Δέκα μήνες περίμενε το Cabrera στο βυθό του Καμπανού μέχρι να έρθει ο γερανός από την Ολλανδία και να σηκώσει το πρυμναίο τμήμα του φορτηγού πλοίου σαν …πούπουλο – Μάχη με τις καιρικές συνθήκες για να σηκωθεί και το υπόλοιπο πλοίο
Με επιτυχία ολοκληρώθηκε χθες το απόγευμα η ανέλκυση του πρυμναίου τμήματος του φορτηγού πλοίου Cabrera το οποίο τα ξημερώματα της 24 Δεκεμβρίου 2016, λόγω κακών καιρικών συνθηκών προσάραξε στις βόρειες ακτές της νήσου ‘Ανδρου με αποτέλεσμα να βουλιάξει. Το «Cabrera» ήταν φορτωμένο με 3,5 χιλιάδες μετρικούς τόνους σιδήρου και στα αμπάρια του μετέφερε 20 τόνους καυσίμων. Είχε αναχωρήσει από τη Λάρυμνα με προορισμό τη Φινλανδία.
Τότε εξαιτίας του ναυαγίου χύθηκαν στη θάλασσα μερικές δεκάδες τόνοι ελαφρού μαζούτ και η μεγάλη τρικυμία που υπήρχε στην περιοχή του Καμπανού εκείνες τις μέρες διέσπασε και σκόρπισε μακριά μεγάλο μέρος αυτής της περιορισμένης ποσότητας. Το έργο της απορρύπανσης και της ανέλκυσης του φορτηγού πλοίου ανέλαβαν τρεις εταιρείες: η Smit salvage, η Megatugs και η Antipollution.
Το πλοίο Cabrera καρφώθηκε και μισο-βυθίστηκε ξημερώματα παραμονής Χριστουγέννων του 2016 στις άγριες ακτές της βόρειας Άνδρου κοντά στο βορειότερο ακρωτήρι του νησιού τον Καμπανό. Το γερμανικών συμφερόντων και υπό σημαία Αντίγκουα φορτηγό, έχει κυριολεκτικά τσακιστεί και έχει κοπεί σε κομμάτια, που βρίσκονται στον βυθό δίπλα στην παραλία Πέζα και κοντά στο ακρωτήριο Καμπανος.
Οι σφοδροί άνεμοι που κτυπούσαν ανελέητα το Cabrera πάνω στους βράχους από την παραμονή των Χριστουγέννων που ναυάγησε, το έχουν κόψει σε κομμάτια. Κάτω ή μέσα σε κάποια από αυτά βρίσκεται το πολύτιμο σιδηρονικελιο, ένα ακριβό μετάλλευμα, η άξια του οποίου είναι μεγάλη. Η προσπάθεια έχει σχεδιαστεί να πραγματοποιηθεί με γοργούς ρυθμούς, πριν αρχίσουν οι χειμωνιάτικες φουρτούνες, όποτε κάτι τέτοιο θα είναι εξαιρετικά δύσκολο. Σε όλη την διάρκεια της θα παρακολουθείται από όργανα του Λιμεναρχείου Άνδρου, προκειμένου να ολοκληρωθεί με επιτυχία χωρίς να προκληθεί η παραμικρή ρύπανση ή η περαιτέρω επιβάρυνση στην περιοχή. Εντυπωσιακό το γεγονός ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα σηκώθηκε το πρυμναίο μέρος του πλοίου που βρίσκονταν σε βάθος 35 μέτρων…
Για την επιχείρηση ανέλκυσης έβγαλε δελτίο τύπου και ο Δήμος Άνδρου όπου ανάμεσα σε άλλα πληροφορεί πως:
“Σύμφωνα με τη μελέτη, και με την καθοδήγηση και εποπτεία του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε., θα απομακρυνθεί το πρυμναίο κομμάτι του πλοίου, που αντιστοιχεί περίπου στα 2/3 του ολικού όγκου του. Το τμήμα αυτό είναι το ρυπογόνο και ως εκ τούτου με την απομάκρυνσή του θα εκλείψει κάθε περίπτωση ρύπανσης στα νερά της Άνδρου.
Να σημειωθεί ότι στην περιοχή θα βρίσκονται, επίσης, φουσκωτά σκάφη, αντιρρυπαντικό πλοίο, ειδικός εξοπλισμός και προσωπικό, που θα φροντίζουν για την περισυλλογή των όποιων ρυπογόνων ουσιών, που τυχόν θα διασκορπιστούν στη θάλασσα κατά τη ναυαγιαίρεση.
Η επιχείρηση αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τέλος Οκτωβρίου, σύμφωνα –πάντα- με τις υποδείξεις της Λιμενικής Αρχής της Άνδρου και του Δήμου μας, που είχαν θέσει αυστηρούς όρους, ώστε να εξαλειφθεί κάθε αρνητική επίδραση στο περιβάλλον.”
Εκπρόσωποι των εταιρειών βρέθηκαν από χθες στο σημείο του ναυαγίου προκειμένου να παρακολουθήσουν από κοντά τις εργασίες ανέλκυσης του τμήματος του Cabrera. Το παρών έδωσαν μεταξύ άλλων ο δήμαρχος Άνδρου, κ. Θεοδόσης Σουσούδης και ο λιμενάρχης Άνδρου κος Σιδερής Κι όπως αναφέρει στην ιστοσελίδα του ο κος Σουσούδης: ” Μεγάλη η ικανοποίηση αλλά και η εμπειρία που αποκομίσαμε από την ανέλκυση του Cabrera. Ακόμα και το Κάβο Ντόρο γαλήνεψε για να βοηθήσει τις προσπάθειες και η φύση μας συνόδεψε στην επιστροφή με ένα καταπληκτικό ηλιοβασίλεμα”.
Να σημειωθεί πως το τμήμα που θα ανελκυθεί από την θάλασσα στη συνέχεια θα μεταφερθεί σε διαλυτήριο στη γειτονική Τουρκία.
Οι φωτογραφίες από την ιστοσελίδα του κου Σουσούδη, Δημάρχου Ανδρου