«Πόλεμος» ενόψει της καλοκαιρινής περιόδου (2018) με έπαθλο τους 1.6 εκατομμύρια ταξιδιώτες από το λιμάνι της Ραφήνας προς Κυκλάδες και με δώδεκα πλοία (πέντε εταιρείες) να ζητούν το μεγαλύτερο δυνατό μερίδιο στην αγορά
Ένας ακτοπλοϊκός πόλεμος είναι έτοιμος να ξεκινήσει στο λιμάνι της Ραφήνας καθώς τουλάχιστον τέσσερις εταιρείες με 12 πλοία συνολικά αναμένεται, αν δεν αλλάξει κάτι την τελευταία στιγμή, να διαγκωνισθούν τη νέα σεζόν με έπαθλο περίπου 1,6 εκατ. επιβάτες, από και προς Ραφήνα για Κυκλάδες. Έτσι όπως διαμορφώνεται αυτή τη στιγμή η κατάσταση σε μία ώρα μέσα, κάθε πρωί θα αναχωρούν από το λιμάνι της Ραφήνας για τις Κυκλάδες 12 πλοία, δηλαδή κάθε πέντε λεπτά θα πρέπει να φεύγει και ένα.
Ωστόσο το θέμα δεν είναι τόσο απλό, καθώς δεν χωρούν 12 πλοία στο λιμάνι αφού οι θέσεις είναι επτά, ενώ πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι υπάρχουν και δύο πλοία για Μαρμάρι.
Η συμφόρηση στο λιμάνι της Ραφήνας που έζησε πέρυσι έναν εξοντωτικό πόλεμο μεταξύ τριών ακτοπλοϊκών εταιρειών απασχολεί και πάλι τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), αλλά και το Υπουργείο Ναυτιλίας.
Το τελευταίο διάστημα έχουν πραγματοποιηθεί αρκετές συναντήσεις για την εξεύρεση λύσης στο πως θα διευθετηθούν τα δρομολόγια της νέας σεζόν (1η Νοεμβρίου), χωρίς όμως αποτέλεσμα και έτσι λίγες ημέρες πριν την έναρξη της, δεν είναι γνωστά τα δρομολόγια και οι εταιρείες δεν μπορούν να εκδώσουν εισιτήρια.
Με τα μέχρι τώρα δεδομένα από Ραφήνα για Κυκλάδες έχουν δηλωθεί για χειμερινή και θερινή περίοδο τρία συμβατικά πλοία από τη Fast Ferries, τρία ταχύπλοα από τη Sea Jets, δύο συμβατικά και ένα ταχύπλοο από την Golden Star Ferries, ένα συμβατικό και ένα ταχύπλοο από τη Hellenic Seaways και ένα συμβατικό (που θα αποσυρθεί) από την Blue Star Ferries.
Από τις παραπάνω εταιρείες μονίμως στη γραμμή τα τελευταία χρόνια ήταν η Fast Ferries και η Golden Star Ferries.
Η Sea Jets αύξησε την παρουσία της και από ένα πλοίο δηλώνει τώρα τρία, ενώ επίσης επανήλθε στη γραμμή η Hellenic Seaways η οποία είχε αποχωρήσει πριν από χρόνια.
Δεδομένου βέβαια ότι τα δρομολόγια είναι ελεύθερα, δεν απαγορεύεται να μπει κάποιος στη γραμμή είτε να αυξήσει την παρουσία του.
Τα προβλήματα αρχίζουν όμως από τη στιγμή που οι λιμενικές υποδομές δεν επαρκούν αν και εκ των πραγμάτων τίθεται το ερώτημα πόσο μεγάλο μπορεί να είναι το λιμάνι για να φιλοξενεί ένα τόσο άκρατο ανταγωνισμό, καθώς είναι ένα ερώτημα κατά πόσο είναι ορθολογική από επιχειρηματικής άποψης η συνάθροιση τόσων πλοίων στη συγκεκριμένη γραμμή.
Αν αυτός ο πόλεμος συνεχισθεί όπως σημειώνουν πιο ψύχραιμοι ακτοπλοϊκοί κύκλοι στο τέλος θα καταστραφούν όλοι. Πριν λίγες ημέρες, οι ενδιαφερόμενοι συναντήθηκαν σε μία προσπάθεια να συνεννοηθούν ως προς τις αφιξοαναχωρήσεις των πλοίων χωρίς όμως αποτέλεσμα.
Ατζέντα ενόψει ΣΑΣ (19/10)
Πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν ότι νέα συνάντηση δεν αποκλείεται να γίνει στις αρχές της επόμενης εβδομάδας στο υπουργείο Ναυτιλίας, ενώ την προσεχή Πέμπτη 19/10 είναι προγραμματισμένη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ).
Αν και η ατζέντα δεν έχει ακόμη διαμορφωθεί, θεωρείται βέβαια ότι ένα από τα θέματα θα είναι και τα δρομολόγια της Ραφήνας προς τις Κυκλάδες.
Σημειώνεται ότι το πρόβλημα Ραφήνα, απασχολεί το υπουργείο Ναυτιλίας εδώ και ένα χρόνο. Πέρυσι την ίδια περίπου περίοδο το θέμα συζητήθηκε σε ΣΑΣ που πραγματοποιήθηκε στα Χανιά όπου βρέθηκε προσωρινή λύση.
Στη συνέχεια συζητήθηκε και σε άλλα ΣΑΣ ενώ ακόμη και εν μέσω της θερινής περιόδου οι εταιρείες εισηγούνταν αλλαγές δρομολογίων.
Στελέχη της Fast Ferries ανέφεραν στη «Ν» ότι πρέπει το θέμα να λυθεί σύντομα και προτείνουν να βγουν πρώτα τα δρομολόγια για τα συμβατικά πλοία που κάνουν συγκοινωνιακό έργο όλο το χρόνο (χειμώνα – καλοκαίρι) και στη συνέχεια να συζητηθεί το θέμα των ταχυπλόων που άλλωστε δρομολογούνται μόνο τη θερινή περίοδο.
Ωστόσο η πλευρά της Sea Jets, αντιδρά στην πρόταση αυτή γιατί όπως αναφέρεται, έτσι δεν θα μείνει χώρος για πρωινές αναχωρήσεις των ταχυπλόων.
Εκφράζεται από την πλευρά η θέση για αμοιβαίες υποχωρήσεις όλων, προκειμένου να βρεθεί λύση.
Πηγή: Ναυτεμπορική