Η ΑΔΜΕ είναι πεπεισμένη ότι η διασύνδεση της Μυκόνου θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του μήνα – Το έργο της διασύνδεσης των Κυκλάδων προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί το 2024 με νησιά των νοτίων και δυτικών Κυκλάδων όπως η Σέριφος, η Μήλος και η Σαντορίνη – Τι γίνεται με Κρήτη και ποια τα οφέλη για τους νησιώτες
Όπως φαίνεται έχουμε πατήσει για τα καλά το γκάζι όσον αφορά την ολοκλήρωση της διασύνδεσης των νησιών του Αιγαίου με την ηπειρωτική Ελλάδα… Και αυτό γιατί όπως διαβάζουμε, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) Μάνος Μανουσάκης σε συνέντευξή του προς το ΑΠΕ – ΜΠΕ άνοιξε τα χαρτιά του… Τι είπε; η διασύνδεση της Μυκόνου θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του μήνα, ενώ το έργο της διασύνδεσης των Κυκλάδων προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί το 2024 με νησιά των νοτίων και δυτικών Κυκλάδων όπως η Σέριφος, η Μήλος και η Σαντορίνη.
Όμως, το μεγάλο στοίχημα φαίνεται ότι είναι η Κρήτη. Και έτσι υπάρχει επίσπευση της διασύνδεσης της Κρήτης με το ηπειρωτικό δίκτυο ηλεκτροδότησης μέσω Αττικής, προκειμένου να ολοκληρωθεί ένα ή δύο χρόνια νωρίτερα από το 2023, που είναι ο τωρινός προγραμματισμός. Και βέβαια να σημειώσουμε ότι το επιπλέον κόστος για την ηλεκτροδότηση της Κρήτης από τοπικές πετρελαϊκές μονάδες, το οποίο καλύπτεται από το λογαριασμό των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία για το 2017, διαμορφώθηκε σε 316,9 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 52% του συνολικού κονδυλίου για τις ΥΚΩ ηλεκτροδότησης των νησιών.
Και μία που μιλάμε για οφέλη προς τους καταναλωτές μέσα από την διασύνδεση η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας προχώρησε σε ανακοίνωση όσον αφορά τα οφέλη στους καταναλωτές. Οφέλη που θα γίνουν αντιληπτά με την πάροδο του χρόνου μέσω της διασύνδεσης των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα…
Κι αυτά είναι:
1. Αίρουν την ενεργειακή απομόνωση των νησιών και εγγυώνται την ασφάλεια ενεργειακού εφοδιασμού, επιλύοντας οριστικά το ενεργειακό τους πρόβλημα. Πρόβλημα που μεγεθύνεται σταδιακά από το 2020 και πολύ περισσότερο από το 2030 λόγω και των περιβαλλοντικών περιορισμών που επιβάλλει το ενωσιακό δίκαιο για τις συμβατικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής (ασφυκτικά όρια εκπομπών).
2. Απαλλάσσουν τον καταναλωτή από το υπερβάλλον κόστος ηλεκτροπαραγωγής με πετρέλαιο στα νησιά, που κυμαίνεται στο δυσβάσταχτο για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις ποσό των 500 έως και πέραν των 800 εκ. € ετησίως για το σύνολο των νησιών, ανάλογα με τις διεθνείς τιμές πετρελαίου. Με άλλα λόγια, με περίπου 2 εκ. € για κάθε μέρα που περνάει άπρακτη. Μόνο με τη διασύνδεση που εγκαινιάστηκε πρόσφατα, ελαφρύνεται άμεσα ο λογαριασμός κατά τουλάχιστον 50 εκ. € ετησίως, ενώ κάποιες ακόμα δαπάνες που παραμένουν λόγω της ανάγκης διατήρησης εφεδρείας τοπικής ηλεκτροπαραγωγής θα εξαλειφθούν και αυτές σε βάθος χρόνου.
3. Αναβαθμίζουν περιβαλλοντικά τα νησιά, βελτιώνοντας το περιβαλλοντικό κεκτημένο, με την παύση των πετρελαϊκών σταθμών, που λειτουργούν στα όρια ή και εντός του οικιστικού ιστού και σε τουριστικές περιοχές.
4. Συμβάλλουν δραστικά στην ενεργειακή απεξάρτηση της χώρας από το πετρέλαιο στην ηλεκτροπαραγωγή.
5. Παρέχουν τη δυνατότητα ενεργειακής αυτονομίας των ίδιων των νησιών με τον οικονομικότερο τρόπο. Τα νησιά μπορούν να καταστούν ενεργειακά αυτόνομα με την ήπια και αποδεκτή αξιοποίηση ανανεώσιμων ενεργειακών πόρων με τη συμμετοχή και της τοπικής κοινωνίας και των ενεργειακών κοινοτήτων, μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών ανοικτών σε όλους. Σχετικές διαδικασίες θα ακολουθήσουν και για τις Κυκλάδες.
6. Παρέχουν αυξημένη ποιότητα ηλεκτρικής ενέργειας που αποτελεί επίσης σημαντική ώθηση στις οικονομίες των νησιών και την ποιότητα ζωής νησιωτών και επισκεπτών.
7. Παρέχουν τη δυνατότητα ισότιμης συμμετοχής στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας της ηπειρωτικής χώρας, με πρόσβαση σε ανταγωνιστική, φθηνότερη και ποιοτικότερη ενέργεια σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις των νησιών μας.
Τα μαθήματα από την εμπειρία των Κυκλάδων
Και ολοκληρώνει την αναφορά της λέγοντας ότι ήδη, έχουν εξαχθεί τα πορίσματα για τις λοιπές Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα, τα οποία καταδεικνύουν την αναγκαιότητα για τη διασύνδεση του συνόλου των κυκλαδίτικων νησιών και της συντριπτικής πλειοψηφίας των νησιών της Δωδεκανήσου. Στην παρούσα φάση εξετάζονται τα νησιά του Β. Αιγαίου. Εντός του έτους, ολοκληρώνεται η διαδικασία και ήδη από τα προσεχή προγράμματα ανάπτυξης των ηλεκτρικών δικτύων της ΑΔΜΗΕ ΑΕ και της ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ, θα εντάσσονται σταδιακά και άλλες διασυνδέσεις νησιών. Μετά από εντατικές προσπάθειες έχει φτάσει σε σημαντική ωριμότητα και η Διασύνδεση της Κρήτης με ορατό πλέον ορίζοντα ολοκλήρωσης τα επόμενα 3-5 έτη.
Η ΡΑΕ θα συμβάλλει στην υλοποίηση και των λοιπών φάσεων Β’ και Γ’ της Διασύνδεσης των Κυκλάδων που είναι απολύτως αναγκαίες, αλλά και στις λοιπές μεγάλες διασυνδέσεις που αποφασίστηκαν ή θα αποφασιστούν στο Αιγαίο.
Αξίζει να επισημάνουμε ότι έχει ήδη ληφθεί μέριμνα από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, ώστε εφεξής, η κατασκευή των μεγάλων διασυνδέσεων να μην επιβαρύνει σε καμία φάση τους καταναλωτές, καθώς το κόστος για τις διασυνδέσεις θα επιβάλλεται μετά την παύση των πετρελαϊκών σταθμών και θα υπερ-αντισταθμίζεται από τη μείωση των επιβαρύνσεων ΥΚΩ λόγω αυτής της παύσης των σταθμών. Αντίθετα, νοικοκυριά και επιχειρήσεις θα απολαμβάνουν εξαρχής οικονομικά οφέλη, τα οποία ολοένα και θα μεγαλώνουν, με τη σταδιακή απόσβεση των επενδύσεων.
Γίνεται σαφές από τα παραπάνω ότι το ενεργειακό μέλλον της χώρας περνάει και μέσα από τις διασυνδέσεις των νησιών, που μεταξύ άλλων, αποτελούν και τη βάση για διασυνοριακές διασυνδέσεις, καθιστώντας τη χώρα ενεργειακό κόμβο. Η ιστορία των Κυκλάδων δίδαξε ότι οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών είναι μεγαλόπνοα έργα, που απαιτούν ορθό σχεδιασμό, επιμονή και υπομονή και προσήλωση στην εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος, αγαστή συνεργασία φορέων, συναίνεση της τοπικής κοινωνίας και διαχρονική πολιτική στήριξη.