Την είσοδό της στην ελληνική αγορά χθες σήμερα η SPAR Hellas ύστερα από τρία χρόνια παρουσίας – Στόχος είναι έως τον Ιούλιο να έχει δέκα υποκαταστήματα κυρίως σε τουριστικές περιοχές και η Νάξος με τη Μύκονο είναι τα πρώτα νησιά που βρίσκονται στο στόχαστρο
Μερίδιο από τις ολοένα αυξανόμενες πωλήσεις ειδών παντοπωλείου στις τουριστικές περιοχές και από τους μικρούς, μεμονωμένους λιανεμπόρους διεκδικεί η SPAR, η ολλανδική αλυσίδα που ύστερα από ένα διάλειμμα περίπου τριών ετών επαναδραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά. Χθες ανακοινώθηκε κι επισήμως η έναρξη του νέου εγχειρήματος από τη SPAR Hellas, με τη λειτουργία των πρώτων καταστημάτων να αναμένονται το προσεχές καλοκαίρι και με στόχο την απόκτηση μεριδίου 12% το 2021 και πωλήσεις 1,2 δισ. ευρώ. Κάθε άλλο παρά ξένη είναι για τη SPAR η ελληνική αγορά. Η ολλανδική αλυσίδα είχε συνάψει σύμβαση συνεργασίας από το 1969 με την αλυσίδα «Βερόπουλος», η οποία όμως διεκόπη το 2016, όταν το δίκτυο της τελευταίας στην Ελλάδα πέρασε στον έλεγχο της Metro AEBE (συμφερόντων Παντελιάδη).
H επαναδραστηριοποίηση, πάντως, της SPAR έχει αυτή τη φορά αρκετές διαφορές με το παρελθόν. Κατ’ αρχάς, η συνεργασία δεν γίνεται με έναν μεγάλο λιανέμπορο, αλλά με δύο ομίλους αγορών, τον «Αστέρα» και τον Mesis Hellas, οι οποίοι συνολικά συγκεντρώνουν υπό την ομπρέλα τους περί τα 500 μεμονωμένα καταστήματα ειδών σούπερ μάρκετ, συνολικού τζίρου 700 εκατ. ευρώ. Δεύτερον, τα καταστήματα που θα ενταχθούν στο δίκτυο της SPAR θα φέρουν αποκλειστικά το σήμα της ολλανδικής αλυσίδας (χωρίς να αποκλείεται σε κάποιες ελάχιστες περιπτώσεις η συνύπαρξη). Τρίτον, ο σχεδιασμός της εταιρείας προβλέπει και την ίδρυση καινούργιων, ιδιόκτητων καταστημάτων και όχι απλώς τη μετατροπή σε SPAR καταστημάτων που σήμερα συνεργάζονται στους ομίλους αγορών «Αστέρας» και Mesis.
Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε χθες η εταιρεία, μέχρι τον Ιούλιο αναμένεται να ανοίξουν τα πρώτα 10 καταστήματα, τα οποία, με βάση πληροφορίες της «Κ», θα βρίσκονται σε τουριστικές περιοχές. Συνολικά για το 2018 σχεδιάζεται η λειτουργία 80 καταστημάτων SPAR, με κάποια εξ αυτών να είναι και στην Αττική. Το μέσο μέγεθος των καταστημάτων είναι 300-400 τ.μ., όμως ακόμη και σε τουριστικές περιοχές, όπως στη Ρόδο, στη Μύκονο και στη Νάξο, υπάρχουν κάποια μεγαλύτερα καταστήματα, της τάξης των 1.000 τ.μ., που εμφανίζουν, όπως ανέφεραν πηγές της εταιρείας στην «Καθημερινή», σημαντική δυναμική ανάπτυξης. Στόχος της εταιρείας είναι σε βάθος τετραετίας να αναπτύξει περισσότερα από 350 καταστήματα SPAR σε όλη την επικράτεια, με 1.400 είδη ιδιωτικής ετικέτας, παραγόμενα στο μεγαλύτερο μέρος τους από την ελληνική βιομηχανία. Ηδη έχουν κλειστεί συμφωνίες για την παραγωγή περίπου 50 κωδικών, κυρίως τροφίμων, από ελληνικές βιομηχανίες για λογαριασμό της SPAR Hellas.
Η ιστορία της SPAR ξεκινάει το 1932 από τον Αντριαν φαν Βελ, έναν καινοτόμο Ολλανδό χονδρέμπορο. Το 1932 λειτούργησε το πρώτο κατάστημα με την ονομασία DESPAR, ένα ακρωνύμιο στην πραγματικότητα από το σλόγκαν του Φαν Βελ που περιέγραφε τον οργανισμό: Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig που σημαίνει «όλοι ωφελούνται από τη συνεργασία». Η αλλαγή της ονομασίας από DESPAR σε SPAR έγινε στα τέλη της δεκαετίας του ’40. Σήμερα υπάρχουν 12.545 καταστήματα SPAR σε 44 χώρες με συνολικό τζίρο (το 2016) 33,1 δισ. ευρώ.