Παρασκευή, 6 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΠαιδείαΔιδασκαλία θρησκευτικών: Ιωαννίδης και Θαλασσινός αλλά και Τομ Χανκς

Διδασκαλία θρησκευτικών: Ιωαννίδης και Θαλασσινός αλλά και Τομ Χανκς

|

Καινοτόμες είναι οι νέες προτάσεις του υπουργείου Παιδείας: Αλκίνοος Ιωαννίδης, Παντελής Θαλασσινός, καθώς και ο γνωστός φιλέλληνας Τομ Χανκς θα διδαχτούν φέτος στη διάρκεια της χρονιάς στο μάθημα των Θρησκευτικών στα Λύκεια

Ένα μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς και στα σχολεία της χώρας έφτασαν έντεκα «φάκελοι μαθητή» για τη διδασκαλία των Θρησκευτικών σε δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο μαζί τους εγκύκλιος που στάλθηκε χθες από το υπουργείο Παιδείας με οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος σύμφωνα με τα νέα αναλυτικά προγράμματα.

Στην Α’ Λυκείου οι μαθητές φέτος θα διδαχθούν το μάθημα με θέμα «Θρησκεία και σύγχρονος άνθρωπος» συνολικά 50 ώρες, ενώ 50 ώρες θα είναι και η διδασκαλία του μαθήματος «Θρησκεία και κοινωνία» της Β’ τάξης. Στη  Γ’ Λυκείου το μάθημα «Θρησκεία και σύγχρονος κόσμος» περιορίζεται στις 24 ώρες διδασκαλίας όλο τον χρόνο.

Οπως αναφέρεται στις οδηγίες του υπουργείου Παιδείας για τη διδασκαλία του μαθήματος στο λύκειο και με βάση το νέο πρόγραμμα σπουδών διδασκαλίας:

1. Οι «φάκελοι» που στάλθηκαν στα σχολεία δεν είναι εγχειρίδια δοκιμιακού τύπου, τα οποία προσφέρουν στους μαθητές έτοιμη τη θρησκευτική γνώση για απομνημόνευση, αλλά συλλογές διδακτικών υλικών συμβατών προς τη μεθοδολογία των νέων προγραμμάτων σπουδών.

2. Το νέο πρόγραμμα σπουδών στα Θρησκευτικά λυκείου «είναι εννοιοκεντρικό πρόγραμμα ως προς τη δόμηση και προσέγγιση των διδακτικών θεμάτων». Διδάσκονται έννοιες, όπως η πανανθρώπινη γλώσσα, που αφορούν τη θρησκευτική μάθηση και που μας δίνουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουμε και να ερμηνεύσουμε την ανθρώπινη εμπειρία».

3. Σε κάθε διδακτικό δίωρο θα αναπτύσσεται μία επιμέρους ώρα «με βάση τις παιδαγωγικές έρευνες και γνώσεις για τη μέση εφηβεία, τη σχέση των νέων με τη θρησκεία και το επίπεδο του θρησκευτικού τους γραμματισμού».

Και έχουμε την έκπληξη… Κι αυτό γιατί στη διδασκαλία και την κατανόηση των αρχών των βιβλίων στο λύκειο προτείνεται ως διδακτική μέθοδος να δοθεί φύλλο εργασίας με τους στίχους του Αλκίνοου Ιωαννίδη από το τραγούδι «Ο προσκυνητής»… Επίσης οι μαθητές μπορούν να παρακολουθήσουν αποσπάσματα της ταινίας «Ο ναυαγός» για να αναλύσουν σχετικούς προβληματισμούς. Ακόμη προτείνεται να γίνει συζήτηση γύρω από το τραγούδι της Joan Osborne, «What if God was one of us», και οι μαθητές να γράψουν σε αυτοκόλλητα χαρτάκια υποθετικές ερωτήσεις προς τον Θεό και να αναστοχαστούν γύρω από αυτές. Τέλος προτείνεται το κείμενο «Η θρησκευτικότητα είναι φυσική ανάγκη του ανθρώπου – ανάγκη ορμέμφυτη, ενστικτώδης» του Χρήστου Γιανναρά.

Πιο αναλυτικά, στις οδηγίες για τα Θρησκευτικά σημειώνεται:

– «Μουσική δραστηριότητα – συμπλήρωση κενών». Δίνεται Φύλλο Εργασίας με τους στίχους του Αλκίνοου Ιωαννίδη, από το τραγούδι «Ο Προσκυνητής», αφήνοντας κενά για να συμπληρώσουν τις λέξεις ακούγοντας το τραγούδι.

Αφού ακούσουν το τραγούδι, οι μαθητές/μαθήτριες απαντούν στις παρακάτω ερωτήσεις:

1) Τι αναζητά ο προσκυνητής;

2) Πώς τα αναζητά, με ποιο τρόπο;

3) Τι είναι η ζωή για τον προσκυνητή; Τι είναι αυτό που της δίνει νόημα;

Εναλλακτικά:

«Ερωτήσεις σε «Σκέψου, Συζήτησε, Μοιράσου (TPS)» με θέμα ένας ναυαγός σε νησί (προβολή αποσπάσματος ταινίας «Ο Ναυαγός»). Ποιες είναι οι ανάγκες του, τι αναζητάει, τι πρέπει να κάνει για να επιβιώσει;

Νοηματοδοτώντας:

Θεμελιώδη υπαρξιακά ερωτήματα και η απάντηση της θρησκείας. Διαπίστωση της καθολικότητας του θρησκευτικού φαινομένου.

– «Έντεχνος Συλλογισμός (Artful thinking) – Αντιλαμβάνομαι, Γνωρίζω, Φροντίζω» – «Σκέψου, Συζήτησε ανά 2 και ανά 4, Μοιράσου (TPSS).

Δίνονται ή προβάλλονται εικόνες με ανθρώπους που λατρεύουν με διάφορους τρόπους τον Θεό ή εικόνες με σύγχρονους ανθρώπους που απευθύνονται στον Θεό (αθλητές/αθλήτριες, καλλιτέχνες, διανοούμενοι/διανοούμενες).

Οι μαθητές/μαθήτριες εφαρμόζουν την τεχνική με βάση τις ερωτήσεις: Τι σκέφτεται, ποια αισθήματα έχει, γιατί το κάνει, πού βρίσκεται ο Θεός για αυτούς;

– Εναλλακτικά:

«Έντεχνος Συλλογισμός (Artful thinking): Ακούγοντας δύο επί δύο (παραλλαγή του 10Χ2)». Με αφορμή ένα τραγούδι, π.χ. Joan Osborne, «What if God was one of us», οι μαθητές/μαθήτριες γράφουν σε αυτοκόλλητα χαρτάκια μέχρι 2 ερωτήσεις προς το Θεό.

Στη συνέχεια, τα κολλούν πάνω σε ένα μεγάλο χάρτινο ερωτηματικό που έχουν τοποθετήσει στον πίνακα και τα διαβάζουν. Αναστοχάζονται διαβάζοντας (μπορεί να διαβάσει δυνατά ο/η εκπαιδευτικός) τις ερωτήσεις των άλλων απαντώντας στη συνέχεια στις εξής ερωτήσεις:

1) Ποια είναι τα θεμελιώδη ερωτήματα του ανθρώπου, για τα οποία όλοι αναζητούν απαντήσεις; και

2) Δίνει σε αυτά απαντήσεις η θρησκεία;

Η δραστηριότητα μπορεί να γίνει με την επιλογή άλλου τραγουδιού (π.χ. Π. Θαλασσινός, Ο δικός μου Θεός) με ανάλογη προσαρμογή των ερωτήσεων:

1) τι χαρακτηριστικά έχει ο Θεός του τραγουδιού; και

2) τι χαρακτηριστικά δεν έχει; Οι μαθητές/μαθήτριες καλούνται να τα υπογραμμίσουν στους στίχους.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος: Συνάντηση συνεργασίας Δημάρχου με νέα διοίκηση νοσοκομείων Σύρου και Νάξου

Με στόχο την αναβάθμιση των υπηρεσιών υγείας, Δήμος και Διοίκηση των Νοσοκομείων Νάξου και Σύρου συναντήθηκαν σε θετικό και παραγωγικό κλίμα

Προκριματικά Μουντιάλ 2026: Νίκη Βελγίου με πολλά γκολ

Η πρόταση της ημέρας έρχεται από τα Προκριματικά του Μουντιάλ 2026.. Ποια είναι η σημερινή μας επιλογή

Νάξος – Σύλλογος Προστασίας Αγριας Ζωής: Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος και “Το σπίτι μας είναι και των άλλων”

Η άγρια ζωή της Νάξου χάνει το σπίτι της. Ήρθε η ώρα να αλλάξουμε, πριν χάσουμε και το δικό μας.

Naxos Medical: Αγγειοχειρουργικό ιατρείο, εξειδικευμένη φροντίδα δίπλα μας

Ο Επίκουρος Καθηγητής Γεώργιος Σφυροέρας επιστρέφει (για μία ακόμη φορά) στη Νάξο για να προσφέρει εξειδικευμένες αγγειοχειρουργικές εξετάσεις στο πλευρό των κατοίκων

Αντίο Μίμη: Θλίψη στην οικογένεια της ΑΕΚ για τον Δημήτρη Χατζηχρήστο

Βαρύ πένθος στην οικογένεια της ΑΕΚ, αλλά και συνολικά στο ελληνικό ποδόσφαιρο, προκάλεσε η είδηση του θανάτου του Δημήτρη Χατζηχρήστου, μιας από τις πιο εμβληματικές φυσιογνωμίες της εξέδρας στη χώρα μας.

Νάξος – Κόρωνος: Μια προσφορά από καρδιάς στη μνήμη του Νικόλα Μανωλά

Οι γονείς των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου Κορώνου Νάξου ευγνωμονεί την οικογένεια του Νικόλα Μανωλά για μια δωρεά που θα δώσει φωνή στις μαθητικές εκδηλώσεις

Σίφνος: Οι «Φρυκτωρίες» φωτίζουν ξανά τις Κυκλάδες, σημείο συνάντησης πολιτισμού (αφίσα)

Την Κυριακή 8 Ιουνίου, 14 νησιά των Κυκλάδων ενώνονται συμβολικά μέσω των Φρυκτωριών, τιμώντας την ιστορική μνήμη και την ανάγκη για επικοινωνία και συλλογικότητα

Νάξος – Τυροκομείο Πιτταρά: Γιατί για εμάς, το περιβάλλον δεν είναι μια μέρα, είναι τρόπος ζωής

Το Τυροκομείο Πιτταρά στη Νάξο τιμά την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος με πράξεις που ξεκινούν από τη γη και καταλήγουν στο τραπέζι μας

Νάξος – Θερινά Εργαστήρια Μουσικής: Το Καλοκαίρι γεμίζει (και φέτος) ήχους και δημιουργία (αίτηση)

Με την καλλιτεχνική διεύθυνση του διεθνούς φήμης συνθέτη Αλέξανδρου Καλογερά, τα μουσικά εργαστήρια προσφέρουν δωρεάν εμπειρίες σε μικρούς και μεγάλους από τις 23 Ιουνίου έως τις 31 Αυγούστου 2025 (αίτηση)

Νάξος: «Αυτές που κάψαν το σανίδι», θεατρικό αφιέρωμα στις γυναίκες του ρεμπέτικου

Δύο παραστάσεις αφιερωμένες στις σπουδαίες γυναικείες φωνές του ρεμπέτικου τραγουδιού, με την καθοδήγηση του Χρήστου Ζέκα, από την Ομάδα 9+ Έντεκα.

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Κυκλάδες – Blue Star Ferries: Ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια του “Blue Star 1”, πρωινό το “Blue Star Naxos”

Από την Κυριακή 1 Ιουνίου, το "Blue Star 1" αναλαμβάνει τη βραδινή αναχώρηση από Πειραιά, ενώ από Δευτέρα 2 Ιουνίου, το "Blue Star Naxos" ξεκινάει τα καθημερινά πρωινά του δρομολόγια προς Πάρο, Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Αστυπάλαια.

“Να βουίξει το Αιγαίο”: Το νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου γεμίζει νησιώτικο ρυθμό το καλοκαίρι μας (video)

Θάλασσα, μελωδία και χορός ενώνονται στο νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου που υπόσχεται να μας ταξιδέψει στα γαλανά νερά του Αιγαίου.

Νάξος: Πυρκαγιά σε ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο καθοδόν προς τη Χώρα

Με ψυχραιμία και συνεργασία πολιτών και Πυροσβεστικής αποφεύχθηκε σοβαρό περιστατικό στο δρόμο Γλυνάδου – Χώρας

Νάξος: Έτοιμος ο νέος δρόμος που ενώνει Αγιο Προκόπιο με Κάπαρες (Πλάκα – Αγία Αννα)

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο νέος οδικός άξονας που συνδέει τον Άγιο Προκόπιο με τις Κάπαρες, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής και αυξάνοντας την οδική ασφάλεια – Ευχαριστίες από τον πρόεδρο της κοινότητας Αγίου Αρσενίου

Mission (Not) Possible: Νορβηγοί, με ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο από Νάξο “πιάστηκαν” στα σύνορα

ζευγάρι τουριστών αποφάσισε να... κάνει εξαγωγή ενοικιαζόμενου αυτοκινήτου, αλλά το ταξίδι τους σταμάτησε λίγο πριν τη "μεγάλη έξοδο".

Κυκλάδες – “Μαριέττα Γιαννάκου”: Ξεκινά η ανακαίνιση 17 σχολείων μέσω του προγράμματος (πίνακας)

Υπογράφηκε η σύμβαση για την υλοποίηση σημαντικών παρεμβάσεων σε 426 σχολικές μονάδες πανελλαδικά – Εργασίες και σε σχολεία Πάρου, Νάξου, Μυκόνου, Σύρου, Τήνου, Θήρας και Ίου

Κουφονήσια – “Γιορτή Ψαρά”: Μια νύχτα αφιερωμένη στους ανθρώπους της θάλασσας (video)

Παράδοση, διάλογος και κοινότητα ενώθηκαν στη Γιορτή του Ψαρά στα Κουφονήσια, με την παρουσία τοπικών αρχών και ανθρώπων που κρατούν ζωντανό το νησιωτικό μας πνεύμα.

«Κλείνουμε – γιατί αλλιώς θα μας κλείσουν»: Η εστίαση στην Πάρο κατεβάζει ρολά στις 5 Ιουνίου

Οι επαγγελματίες διαμαρτύρονται για τις καθυστερήσεις και τα εξοντωτικά πρόστιμα που απειλούν τη λειτουργία των επιχειρήσεων τους – Ζητούν άμεσες λύσεις

Η 15χρονη Τόνια Κορρέ από τη Νάξο κατακτά τις πίστες των Βαλκανίων!

Με εντυπωσιακές επιδόσεις στο BMU στις Σέρρες, η νεαρή αναβάτρια ανεβαίνει στο βάθρο και στοχεύει σε διεθνείς διακρίσεις.