Η πλατφόρμα McAgenda συγκεντρώνει στοιχεία για φυσικές καταστροφές και μεταβολές της θάλασσας – Ο ρόλος της καθηγήτριας Νίκης Ευελπίδου και η Νάξος
Νάξος… και πλατφόρμα McAgenda. Τι σχέση μπορεί να έχει; Εκ πρώτης καμία… Όμως εάν είστε εκπαιδευτικός τότε κάτι θα γνωρίζετε. Και βέβαια εδώ το χεράκι της βάζει η καθηγήτρια Νίκη Ευελπίδου που έχει οριοθετήσει τη Νάξο ως μία από τις βάσεις των δράσεων της για την ανάδειξη των αλλαγών που έχουν συμβεί στο περιβάλλον τις τελευταίες χιλιετίες. Ισως γιατί η Νάξος έχει μία απίστευτη διαχρονικότητα και μπορούν οι επιστήμονες να αντιληφθούν τις αλλαγές που έχουν γίνει με πιο καθαρή εικόνα σε σχέση με άλλα νησιά…
Και η πλατφόρμα McAgenda; Μα πολύ απλά η Αναπληρωτής Καθηγήτρια του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών με την αρωγή εκπαιδευτικών και φοιτητών ουκ ολίγων χωρών προσφέρουν δεδομένα στην εν λόγω πλατφόρμα και ζητούν λύσεις σε θέματα αποκατάστασης περιβαλλοντικών προβλημάτων, εστιάζοντας σε πιέσεις και προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα υδάτινα οικοσυστήματα, στην παράκτια διάβρωση, στην υποβάθμιση των εδαφών και στις πυρκαγιές… και όχι μόνο…
Το φθινόπωρο του 2016 στη Νάξο είχαμε το πρόγραμμα «Analysis and Management of Anthropogenic Natural Hazards and Disasters» και το φετινό καλοκαίρι το σχολείο με τίτλο «Quaternary GeoEnvironment – ArchaeoGeomorphology» όπου εστίασε κυρίως στις περιβαλλοντικές μεταβολές που έλαβαν χώρα τα τελευταία 10.000 χρόνια, αλλά και σε θέματα Αρχαιο-Γεωμορφολογίας. Και το παρών έδωσαν μεταπτυχιακοί φοιτητές και υποψήφιοι διδάκτορες από την Ελλάδα, την Ιταλία, τη Γαλλία, τη Ρουμανία, την Τυνησία και την Ιαπωνία. Και έχουμε λοιπόν την ολοκληρωμένη συνεργασία μεταξύ του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του ΕΚΠΑ, με τα Πανεπιστήμια της Μασσαλίας (University of Aix-Marseille) και της Τεργέστης (University of Trieste).
Και όπως διαβάζουμε στην ιστοσελίδα reader.gr “η ομάδα, μέσω του Erasmus+ σχεδίου, με ακρωνύμιο McAgenda, με επιστημονική υπεύθυνη την Αναπλ. Καθηγήτρια Νίκη Ευελπίδου, είχε την δυνατότητα να αναβαθμίσει το εκπαιδευτικό υλικό που αφορά σε σημαντικά περιβαλλοντικά θέματα, όπως οι φυσικές καταστροφές και οι μεταβολές της θαλάσσιας στάθμης. Ο πυρήνας της ομάδας του «McAgenda» απαρτίζεται από καταξιωμένους καθηγητές με εξαιρετική εμπειρία στη θεματολογία του προγράμματος.
Η συνεργασία των τριών Πανεπιστημίων για το McAgenda είχε ως αποτέλεσμα την ανάπτυξη μιας εκπαιδευτικής πλατφόρμας,ελεύθερης πρόσβασης, με πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό. Η πλατφόρμα περιλαμβάνει δυο θεματικές ενότητες: 1) Ανάλυση και διαχείριση ανθρωπογενών κινδύνων και καταστροφών, και 2) Γεωλογία Τεταρτογενούς και Αρχαιογεωμορφολογία.
Οι δυο θεματικές ενότητες περιλαμβάνουν παρουσιάσεις καιθεωρία με πλούσιο φωτογραφικό υλικό, βιντεοσκοπημένες διαλέξεις, εκπαιδευτικά βίντεο με μεθοδολογίες, ασκήσεις και ερωτηματολόγια καθώς και στιγμιότυπα από εργασίες υπαίθρου. Μέσω της πλατφόρμας οι φοιτητές μπορούν να παρακολουθούν διαλέξεις από καταξιωμένους επιστήμονες του εξωτερικού, μέσω τηλεδιάσκεψης. Η πλατφόρμα αποτελεί παράλληλα ένα χώρο επικοινωνίας μεταξύ των φοιτητών, των διδασκόντων, αλλά και των ερευνητών που ασχολούνται με τις θεματολογίες του McAgenda.
Αρχικά η πλατφόρμα αυτή ήταν «σημείο συνάντησης» για τους φοιτητές και καθηγητές του McAgenda, ωστόσο σήμερα συνεχώς επεκτείνεται και ήδη χρησιμοποιείται και από άλλα Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια καθώς και από Πανεπιστήμια στην Αμερική, την Ιαπωνία και την Βόρεια Αφρική.
Αποτέλεσμα της δράσης αυτής είναι η πολύπλευρη εκπαίδευση των φοιτητών μας, η ελεύθερη παροχή γνώσης προς κάθε ενδιαφερόμενο, η συνεργασία διαφορετικών χωρών τόσο σε επίπεδο φοιτητών, όσο και διδασκόντων, η χρήση νέων εργαλείων για εκπαιδευτικές δράσεις, αλλά και η δυνατότητα συνέχισης των συνεργασιών που αναπτύχτηκαν, αλλά και επέκτασής τους, καθώς επίσης και η συνεχόμενη αναβάθμιση του εκπαιδευτικού υλικού και μετά το πέρας του σχεδίου.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφθείτε την εκπαιδευτική πλατφόρμα για τις δυο θεματικές ενότητες στους ακόλουθους συνδέσμους:
«Analysis and Management of Anthropogenic-Natural Hazards and Disasters» https://eclass.gunet.gr/courses/LABGU358/
«Quaternary Geoenvironment-Archaeogeomorphology»https://eclass.gunet.gr/courses/OCGU158/