Πέμπτη, 25 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΠεριβάλλονΚυκλάδες: αρχές του 2018 θα ξεκινήσει η ηλεκτρική διασύνδεση που αγγίζει πλέον...

Κυκλάδες: αρχές του 2018 θα ξεκινήσει η ηλεκτρική διασύνδεση που αγγίζει πλέον και τη Νάξο

|

Τα σχέδια για την ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων, έχουν προβλεπόμενο κόστος 160 εκατ. ευρώ, και θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις: έως τις αρχές του 2018 αναμένεται να ολοκληρωθούν τα έργα της πρώτης φάσης, δηλαδή η διασύνδεση Σύρου, Πάρου, Νάξου και Μυκόνου από το Λαύριο. 

Δεν είναι η πρώτη και ενδεχομένως η τελευταία που ακούγεται για το περίφημο θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης της νησιωτικής Ελλάδας με την ηπειρωτική… Σε τακτά χρονικά διαστήματα έρχεται στην επικαιρότητα και το πρόβλημα είναι ότι … τα ακούμε αυτά τα νέα συνέχεια. Αλλά έχουμε φτάσει σε ένα σημείο να μην τα πιστεύουμε. Αλλάζουν οι ανάδοχοι, οι ημερομηνίες και τα κόστη… Τώρα; Εχουμε μία νέα προσέγγιση που μας λέει ότι στις Κυκλάδες θα ξεκινήσει η ηλεκτρική διασύνδεση το 2018 και θα συμπεριλάβει άμεσα και τη Νάξο, κάτι που με βάση τα προηγούμενα δεδομένα ήταν στη 2η ή 3η φάση και με χρονοδιάγραμμα το 2021…

Ας δούμε τι αναφέρει το δημοσίευμα της ιστοσελίδας newmoney.gr με τίτλο «Οι Κινέζοι, ο ΑΔΜΗΕ και τα έργα ηλεκτρικής διασύνδεσης με Κρήτη»…

Εξοικονόμηση ενέργειας έως και 50% στα τέλη των ρυθμιζόμενων χρεώσεων θα έχουν τα ελληνικά νοικοκυριά από την ολοκλήρωση της μικρής ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Πελοπόννησο, ξεφουσκώνοντας τους λογαριασμούς ρεύματος που πληρώνουν το τίμημα της παροχής φθηνής ηλεκτρικής ενέργειας σε όλη τη νησιωτική χώρα.

Μαζί με τα έργα της μεγάλης διασύνδεσης (Κρήτης – Αττικής), που με βάση τα πλάνα του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) καταβάλλεται προσπάθεια να ολοκληρωθούν νωρίτερα από τα τέλη του 2023 (εκκρεμούν από τον ΑΔΜΗΕ δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα), αποτελούν τα έργα προτεραιότητας του ενεργειακού σχεδιασμού, με τα οποία θα μειωθεί σημαντικά το κόστος των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (οι γνωστές πλέον σε όλους ΥΚΩ) στους λογαριασμούς ρεύματος.

Συγχρόνως θα διασφαλιστούν η ενεργειακή αυτοτέλεια της Κρήτης και η απρόσκοπτη ηλεκτροδότησή της, καθώς οι τρεις γερασμένες μονάδες μαζούτ και ντίζελ που τροφοδοτούν σήμερα το νησί θα αποσύρονται σταδιακά έως το 2020. Σήμερα λόγω των ρυθμιζόμενων χρεώσεων τα νοικοκυριά σε όλη τη χώρα υπολογίζεται ότι επιβαρύνονται κατά 20%. Η Πολιτεία, στην προσπάθειά της να εξασφαλίσει φθηνή ηλεκτρική ενέργεια σε όλους τους καταναλωτές, έχει διαχύσει το αυξημένο κόστος παραγωγής στα νησιά -λόγω της χρήσης πολυδάπανων και περιβαλλοντικά επιβαρυντικών μονάδων μαζούτ- στους λογαριασμούς ρεύματος θεσπίζοντας τις ΥΚΩ.

Υπολογίζεται ότι το κόστος παραγωγής ενέργειας στον νησιωτικό χώρο είναι υπερδιπλάσιο σε σχέση με την ηπειρωτική χώρα. Μόνο πέρυσι η δαπάνη, σύμφωνα με τα στοιχεία του Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ), ανήλθε για τα νησιά σε 104,5 ευρώ ανά μεγαβατώρα, όταν για την υπόλοιπη χώρα το αντίστοιχο κόστος διαμορφώθηκε στα 42,8 ευρώ. Η ηλεκτροδότηση των νησιών κοστίζει χρυσάφι καθώς μόνο για την Κρήτη υπολογίζεται σε 300 εκατ. ευρώ ετησίως.

Σύμφωνα με το αναθεωρημένο business plan του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2018-2021 το οποίο υπέβαλε πρόσφατα προς έγκριση στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), το ύψος των επενδύσεων θα ανέλθει σε 1 δισ. ευρώ (διασυνδέσεις με Κυκλάδες, Κρήτη – Πελοπόννησος). Η μικρή διασύνδεση του νησιού που θα τρέξει με γρήγορους ρυθμούς αφορά τη Διασυνδετική Γραμμή Μεταφοράς Πελοποννήσου – Κρήτης από υποσταθμό των Μολάων στον αντίστοιχο των Χανίων. Το κόστος του έργου προσδιορίζεται στα 320 εκατ. ευρώ και προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2020. Την προηγούμενη εβδομάδα πραγματοποιήθηκε το πρώτο βήμα στην ωρίμανση της μικρής διασύνδεσης, που είναι η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων από το υπουργείο Περιβάλλοντος. Επόμενο βήμα είναι η οριστικοποίηση της χρηματοδότησης του έργου, που θα προέλθει από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Η μεγάλη διασύνδεση και ο ρόλος του EuroAsia Interconnector

Το τοπίο παραμένει θολό σε ό,τι αφορά τη μεγάλη διασύνδεση, συνολικού ύψους περίπου 800 εκατ. ευρώ, παρά τις πιέσεις της ΡΑΕ να ενεργοποιηθεί ο ΑΔΜΗΕ και να αποσαφηνιστεί η στρατηγική των νέων μετόχων, της κινεζικής State Grid, που από τις αρχές καλοκαιριού ελέγχει το 24% των μετοχών του. Πληροφορίες αναφέρουν ότι στις συναντήσεις που υπήρξαν μεταξύ ΑΔΜΗΕ και ΡΑΕ τις προηγούμενες ημέρες, οι Κινέζοι εμφανίζονται να περιμένουν εντολές από το Πεκίνο για να χαράξουν τη γραμμή της επόμενης μέρας. Ωστόσο, η τύχη της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική φαίνεται να καθορίζεται και από τις εξελίξεις που θα προκύψουν στο θέμα του EuroAsia Interconnector. Πρόκειται για ένα φιλόδοξο ενεργειακό πρότζεκτ το οποίο προβλέπει την ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας με υποθαλάσσιο καλώδιο μέσω Κρήτης. Η ηλεκτρική διασύνδεση ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ έχει μήκος 1.500 χιλιόμετρα και ισχύ 2.000 MW. Στην πραγματικότητα, αποτελείται από τρία πολύ σημαντικά έργα, που είναι η διασύνδεση Ισραήλ – Κύπρου, για την οποία όμως δεν φαίνεται να υπάρχει ζωηρό ενδιαφέρον από την πλευρά του Ισραήλ, η διασύνδεση Κύπρου – Κρήτης και την αντίσοτιχη Κρήτης – Αττικής.

Σημειώνεται ότι υπέρ του EuroAsia Interconnector έχει ταχθεί και ο νέος διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μανούσος Μανουσάκης. Το έργο συναντά μεγάλο ενδιαφέρον από την κυπριακή πλευρά και για πρώτη φορά, σύμφωνα με πληροφορίες, στις 12 Οκτωβρίου θα περάσει από τη ΡΑE Κύπρου προκειμένου να συζητηθούν θέματα χρηματοδότησης, βιωσιμότητας και άλλες τεχνικές παράμετροι. Αρμόδιες πηγές σημειώνουν ότι η στάση της State Grid για τα έργα της μεγάλης διασύνδεσης με την Κρήτη θα εξαρτηθούν από τις εξελίξεις γύρω από το μεγάλο πρότζεκτ ηλεκτρικής διασύνδεσης προκειμένου να επιμεριστεί και το γιγαντιαίο κόστος. Διαφορετικά, ο ΑΔΜΗΕ θα πρέπει να αποφασίσει άμεσα τον σχεδιασμό που θα ακολουθήσει, με τη ΡΑΕ να απειλεί ότι θα προκηρύξει ανοιχτό διαγωνισμό δίνοντας το έργο σε ιδιώτες. Μεγάλη πίεση ασκείται και από το γεγονός ότι πρόκειται για έργα σημαντικής σπουδαιότητας για την ενεργειακή τροφοδοσία του νησιού και οι καθυστερήσεις δημιουργούν κινδύνους ασφάλειας εφοδιασμού.

Ηλεκτρική διασύνδεση Κυκλάδων από αρχές του 2018

Πιο χειροπιαστά είναι τα σχέδια για την ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων, με προβλεπόμενο κόστος 160 εκατ. ευρώ, που θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις: έως τις αρχές του 2018 αναμένεται να ολοκληρωθούν τα έργα της πρώτης φάσης, δηλαδή η διασύνδεση Σύρου, Πάρου, Νάξου και Μυκόνου από το Λαύριο. Η δεύτερη φάση, που θα ολοκληρωθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα μετά την πρώτη φάση, περιλαμβάνει τις συνδέσεις Πάρου – Νάξου και Νάξου – Μυκόνου με υποβρύχια καλώδια, καθώς και την αναβάθμιση των υφιστάμενων καλωδιακών συνδέσεων της Άνδρου με το Λιβάδι της νότιας Εύβοιας και της Άνδρου με την Τήνο. Η τρίτη φάση περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της διασύνδεσης με την πόντιση και του δεύτερου καλωδίου Λαυρίου – Σύρου, που θα εξασφαλίσει την πλήρη αξιοπιστία τροφοδότησης του συγκροτήματος των Κυκλάδων για το ορατό μέλλον.

Σύμφωνα με τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, οι διασυνδέσεις των νησιών δεν θα τελειώσουν με την Κρήτη και μέρος των Κυκλάδων. Προς τα τέλη του έτους αναμένεται να ωριμάσουν μελέτες σχετικά με τη βιωσιμότητα των διασυνδέσεων με τα υπόλοιπα νησιά (Βορειοανατολικό Αιγαίο, Δωδεκάνησα). Σύμφωνα με τις απόψεις της ΡΑΕ, η μεγάλη πλειονότητα των μη διασυνδεδεμένων νησιών θα πρέπει να διασυνδεθεί. Εφόσον αυτές οι εκτιμήσεις επαληθευτούν, τότε εντός της επόμενης δεκαετίας θα πρέπει να ενσωματωθεί στο ηπειρωτικό σύστημα τουλάχιστον το 80% της διακινούμενης ηλεκτρικής ενέργειας των νησιών, η οποία σήμερα παράγεται από τοπικούς ηλεκτρικούς σταθμούς που επιφέρουν στον καταναλωτή ετήσιο κόστος ΥΚΩ εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ (500-800 εκατ. ευρώ ετησίως).


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Πανθηραϊκός: Στηρίζει έμπρακτα την Τράπεζα Αίματος Σαντορίνης — το λογότυπο στη φανέλα όλη τη σεζόν

Ο σύλλογος της Σαντορίνης αναδεικνύει το κοινωνικό του πρόσωπο, προβάλλοντας σε όλες τις επίσημες εμφανίσεις το έργο της Τράπεζας Αίματος Σαντορίνης.

Όγκοι του Θύμου Αδένα: Σπάνιοι αλλά Αντιμετωπίσιμοι με Σύγχρονη Θωρακοχειρουργική

Θύμωμα και θυμικό καρκίνωμα στο πρόσθιο μεσοθωράκιο: ποιοι κινδυνεύουν, ποια συμπτώματα να προσέξετε, πώς γίνεται η διάγνωση και ποιες είναι οι θεραπευτικές επιλογές.

Το δικό μου Καστράκι: εκεί όπου η μνήμη γίνεται θάλασσα

Ενα προσωπικό οδοιπορικό στο Καστράκι∙ το εκκλησάκι του Αγίου Νικολάου, τα καλοκαίρια, οι άνθρωποι και οι δεσμοί που ριζώνουν.

Check Up στο Naxos Medical: άμεσες εξετάσεις με αξιόπιστα αποτελέσματα (ΕΟΠΥΥ)

Ο Στρατιωτικός Ιατρός Βιοπαθολόγος Ευαγγελόπουλος Πολυζώης σε καθημερινή βάση στο Πολυιατρείο, με σύγχρονο εξοπλισμό για γρήγορα αποτελέσματα και τεκμηριωμένο πόρισμα.

Blue Star Naxos: Νυχτερινή αναχώρηση από Πειραιά και χωρίς προσέγγιση στην Αστυπάλαια

Λόγω της σημερινής 24ωρης απεργίας ναυτεργατικών σωματείων, το πλοίο αναχωρεί 23:30 από Πειραιά (αντί 17:30) και ακολουθεί τροποποιημένο δρομολόγιο στις Κυκλάδες· δεν θα προσεγγίσει Αστυπάλαια.

Ονοματοθεσία ανώνυμων οδών στη Νάξο: Κάλεσμα για συμμετοχή των πολιτών

Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων προχωρά στη διαδικασία ονοματοθεσίας και αρίθμησης οδών στη Χώρα και τα Αγγίδια, με στόχο τη διευκόλυνση κατοίκων και επισκεπτών.

Μήλος: Συναγερμός στο Κλέφτικο, τουριστικό σκάφος με 6 Αμερικανούς εμφάνισε βλάβη

Η Λιμενική Αρχή Μήλου τέθηκε σε επιφυλακή μετά από ηλεκτρολογική βλάβη κατά την άπαρση άγκυρας. Το σκάφος κατέπλευσε αυτοδύναμα στον Αδάμαντα· όλοι καλά στην υγεία τους.

Ρεκόρ αφίξεων: Πάνω από 1,6 εκατ. επιβάτες στα αεροδρόμια των Κυκλάδων το καλοκαίρι του 2025

Σαντορίνη και Μύκονος στην κορυφή, με την Πάρο και τη Νάξο να ακολουθούν – Η αντιστοιχία αφίξεων και επιχειρήσεων δείχνει το «βάρος» του κάθε νησιού.

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Περιμετρικά Αγγιδίων αύριο (26/09) πρωινή διακοπή ρεύματος

Αγγίδια (είσοδος) έως οδό Φιλίας & Άγ. Πολύκαρπο Χώρας – εργασίες ΔΕΔΔΗΕ, προσοχή στην επανατροφοδότηση

Νάξος – Σαγκρί: Επενδυτικό οικόπεδο 10 στρ. με πανοραμική θέα στο Αιγαίο

Κορυφή «Πλατιά Ράχη», τοπωνύμιο «Αγριλιές» — ισόπεδη έκταση, απεριόριστη θέα σε Πάρο & ηλιοβασίλεμα • Ιδανικό για τουριστική ανάπτυξη

Blue Star Naxos: από 19/9 αναχώρηση 11:05 από Νάξο για Πειραιά — αρχίζει το χειμερινό πρόγραμμα

Σύμφωνα με το Naxos Blue Travel, το νέο ωράριο θα ισχύει όλο τον χειμώνα. Δείτε αναλυτικά τη διαδρομή Αστυπάλαια–Κατάπολα της επόμενης ημέρας.

Σκοπελίτης: Αλλαγές δρομολογίων 19–21/09/2025 λόγω κακοκαιρίας

Το ταξιδιωτικό πρακτορείο Zas Travel Νάξου ενημερώνει: το δρομολόγιο της Παρασκευής μεταφέρεται για Σάββατο και του Σαββάτου για Κυριακή — δείτε αναλυτικά τις ώρες.

Απαγορευτικό: Στις 9.30 το βράδυ απόψε αναχωρεί το “Blue Star Naxos” (Πίνακας)

Λόγω κακοκαιρίας αλλάζουν αναχωρήσεις/ακυρώνονται δρομολόγια. Τι ισχύει ανά πλοίο, πότε χρειάζεται αλλαγή εισιτηρίων και ποιες μεταφορές επιβατών έγιναν.

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Σε ποιες περιοχές θα έχει αύριο το πρωί (20/09) διακοπή ρεύματος

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση «Προσωρινή Διακοπή», θα επηρεαστούν Μπαούζι Δαμαριώνα, Αυλωνίτσα, Άγιος Δημήτριος και Αγ. Ανάργυροι Σαγκρί.

ΔΕΔΔΗΕ: Τρίωρη διακοπή ρεύματος αύριο (22/09) στα χωριά της πεδινής Νάξου

Νάξος: Προσωρινή διακοπή ρεύματος τη Δευτέρα 22/09 (09:00–12:00) σε Γλινάδο, Άγιο Αρσένιο, Μύλους & Αργάνι Τριπόδων

Μελάνες Νάξου: Κάτοικοι διαμαρτύρονται για τις αυξήσεις στο νερό και πάνε σε .. δημοψήφισμα

Κάτοικοι ζητούν επιστροφή στις παλιές τιμές και δίκαιη τιμολόγηση· ετοιμάζεται ηλεκτρονική ψηφοφορία για συλλογική στάση

Απαγορευτικό απόπλου από Πειραιά, Λαύριο και Ραφήνα έως τις 10:00 — εξαιρούνται Αργοσαρωνικός & Μαρμάρι

Σε ισχύ προληπτικό μέτρο του Λιμενικού λόγω ισχυρών βοριάδων· επανεκτίμηση στις 10:00. Οι ταξιδιώτες να επικοινωνούν με τα πρακτορεία τους.

Κουφονήσι: Αμερικανοί άφησαν 500€ φιλοδώρημα — «Δεν θα κλείσω μάτι!» λέει ο σερβιτόρος (video)

Παρέα 8 ατόμων κατέπλευσε με σκάφος, έφαγε αστακό και φρέσκα ψάρια· λογαριασμός 750€ και tip 500€ που θα μοιραστεί σε 22 εργαζομένους.

Απαγορευτικό απόπλου: Ποια πλοία και σε ποια λιμάνια είναι “δεμένα”

Δυσμενείς άνεμοι στο Αιγαίο φέρνουν ακυρώσεις και αλλαγές. Δείτε αναλυτικά ποιες γραμμές δεν εκτελούνται σήμερα Παρασκευή 19/09/2025 και τι ισχύει ανά εταιρεία.

ΠΝΟ: 24ωρη απεργία την Τετάρτη 1 Οκτωβρίου 2025 σε όλες τις κατηγορίες πλοίων

Η Διοίκηση της ΠΝΟ αποφάσισε ομόφωνα συμμετοχή στην απεργία της ΓΣΕΕ (00:01–24:00), με αιχμή το εργασιακό νομοσχέδιο και την αύξηση του ημερήσιου χρόνου εργασίας.