Αν και θεωρώθηκε ως ο τελευταίος “κλασικός” εφοπλιστής με αντοχή άνω των δύο δεκαετιών στις μάχες του Αιγαίου, ο Γεράσιμος Αγούδημος “χάλασε” την υστεροφημία του με την φυγή του στο εξωτερικό (Ελβετία) με σκοπό να αποφύγει τη σύλληψη λόγω χρεών – Σε ηλικία 79 ετών έφυγε από τη ζωή το περασμένο Σάββατο (31/03) αφήνοντας πίσω του τα συντρίμια μίας …αυτοκρατορίας (GA Ferries) με περισσότερα από 200 πλοία
Στην ερώτηση αν ένας ναύτης μπορεί να γίνει κάποτε πλοιοκτήτης, η απάντηση ακούει στο όνομα “Γεράσιμος Αγούδημος”. Ο καπετάν Μάκης, άρχισε την καριέρα του ως ναύτης σε πλοία που έκαναν ταξίδια στη Μεσόγειο για να φθάσει να γίνει καπετάνιος και αργότερα πλοιοκτήτης. Μπορεί να έγινε γνωστός λόγω της ακτοπλοϊας, η εφοπλιστική του πορεία όμως άρχισε με φορτηγά πλοία το 1967 και ο μύθος τον θέλει να έχει πουλήσει και να έχει αγοράσει μέχρι σήμερα περισσότερα από διακόσια πενήντα πλοία. Στο πρώτο πλοίο που αγόρασε ταξίδεψε ως πλοίαρχος και από τότε είχε ως διακριτικό στα φουγάρα του το G.A., ενώ δίπλα του στο ξεκίνημα είχε τη σύζυγό του Ροδάνθη Κωσταρά, την οποία γνώρισε σε ένα ταξίδι του στην Αίγυπτο.
Οπως είναι κατανοητό μιλάμε για τον Γεράσιμο Αγούδημο, τον πλοιοκτήτη της GA Ferries ο οποίος έφυγε το περασμένο Σάββατο (31/03) από τη ζωή σε ηλικία 79 ετών… Η είδηση κυκλοφόρησε μέσω της ιστοσελίδας Cyclades24.gr κι έκανε το γύρο της Ελλάδας… Ο Θρυλικός εφοπλιστής των άγονων γραμμών που έφυγε πριν από μερικά χρόνια για το Λουγκάνο της Ελβετίας ώστε να αποφύγει τη σύλληψη με χρέη άνω των 20 εκατομμυρίων ευρώ και με το ένα μετά το άλλο τα πλοία του να γίνονται παλιοσίδερα δεν είναι πια κοντά μας… Αφησε πίσω του όμως μία ζωή γεμάτη από απίστευτα γεγονότα.. Που έκαναν την διαφορά και ανέδειξαν τον χαρακτήρα του Κεφαλλονίτη πλοιοκτήτη που είχε τη δύναμη να εμφανίζεται δημόσια ακόμη και με την παλιά σκελέα του …παππού. Αλλά πάντα με το πούρο στο χέρι…
Θέλετε ιστορίες από το βαρύ βιογραφικό του Αγούδημου; Οπως διαβάζουμε στην ιστοσελίδα provocateur.gr ” η σκηνή με πρωταγωνιστές τον καπετάν Μάκη, τον τότε υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Σταύρο Σουμάκη και τον γενικό γραμματέα του Υπουργείου, Θανάση Τσουρουπλή, είναι απλά… όλα τα λεφτά. Σε μια αίθουσα όπου υπήρχαν πολλοί δημοσιογράφοι, ο Αγούδημος δεν άφηνε άνθρωπο να μιλήσει, φλομώνοντας ταυτόχρονα τους πάντες με τον καπνό που έβγαινε από το θηριώδες πούρο του. Όταν κάποια στιγμή ο Τσουρουπλής δεν άντεξε άλλο αυτή τη συμπεριφορά, του είπε: «Μα καλά κύριε Αγούδημε, πως την έχετε δει. Τι είστε;». Ο καπετάν Μάκης, τραβώντας μία ρουφηξιά από το πούρο του, έσκυψε προς τον γενικό και του είπε με βαριά φωνή αφήνοντας τον καπνό να κατευθυνθεί προς τη μούρη του εμβρόντητου γενικού: «Πλοιοκτήτης!»
Και σε μία άλλη αναδεικνύεται η κόντρα του με τον μακαρίτη Παντελή Σφηνιά ” είχε καλέσει τους δημοσιογράφους σε συνέντευξη τύπου όπου καυτηρίασε την επέλαση του επιχειρηματία-ακτοπλόου που αγόραζε τις ακτοπλοϊκές εταιρείες για να δημιουργήσει έναν μεγάλο Όμιλο. Η ατάκα του «Ζούγκλα έχουμε γίνει» έγινε πρωτοσέλιδο σε μεγάλης κυκλοφορίας εφημερίδες προκαλώντας την αντίδραση του Σφηνιά που δεν το άφησε να περάσει. Σε συνέντευξη που έδωσε σε κυριακάτικη εφημερίδα «πυροβόλησε» τον καπετάν Μάκη λέγοντας: «Εμείς είμαστε σούπερ μάρκετ και όχι μπακάλικο». Η κόντρα των δύο θα εξομαλυνθεί όταν ο Αγούδημος πούλησε το μεγάλο πακέτο της εταιρείας του στον Παντελή Σφηνιά με τον οποίο αποκατάστησε τη σχέση του”.
Ο Αγούδημος είχε τέτοιο κόλλημα με τα πλοία του που δεν άφηνε κανένα να κάνει κουμάντο, ενώ τα παρακολουθούσε όλα από κοντά και όταν δεν συνέβαινε αυτό μίλαγε συνεχώς από τον ασύρματο με τους καπετάνιους του. Επέβλεπε κάθε μέρα την φόρτωση, όρθιος δίπλα στον καταπέλτη του πλοίου, φορώντας ένα από τα θρυλικά φουλάρια του και φυσικά με το απαραίτητο πούρο. Μια καλοκαιρινή μέρα τον άκουσαν να φωνάζει ότι «Κουμάντο στα πλοία μου κάνω εγώ και κανένας από τους άσπρους», εννοώντας τους αξιωματικούς του Λιμενικού.
Το ξεκίνημα της κυριαρχίας του συνέπεσε με την άνοδο του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία και ήταν αδελφικός φίλος με τον τότε υπουργό Ναυτιλίας Γιώργο Κατσιφάρα. Το 1986 που ιδρύει την G.A.Ferries είναι η χρονιά -επί υπουργίας του αείμνηστου Ευάγγελου Γιαννόπουλου- που παίρνει δύο άδειες σκοπιμότητας και με αυτές μπαίνει στην ακτοπλοΐα δρομολογώντας δύο πλοία. Με αποφάσεις του υπουργείου Οικονομίας, τα δύο πλοία που αγόρασε εντάχθηκαν στον αναπτυξιακό νόμο 1262/82 και επιδοτήθηκαν. Στα πλοία του έδωσε τα ονόματα των δύο κοριτσιών που είχε αποκτήσει από τον γάμο του, της Μιλένας και της Νταλιάνας. Το 1988 αγοράζει άλλα δύο πλοία, αφού εξασφάλισε δύο ακόμη άδειες σκοπιμότητας. Στο ένα δίνει το όνομα της συζύγου του, Ροδάνθης και στο άλλο της άλλης του κόρης, της Δήμητρας. Ήταν στενός φίλος του τότε πρωθυπουργού Ανδρέα Παπανδρέου και για χάρη του έκλεισε αποκλειστικά το «Δημητρούλα», προκειμένου να μεταφέρει τον Ανδρέα και τη σύζυγό του Μιμή στην Τήνο, μαζί με όλη την τότε κουστωδία.
To 2009 είναι η χρονιά που τον σημαδεύει καθότι είχε αρχίσει να χάνει το …παιχνίδι. Μόνο τρία από τα πλοία του έκαναν δρομολόγια και αυτό συνέβη αφού ο Αγούδημος έπαιρνε αλλεπάλληλες άδειες από το Ν.Α.Τ. στο οποίο χρωστάει μεγάλα ποσά. Εκτός από αυτό είχε να αντιμετωπίσει και τους εργαζόμενους, που έχοντας μείνει απλήρωτοι για μήνες είχαν προχωρήσει σε επίσχεση εργασίας. Μετά από δραματικές συζητήσεις μεταξύ του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, των εργαζομένων και της G.A. Ferries, έγινε ολόκληρος διακανονισμός με το κράτος για να πάρουν μέρος των οφειλομένων οι ναυτικοί, που υποστηρίζουν ότι τους οφείλονται 1.000.000 ευρώ τα οποία θα διεκδικήσουν δικαστικά. Παρά την κατάσχεση, έκανε σχέδια για το πώς θα μπορέσει να επανέλθει, αφήνοντας πίσω του τα οχτώ πλοία που οδεύουν για πώληση και το πιθανότερο για παλιοσίδερα, αμέσως μετά, έχοντας μείνει αξέχαστα τα τελευταία χρόνια στο επιβατικό κοινό.
Τα τελευταία χρόνια ζούσε στο Λουγκάνο, απολαμβάνοντας τον πρωινό espresso του με θέα στην πανέμορφη λίμνη . Το διαμέρισμά του βρίσκονταν στο συγκρότημα Lidorama Park στην via Riva Paradiso έχοντας προλάβει -το 2010- να πουλήσει την υπερπολυτελή βίλα στην περιοχή “Γαλάζια Ακτή” του Λαγονησίου σε τίμημα που ξεπερνούσε τα 15 εκατ. ευρώ. Είχε πίσω του ένα ένταλμα σύλληψης για φοροδιαφυγή και ανακριβή στοιχεία ΦΠΑ. και μία καταδίκη 4 ετών με αναστολή, χρηματικό πρόστιμο για οφειλές προς το ΝΑΤ… Ηταν δεδομένο ότι ο Γεράσιμος Αγούδημος δεν θα γύριζε στην Ελλάδα… Και είναι άγνωστο πότε και που θα γίνει η κηδεία του… Ο Αγούδημος έφυγε αφήνοντας πίσω του μία ιστορία που σίγουρα κάποια στιγμή θα γίνει ακόμη και ταινία…
Αλήθεια, πόσοι ναύτες μπορούν να υπερηφανεύονται ότι έγιναν πλοιοκτήτες; Μόνο ο Γεράσιμος Αγούδημος…