Την επιδότηση των εισιτηρίων αλλά και του κόστους μεταφορών από τα νησιά προς την ηπειρωτική Ελλάδα προβλέπει το νομοσχέδιο για το Μεταφορικό Ισοδύναμο που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση έως τις 23 Απριλίου – Ανάφη και Μικρές Κυκλάδες στον κατάλογο των νησιών που εντάσσονται στο πιλοτικό πρόγραμμα από την 1η Ιουλίου
Η ώρα της διαβούλευσης για το Μεταφορικό Ισοδύναμο έφτασε… Από το απόγευμα της Δευτέρας (16/04) και έως την 23η Απριλίου βρίσκεται στον … αέρα το Νομοσχέδιο του Υπουργού Ναυτιλίας υπό τον τίτλο «Μηχανισμός Εφαρμογής, Κρατική Εποπτεία και Γενικοί Όροι Υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδύναμου (Μ.Ι.) και άλλες διατάξεις». Το ν/σ αφορά άμεσα και τον Α’ βαθμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθώς συμπεριλαμβάνει ρητά Δήμους στις αρμόδιες Υπηρεσίες και όργανα για την υλοποίηση της σχετικής με το M.I. διαδικασίας.
Στόχος του Μεταφορικού Ισοδύναμου όπως είναι γνωστό είναι να εναρμονίσει το κόστος μετακίνησης και μεταφορών με αυτό των κατοίκων και των επιχειρήσεων της ηπειρωτικής χώρας. Αυτό θα γίνεται μέσω μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας στην οποία οι δικαιούχοι (φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις) θα συνδέονται με τους κωδικούς του Taxis και θα υποβάλλουν τα απαραίτητα έγγραφα (αίτηση, εισιτήρια και φορτωτικές) και στη συνέχεια θα λαμβάνουν ένα ποσό στους τραπεζικούς λογαριασμούς τους ανάλογα με το κόστος της μεταφοράς/μετακίνησης. Ειδικά για τις επιχειρήσεις θα τους επιστρέφεται η διαφορά κόστους της θαλάσσιας από την χερσαία μεταφορά.
Και το πόσο της επιδότησης θα καθορίζεται με Υπουργική Απόφαση και θα είναι κατ’ ελάχιστο 240 ευρώ τον χρόνο (20 ευρώ τον μήνα) θα είναι ακατάσχετο από τράπεζες και Δημόσιο αλλά και αφορολόγητο. Και θα καταβάλλεται στους δικαιούχους, κατόπιν υποβολής αίτησης τους, διασταύρωσης των στοιχείων τους, επεξεργασίας των σχετικών δικαιολογητικών και πιστοποίησης του ύψους που αναλογεί στον εκάστοτε δικαιούχο.
Ποιους αφορά
Έχοντας προϋπολογισμό 50 εκατ. ευρώ για το 2018, σε πρώτη φάση το μέτρο θα εφαρμοστεί πιλοτικά από τον Ιούλιο και θα αφορά κατοίκους και επιχειρήσεις σε Λέσβο, Λήμνο, Άγιο Ευστράτιο, Χίο, Οινούσσες, Ψαρά, Αντίψαρα, Κω, Πάτμο, Αστυπάλαια, Κάλυμνο, Κάσο, Λέρο, Νίσυρο, Σύμη, Τήλο, Καστελόριζο καθώς και στα νησιά Αγαθονήσι, Αλιμία, Αρκιούς, Αρμάθια, Χάλκη, Φαρμακονήσι, Γυαλί, Κίναρο, Λέβιθα, Λειψούς, Μάραθο, Νίμο, Ψέριμο, Σαρία, Στρογγυλή, Σύρνα, Τέλενδο, Σάμο, Ικαρία, Φούρνους, Άγιο Μηνά, Θύμαινα, Σαμοθράκη, Κάρπαθο, Ερρικούσα, Μαθράκι, Οθωνούς, Ηρακλειά, Σχοινούσα, Δονούσα, Κουφονήσια, Ανάφη.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας από το Μεταφορικό Ισοδύναμο ευνοούνται περίπου 860.000 κάτοικοι της νησιωτικής Ελλάδας και κοντά στις 30.000 κατά πλειοψηφία μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι με απόφαση του υπουργού μπορεί να επεκταθεί το γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής του μέτρου. Όπως έχει ανακοινώσει και επίσημα ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας στόχος είναι το 2019 το Μεταφορικό Ισοδύναμα να ισχύσει για το σύνολο της νησιωτικής Ελλάδας (εκτός Κρήτης) με προϋπολογισμό τουλάχιστον 150 εκατ. ευρώ.
Τα κριτήρια
Χρήση του Μεταφορικού Ισοδύναμου θα μπορούν να κάνουν όλα τα νομικά και φυσικά πρόσωπα που έχουν έδρα και κατοικούν στο νησί και καλύπτουν τα κριτήρια εισοδήματος και περιουσίας. Ειδική πρόβλεψη υπάρχει για τους αναπληρωτές και ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς που απασχολούνται σε σχολεία στα νησιά, καθώς και για τους γιατρούς που κάνουν το αγροτικό τους ή ειδικότητα.
Οι δικαιούχοι πρέπει να είναι ασφαλισμένοι τουλάχιστον για έναν μήνα σε οποιονδήποτε φορέα κύριας ασφάλισης ή συνταξιούχοι, ή να λαμβάνουν το επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης ανασφάλιστων υπερηλίκων. Οι υποχρεώσεις αυτές δεν ισχύουν για όσους είναι 67 ετών και πάνω. Για τις επιχειρήσεις προβλέπεται ότι σε πρώτη θα πρέπει να λειτουργούν για τουλάχιστον έξι μήνες πριν από την εφαρμογή του νόμου.
Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα insider.gr