Στα σκαριά μεγάλη συμφωνία για ναυπηγήσεις στη Σύρο – Aυξάνονται οι πιέσεις των μετόχων της ONEX προς Κυβέρνηση για σύντομη μεταβίβαση των ναυπηγείων Νεωρίου ώστε να προχωρήσει η κατασκευή των ferries
Με το δάχτυλο στη… σκανδάλη προκειμένου να ενεργοποιήσει μια μεγάλη συμφωνία για την κατασκευή passenger ferries μήκους μέχρι 120 μέτρα στα ναυπηγεία της Σύρου βρίσκεται ο όμιλος ONEX.
Του Αντώνη Τσιμπλάκη (έντυπη έκδοση της Ναυτεμπορική)
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» ο επικεφαλής του ελληνομαμερικάνικού ομίλου, Πάνος Ξενοκώστας, σε συνεργασία με την κυβέρνηση πιέζει τα χρονοδιαγράμματα, προκειμένου το συντομότερο δυνατό να οριστεί δικάσιμος και να περάσουν στην κατοχή του τα ναυπηγεία. Ήδη κύκλοι της ΟΝΕΧ μιλούν για μια πολύ μεγάλη συμφωνία με παγκόσμιας εμβέλειας όμιλο του χώρου, που θα βάλει το Νεώριο ξανά στον χάρτη των ναυπηγήσεων. Οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι οι ανακοινώσεις αναμένονται εντός Μαρτίου, ενώ ήδη η κυβέρνηση είναι ενημερωμένη για τη συγκεκριμένη εξέλιξη.
Στο πλαίσιο των προσπαθειών που γίνονται προκειμένου οι μετοχές του Νεώριον να περάσουν στα χέρια της Onex έπειτα από συμφωνία με τους σημερινούς ιδιοκτήτες, λόγω των υπέρογκων χρεών που έχουν συσσωρευθεί και δεν είναι εφικτό να εξυπηρετηθούν πλέον, πραγματοποιούνται πλέον εβδομαδιαίες συναντήσεις εργασίας τεχνικών κλιμακίων μεταξύ του υπουργείου Ανάπτυξης, της εταιρείας KPMG που έχει αναλάβει να εκπονήσει τη μελέτη βιωσιμότητας, των πιστωτριών τραπεζών και της ΟΝΕΧ. Στόχος η προώθηση θεμάτων με απώτερο στόχο την ολοκλήρωση του φακέλου εξυγίανσης και πριν τις 15 Μαρτίου, ενώ το νομικό επιτελείο της ΟΝΕΧ αναζητά διαθέσιμες δικασίμους στη Σύρο ακόμα και εντός του τελευταίου δεκαημέρου του Μαρτίου.
Τα χρέη
Οι τελευταίοι έλεγχοι δείχνουν μια αύξηση των χρεών από τα 60 εκατ. ευρώ στα 67,5 εκατ. ευρώ, που σχεδόν στο σύνολό τους αφορούν κάποιες διπλοεγγραφές και τόκους υπερημερίας. «Πρόστιμα και όχι κεφάλαιο» επισημαίνουν κύκλοι της ONEX και προσθέτουν: «Επομένως δεν υπάρχει καμία απολύτως ανησυχία από πλευράς κυβέρνησης, πιστωτριών και ΟΝΕΧ για πιθανούς κινδύνους και το πλάνο συνεχίζεται κανονικά». Υπολογίζεται ότι την τρίτη εβδομάδα του Φεβρουαρίου θα έχουν κλείσει οι συμφωνίες με πιστωτές και την πρώτη εβδομάδα Μαρτίου θα παρουσιαστεί το πλάνο εξυγίανσης από τον νέο ιδιοκτήτη, ο οποίος σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες έχει ήδη έτοιμο και διασφαλισμένο το επιχειρηματικό, επενδυτικό και χρηματοοικονομικό μοντέλο του. Την προηγούμενη εβδομάδα στην κοπή της πίτας του Ελληνοαμερικάνικου Επιμελητήριου ο Αμερικανός πρέσβης Τζέφρι Πάιατ αναφέρθηκε ξανά στην επιθυμία της αμερικανικής κυβέρνησης να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό η διαδικασία μεταβίβασης του Νεώριου στην ΟΝΕΧ. Για τον λόγο αυτό παρακολουθείται στενά η εξέλιξη της μεταβίβασης.
Το πλάνο
Το πλάνο της ΟΝΕΧ για το Νεώριο περιλαμβάνει άμεση αποπληρωμή των οφειλών της προηγούμενης διοίκησης σε πιστωτές, στους εργαζόμενους και στην τοπική κοινωνία. Πιο συγκεκριμένα, ο ελληνοαμερικανικός όμιλος, σύμφωνα με το σχέδιο που θα κατατεθεί στο δικαστήριο, θα αναλάβει 30 εκατ. ευρώ χρέη προς τους πιστωτές (κυρίως το ελληνικό Δημόσιο και οι τράπεζες) και άλλα 10 εκατ. ευρώ προς τους εργαζόμενους και την τοπική κοινωνία. Σύμφωνα με την πρόταση που έχει καταθέσει η ONEX, πέραν των υποχρεώσεων 40 εκατ. ευρώ που αναλαμβάνει, θα προχωρήσει σε επενδύσεις 20 εκατ. (συντηρήσεις, επισκευές, εκσυγχρονισμοί, περιβαλλοντικά, αυτοματισμοί). Σύμφωνα με το πλάνο της ΟΝΕΧ, πλέον των παλιών οφειλών, το ελληνικό Δημόσιο θα έχει οφέλη πολλών εκατομμυρίων από φόρους, ασφαλιστικές εισφορές και τοπική ανάπτυξη, που υπολογίζονται πάνω από 300 εκατ. ευρώ στα επόμενα 20 χρόνια.
Η ΟΝΕΧ έχει διασφαλισμένες δουλειές για τα επόμενα 20 χρόνια, στρατηγικές συνεργασίες με κορυφαίες διεθνείς εταιρείες. Το αναπτυξιακό πλάνο περιλαμβάνει δημιουργία μουσείου, κέντρου έρευνας και τεχνολογίας, εκπαιδευτικού κέντρου και δημιουργία παγκόσμιου κέντρου ναυπηγικής και ναυτιλιακής αριστείας. Επιπλέον της συμφωνίας για τα ferries, στοχεύει να αναπτύξει νέους τομείς, όπως τη ναυπήγηση νέων σκαφών πολυτελείας, σκαφών και πλωτών μέσων ειδικών αποστολών και ωκεάνιων και παράκτιων εξεδρών – πλατφορμών εξορύξεων και μετασκευών πλοίων ειδικού σκοπού.
Επίσης να επεκταθεί σε υπηρεσίες διαχείρισης, υποστήριξης σκαφών, επισκευών, spare parts management και εκπαίδευσης για στόλους της Μεσογείου. Στο σχέδιο που έχει παρουσιάσει στην κυβέρνηση η Onex περιλαμβάνονται διασφαλισμένες συμφωνίες μέσω δικτύου του Ομίλου με πελάτες άνω των 25 εκατ. δολαρίων για το πρώτο έτος λειτουργίας και μεταξύ των 30 και 35 εκατ. δολαρίων μετά το τρίτο έτος. Σύμφωνα με το σχέδιο, στα τρία χρόνια από την επαναλειτουργία τους τα ναυπηγεία θα έχουν φτάσει στην άμεση και έμμεση απασχόληση πάνω από 800 ατόμων. Κύκλοι της εταιρείας τόνιζαν πως θα πρόκειται για την πρώτη μεταβίβαση ναυπηγείου στη χώρα τα τελευταία 40 χρόνια χωρίς καμία αξίωση από πλευράς αγοράστριας για προίκα ή συμβόλαια με το Δημόσιο. «Όλο το ρίσκο το αναλαμβάνει ο αγοραστής και αποπληρώνει και 40 εκατ. ευρώ, ενώυ εάν η εταιρεία πήγαινε σε πτώχευση θα έχαναν εξ ολοκλήρου εργαζόμενοι, φορολογούμενοι και η τοπική οικονομία της Σύρου», σημείωσαν χαρακτηριστικά στη «Ν» κύκλοι της εταιρείας.