμογής μεταφορικού ισοδυνάμου, το οποίο μάλιστα, θα έρχεται στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου και θα εγκρίνεται. Ένα ακόμη σημείο που εγγυάται την σταθερότητα ισχύς του μέτρου».
Η μελέτη του Πανεπιστημίου Αιγαίου
«Ακούγοντας τις τοποθετήσεις του εκπροσώπου της ΝΔ στην επιτροπή αλλά έχοντας διαβάσει και σχετική ερώτηση που είχε καταθέσει το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης σε σχέση με την μελέτη του Πανεπιστημίου Αιγαίου, οφείλω να πω ότι εκπλήσσομαι. Η συγκεκριμένη μελέτη είναι η μόνη σοβαρή που έχει γίνει. Και πραγματικά θέλω να ευχαριστήσω και να αποδώσω τα εύσημα στην επιστημονική ομάδα, καθώς πράγματι το αντικείμενο μελέτης είχε ξεκινήσει, αρχικά, για λίγα μικρά νησιά και οι καθηγητές του Πανεπιστημίου Αιγαίου, χωρίς επιπλέον χρήματα, επέκτειναν τη μελέτη στο σύνολο της εφαρμογής του μεταφορικού ισοδυνάμου».