Στη Σύρο, σήμερα (19/03, 11:00) ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας θα εγκαινιάσει το έργο Ηλεκτρικής Διασύνδεσης των Κυκλάδων, στον υποσταθμό του ΑΔΜΗΕ – Συνάντηση με τοπικούς φορείς και στη συνέχεια ταξίδι στην Τήνο όπου θα επισκεφθεί το Ιδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού και θα έχει συνάντηση με αιρετούς και φορείς του νησιού
Η αλήθεια είναι ότι άργησε λίγο αλλά … επιτέλους έχουμε εγκαίνια… Ο λόγος για την ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων (η πρώτη φάση) με την Ηπειρωτική Ελλάδα μέσω καλωδίου από το Λαύριο και με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα να βρίσκεται σε μερικές ώρες στη Σύρο όπου και θα πραγματοποιήσιε τα εγκαίνια. Οπως είναι γνωστό εδώ και μία εβδομάδα, οι μονάδες ηλεκτρικής ενέργειας σε Πάρο και Σύρο έχουν τεθεί σε ψυχρή εφεδρεία και ηλεκτρική ενέργεια τόσο η Πάρος όσο και η Σύρος αλλά και επτά ακόμη νησιά λαμβάνουν από το Λαύριο μέσω υποβρύχιου καλωδίου και με την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης θα τεθεί σε λειτουργία και η Μύκονος…
Και σήμερα; Στη Σύρο και την Τήνο μεταβαίνει τη Δευτέρα το πρωί ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας. Στη πρωτεύουσα των Κυκλάδων, στις 11:00, ο πρωθυπουργός θα πραγματοποιήσει ομιλία και θα εγκαινιάσει το έργο Ηλεκτρικής Διασύνδεσης των Κυκλάδων, στον υποσταθμό του ΑΔΜΗΕ. Επίσης, θα έχει συνάντηση με το Δήμαρχο Σύρου, Γιώργο Μαραγκό, στελέχη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και φορείς της πόλης, καθώς και με το Σωματείο Εργαζομένων στο Ναυπηγείο Νεωρίου της Σύρου. Εν συνεχεία, ο κ. Τσίπρας θα αναχωρήσει για την Τήνο, όπου θα έχει συνάντηση με τον Δήμαρχο, Ιωάννη Σιώτο. Επιπλέον, θα επισκεφθεί το Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού, όπου θα απευθύνει χαιρετισμό σε κατοίκους και φορείς της πόλης και θα ξεναγηθεί στην έκθεση του Ιωάννη Χαλεπά.
Τι περιλαμβάνει το έργο και οι αντιδράσεις
Να σημειώσουμε εδώ ότι το συγκεκριμένο έργο προκηρύχθηκε τον Ιούλιο του 2014 με σκοπό να έχει τρεις στόχους: ελάφρυνση των καταναλωτών (σε βάθος χρόνου και με την πρόοδο των διασυνδέσεων) από τις επιβαρύνσεις για Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) στα τιμολόγια ρεύματος / απεξάρτηση των νησιών από τους ρυπογόνους θερμικούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής που «καίνε» ντίζελ και μαζούτ και τέλος την εκμετάλλευση του υψηλού αιολικού και ηλιακού δυναμικού των νησιών προς επίτευξη των εθνικών δεσμευτικών στόχων για το κλίμα και το περιβάλλον Βεβαίως, για να «εξαφανιστούν» οι χρεώσεις ΥΚΩ από τους λογαριασμούς θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι διασυνδέσεις και των υπόλοιπων νησιών του Αιγαίου και της Κρήτης, ωστόσο το πρώτο βήμα έγινε.
Εδώ να σημειώσουμε ότι το έργο θα έπρεπε να είχε παραδοθεί το 2016 αλλά υπήρχαν αρκετές καθυστερήσεις…. Και όπως τονίζει η αντιπολίτευση ήταν μέρος ενός γενικότερου σχεδίου… Η κυβέρνηση προσπάθησε με διαρκείς καθυστερήσεις και «παιχνίδια» με αναδόχους και επιβλέποντες να κάνει το έργο «φιλικότερο» προς σε αυτή. Από την Δημοκρατική Συμπαράταξη ο Γιάννης Μανιάτης κατηγορεί για απρέπεια τον Αλέξη Τσίπρα που «δε θα ζητήσει συγγνώμη ούτε για την καθυστέρηση 1,5 έτους, ούτε για τα 150 εκατ. ευρώ που πλήρωσαν άδικα οι Έλληνες πολίτες, ούτε προφανώς θα θυμηθεί ότι το έργο αυτό δεν είναι έργο της κυβέρνησής του».
Από την πρώτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων (έργο προϋπολογισμού 245 εκατ. ευρώ) ολοκληρώθηκε επιτυχώς η δοκιμαστική λειτουργία του υποθαλάσσιου καλωδίου που συνδέει τη Σύρο με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) μέσω του υποσταθμού του Λαυρίου και έγινε η ηλέκτριση των καλωδίων που συνδέουν τη Σύρο με την Τήνο και την Πάρο. Από το καλώδιο ηλεκτροδοτούνται και τα νησιά που ήταν συνδεδεμένα με τον σταθμό της Πάρου _ Αντίπαρος, Νάξος, Κουφονήσι, Σχοινούσα, Ηρακλειά, Ίος, Σίκινος και Φολέγανδρος. Ο κύκλος θα κλείσει όταν θα πάρει ρεύμα από το διασυνδεδεμένο σύστημα και η Μύκονος, ωστόσο ορισμένα τεχνικά προβλήματα πήγαν πίσω τον προγραμματισμό.
Από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της α΄ φάσης της διασύνδεσης το συνολικό όφελος εκτιμάται στα 80 εκατ. ευρώ (από τη μείωση των ΥΚΩ). Όπως υποστηρίζουν στελέχη του ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας), το τελικό ισοζύγιο στους λογαριασμούς ρεύματος θα είναι θετικό για τους καταναλωτές, καθώς αν και αναμένεται θα αυξηθούν οι ρυθμιστικές χρεώσεις για το σύστημα μεταφοράς, η μείωση στα τιμολόγια από τις χρεώσεις ΥΚΩ θα είναι μεγαλύτερη.
Τα επόμενα βήματα
Η Β’ Φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων (σύνδεση Πάρου – Νάξου, Νάξου – Μυκόνου, αναβάθμιση της υφιστάμενης καλωδιακής σύνδεσης Άνδρου – Τήνου και Άνδρου – Λιβαδιού Εύβοιας), συνολικού προϋπολογισμού 71 εκατ. ευρώ, βρίσκεται στη φάση της αξιολόγησης των τεχνικών και οικονομικών προσφορών για την ανάθεση των επιμέρους υποέργων. Ο στόχος είναι το έργο να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2019. Η τρίτη φάση, προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει πόντιση δεύτερου καλωδίου Λαυρίου – Σύρου και αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί προς το τέλος του 2020. Όσο για την τέταρτη φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων (Λαυρίου – Σερίφου, Σερίφου – Μήλου, Μήλου – θήρας και Θήρας με Πάρου ή Νάξου) μόλις εντάχθηκε στο νέο δεκαετές επιχειρησιακό σχέδιο 2019-2028 του ΑΔΜΗΕ.
Για τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων εξετάζονται δύο τρόποι: είτε ακτινικά από την Κρήτη, είτε απευθείας με την Αττική. Για τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου ελέγχεται η πρόταση διασύνδεσης με το ΕΣΜΗΕ από το Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης Αλιβερίου αν και η λύση της αυτόνομης ανάπτυξης με χρήση φυσικού αερίου εμφανίζεται οικονομικότερη των λύσεων διασύνδεσης.
Και κόστος
Και τέλος να σημειώσουμε ότι η μείωση του κόστους ηλεκτροδότησης των νησιών οδηγεί σε βάθος χρόνου σε μείωση των επιβαρύνσεων που πληρώνουν οι καταναλωτές για την κάλυψη του κόστους των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας, που κυμαίνεται στο επίπεδο των 600 – 800 εκατ. ευρώ ετησίως. Σύμφωνα με πηγές της ΡΑΕ, οι χρεώσεις ΥΚΩ που ισχύουν τώρα έχουν ενσωματώσει τα οφέλη τόσο από την εισφορά του κρατικού προϋπολογισμού στην κάλυψη του ελλείμματος παρελθόντων ετών, που καταβλήθηκε εφέτος, όσο και από τις διασυνδέσεις νησιών που πρόκειται να τεθούν άμεσα σε λειτουργία.
Οι επόμενες μειώσεις που θα προκύψουν από τον επόμενο κύκλο διασυνδέσεων αναμένονται σε ορίζοντα τετραετίας. Η τελική απόφαση για το ύψος των χρεώσεων σύμφωνα με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση λαμβάνεται ύστερα από εισήγηση του Διαχειριστή προς τη ΡΑΕ το Σεπτέμβριο κάθε έτους με εκτίμηση για την πορεία του λογαριασμού την επόμενη διετία, ενώ θα ακολουθεί εισήγηση της ΡΑΕ προς το υπουργείο που θα λαμβάνει την τελική απόφαση με στόχο ο λογαριασμός να είναι ισοσκελισμένος και να υπάρχει απόθεμα ασφαλείας.