Πέμπτη, 7 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΠαιδείαΔιδασκαλία θρησκευτικών: Ιωαννίδης και Θαλασσινός αλλά και Τομ Χανκς

Διδασκαλία θρησκευτικών: Ιωαννίδης και Θαλασσινός αλλά και Τομ Χανκς

|

Καινοτόμες είναι οι νέες προτάσεις του υπουργείου Παιδείας: Αλκίνοος Ιωαννίδης, Παντελής Θαλασσινός, καθώς και ο γνωστός φιλέλληνας Τομ Χανκς θα διδαχτούν φέτος στη διάρκεια της χρονιάς στο μάθημα των Θρησκευτικών στα Λύκεια

Ένα μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς και στα σχολεία της χώρας έφτασαν έντεκα «φάκελοι μαθητή» για τη διδασκαλία των Θρησκευτικών σε δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο μαζί τους εγκύκλιος που στάλθηκε χθες από το υπουργείο Παιδείας με οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος σύμφωνα με τα νέα αναλυτικά προγράμματα.

Στην Α’ Λυκείου οι μαθητές φέτος θα διδαχθούν το μάθημα με θέμα «Θρησκεία και σύγχρονος άνθρωπος» συνολικά 50 ώρες, ενώ 50 ώρες θα είναι και η διδασκαλία του μαθήματος «Θρησκεία και κοινωνία» της Β’ τάξης. Στη  Γ’ Λυκείου το μάθημα «Θρησκεία και σύγχρονος κόσμος» περιορίζεται στις 24 ώρες διδασκαλίας όλο τον χρόνο.

Οπως αναφέρεται στις οδηγίες του υπουργείου Παιδείας για τη διδασκαλία του μαθήματος στο λύκειο και με βάση το νέο πρόγραμμα σπουδών διδασκαλίας:

1. Οι «φάκελοι» που στάλθηκαν στα σχολεία δεν είναι εγχειρίδια δοκιμιακού τύπου, τα οποία προσφέρουν στους μαθητές έτοιμη τη θρησκευτική γνώση για απομνημόνευση, αλλά συλλογές διδακτικών υλικών συμβατών προς τη μεθοδολογία των νέων προγραμμάτων σπουδών.

2. Το νέο πρόγραμμα σπουδών στα Θρησκευτικά λυκείου «είναι εννοιοκεντρικό πρόγραμμα ως προς τη δόμηση και προσέγγιση των διδακτικών θεμάτων». Διδάσκονται έννοιες, όπως η πανανθρώπινη γλώσσα, που αφορούν τη θρησκευτική μάθηση και που μας δίνουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουμε και να ερμηνεύσουμε την ανθρώπινη εμπειρία».

3. Σε κάθε διδακτικό δίωρο θα αναπτύσσεται μία επιμέρους ώρα «με βάση τις παιδαγωγικές έρευνες και γνώσεις για τη μέση εφηβεία, τη σχέση των νέων με τη θρησκεία και το επίπεδο του θρησκευτικού τους γραμματισμού».

Και έχουμε την έκπληξη… Κι αυτό γιατί στη διδασκαλία και την κατανόηση των αρχών των βιβλίων στο λύκειο προτείνεται ως διδακτική μέθοδος να δοθεί φύλλο εργασίας με τους στίχους του Αλκίνοου Ιωαννίδη από το τραγούδι «Ο προσκυνητής»… Επίσης οι μαθητές μπορούν να παρακολουθήσουν αποσπάσματα της ταινίας «Ο ναυαγός» για να αναλύσουν σχετικούς προβληματισμούς. Ακόμη προτείνεται να γίνει συζήτηση γύρω από το τραγούδι της Joan Osborne, «What if God was one of us», και οι μαθητές να γράψουν σε αυτοκόλλητα χαρτάκια υποθετικές ερωτήσεις προς τον Θεό και να αναστοχαστούν γύρω από αυτές. Τέλος προτείνεται το κείμενο «Η θρησκευτικότητα είναι φυσική ανάγκη του ανθρώπου – ανάγκη ορμέμφυτη, ενστικτώδης» του Χρήστου Γιανναρά.

Πιο αναλυτικά, στις οδηγίες για τα Θρησκευτικά σημειώνεται:

– «Μουσική δραστηριότητα – συμπλήρωση κενών». Δίνεται Φύλλο Εργασίας με τους στίχους του Αλκίνοου Ιωαννίδη, από το τραγούδι «Ο Προσκυνητής», αφήνοντας κενά για να συμπληρώσουν τις λέξεις ακούγοντας το τραγούδι.

Αφού ακούσουν το τραγούδι, οι μαθητές/μαθήτριες απαντούν στις παρακάτω ερωτήσεις:

1) Τι αναζητά ο προσκυνητής;

2) Πώς τα αναζητά, με ποιο τρόπο;

3) Τι είναι η ζωή για τον προσκυνητή; Τι είναι αυτό που της δίνει νόημα;

Εναλλακτικά:

«Ερωτήσεις σε «Σκέψου, Συζήτησε, Μοιράσου (TPS)» με θέμα ένας ναυαγός σε νησί (προβολή αποσπάσματος ταινίας «Ο Ναυαγός»). Ποιες είναι οι ανάγκες του, τι αναζητάει, τι πρέπει να κάνει για να επιβιώσει;

Νοηματοδοτώντας:

Θεμελιώδη υπαρξιακά ερωτήματα και η απάντηση της θρησκείας. Διαπίστωση της καθολικότητας του θρησκευτικού φαινομένου.

– «Έντεχνος Συλλογισμός (Artful thinking) – Αντιλαμβάνομαι, Γνωρίζω, Φροντίζω» – «Σκέψου, Συζήτησε ανά 2 και ανά 4, Μοιράσου (TPSS).

Δίνονται ή προβάλλονται εικόνες με ανθρώπους που λατρεύουν με διάφορους τρόπους τον Θεό ή εικόνες με σύγχρονους ανθρώπους που απευθύνονται στον Θεό (αθλητές/αθλήτριες, καλλιτέχνες, διανοούμενοι/διανοούμενες).

Οι μαθητές/μαθήτριες εφαρμόζουν την τεχνική με βάση τις ερωτήσεις: Τι σκέφτεται, ποια αισθήματα έχει, γιατί το κάνει, πού βρίσκεται ο Θεός για αυτούς;

– Εναλλακτικά:

«Έντεχνος Συλλογισμός (Artful thinking): Ακούγοντας δύο επί δύο (παραλλαγή του 10Χ2)». Με αφορμή ένα τραγούδι, π.χ. Joan Osborne, «What if God was one of us», οι μαθητές/μαθήτριες γράφουν σε αυτοκόλλητα χαρτάκια μέχρι 2 ερωτήσεις προς το Θεό.

Στη συνέχεια, τα κολλούν πάνω σε ένα μεγάλο χάρτινο ερωτηματικό που έχουν τοποθετήσει στον πίνακα και τα διαβάζουν. Αναστοχάζονται διαβάζοντας (μπορεί να διαβάσει δυνατά ο/η εκπαιδευτικός) τις ερωτήσεις των άλλων απαντώντας στη συνέχεια στις εξής ερωτήσεις:

1) Ποια είναι τα θεμελιώδη ερωτήματα του ανθρώπου, για τα οποία όλοι αναζητούν απαντήσεις; και

2) Δίνει σε αυτά απαντήσεις η θρησκεία;

Η δραστηριότητα μπορεί να γίνει με την επιλογή άλλου τραγουδιού (π.χ. Π. Θαλασσινός, Ο δικός μου Θεός) με ανάλογη προσαρμογή των ερωτήσεων:

1) τι χαρακτηριστικά έχει ο Θεός του τραγουδιού; και

2) τι χαρακτηριστικά δεν έχει; Οι μαθητές/μαθήτριες καλούνται να τα υπογραμμίσουν στους στίχους.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Κρανίδι, ο βασιλικός καλοκαιρινός παράδεισος – Στον φακό του ολλανδικού τύπου το βασιλικό ζεύγος

Αντιδράσεις για τις παρατεταμένες διακοπές του βασιλιά και της βασίλισσας εκτός Ολλανδίας – «Μάθημα» από τους άλλους Ευρωπαίους μονάρχες ζητούν οι ειδικοί.

ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου: Τέλος 3 ευρώ για ημερήσιους επισκέπτες στα νησιά: Μονόδρομος ή αδικία;

Η ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου μελετά θεσμικό πλαίσιο για «τοπικό ανταποδοτικό τέλος» σε νησιωτικούς δήμους που σηκώνουν το βάρος του μαζικού τουρισμού χωρίς αντίστοιχη ενίσχυση υποδομών

Τέλος στις προμήθειες για αναλήψεις από ΑΤΜ από τις 11 Αυγούστου – Η νέα ρύθμιση από το Υπουργείο Οικονομικών

Από 11 Αυγούστου, οι πολίτες θα μπορούν να κάνουν αναλήψεις χωρίς χρεώσεις από ελληνικές τράπεζες, ενώ θεσπίζεται πλαφόν 1,50€ για αναλήψεις από τρίτους παρόχους – Μέτρα για δίκαιες και διαφανείς χρεώσεις.

Δημόσια Παιδεία ή Εκπαιδευτικό Προϊόν; Οραματισμός και ανισότητες στο νέο τοπίο της εκπαίδευσης

Ο καθηγητής Μανώλης Κρητικός αναλύει τις διαχρονικές αστοχίες της εκπαιδευτικής πολιτικής, την προοπτική των μη κρατικών πανεπιστημίων και την ανάγκη δημιουργίας ενός Εθνικού Συστήματος Παιδείας

Νάξος – Θυρανοίξια στο Γλινάδο: Το παλαιό μοναστηριακό συγκρότημα (“Οι Αγιοι Σαράντα”) ζωντανεύει ξανά

Με βαθιά συγκίνηση και λαμπρότητα πραγματοποιούνται τα θυρανοίξια του αναστηλωμένου μοναστηριακού συγκροτήματος των Αγίων Τεσσαράκοντα Μαρτύρων στο Γλινάδο Νάξου, το Σάββατο 9 Αυγούστου.

Koufonisia Classical Music Festival 2025: Πέντε χιλιετίες ελληνικού ήχου, 10 χρόνια μουσικής μνήμης (πρόγραμμα)

Το Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής Κουφονησίων επιστρέφει με επετειακή διοργάνωση και κορυφώνεται με μια μοναδική συναυλία στην ιερή νήσο Κέρο.

Γεωργιάδης προς ΠΟΕΔΗΝ: «Φέτος τα λιγότερα κενά στα νησιά – Μη δυσφημείτε τη χώρα»

Αναλυτική απάντηση του Υπουργού Υγείας στις καταγγελίες για τις ελλείψεις προσωπικού σε 16 νησιά – Σύμβαση στη Νάξο, βελτιώσεις σε Κέρκυρα, Σαντορίνη, Μήλο.

Δανακός Νάξου – Ο ναός του Αγίου Ιωάννη «μίλησε» ξανά μετά από 1.200 χρόνια

Ένα εκκλησάκι του 8ου αιώνα ξαναζωντανεύει με τη βοήθεια των αρχαιολόγων, των κατοίκων και της πίστης – Έργο μνήμης, πολιτισμού και αντίστασης

ΕΠΑΛ Κυκλάδων – Πανελλαδικές 2025: 7 στους 10 απέτυχαν, ανισότητες και ελπίδες στα νησιά, το .. θαύμα της Αμοργού (πίνακες)

Με μόλις 29% επιτυχία, τα ΕΠΑΛ των Κυκλάδων δείχνουν τη σκληρή πραγματικότητα της επαγγελματικής εκπαίδευσης στα νησιά – Ποιες σχολικές μονάδες ξεχώρισαν, ποιοι έμειναν πίσω

«ΖΗΣΕ ΜΕ ΑΓΑΠΗ»: Καμπάνια κατά της βίας από το 1ο Γυμνάσιο Νάξου (video)

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων στέλνει ισχυρό μήνυμα ευαισθητοποίησης με τη στήριξη μαθητών, εκπαιδευτικών και της τοπικής κοινωνίας. (video)

Έκτακτο: Συλλήψεις υπευθύνων αρχαιολόγων και μελών της Εφορείας Κυκλάδων για τα πλέγματα στην Πορτάρα

Ραγδαίες εξελίξεις στην υπόθεση προστασίας του μνημείου – Αντιδράσεις και επόμενες κινήσεις της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων

«Γκαζιά στο χωριό, προσγείωση στον στύλο – Ένα ακόμα crash test στους δρόμους της Νάξου»

Όταν η τουριστική ταχύτητα συναντά την επαρχιακή… στενότητα: Τροχαίο έξω από το Γαλανάδο υπενθυμίζει τι σημαίνει "δρόμοι made in 1965".

Hellenic Highspeed: Επιχείρηση ανάσυρσης του καταπέλτη με εκσκαφέα στα Κατάπολα

Από το απόγευμα του Σαββάτου παραμένει ακινητοποιημένο το πλοίο – Επιχείρηση ανάσυρσης του καταπέλτη με εκσκαφέα στα Κατάπολα

Τρεις Καπετάνιοι, μία θάλασσα, μία φωτογραφία από τα Κουφονήσια που λέει όσα δεν ειπώθηκαν ποτέ

Μια ξεχωριστή στιγμή στα Κουφονήσια με φόντο το Αιγαίο και την αθόρυβη καθημερινή ηρωικότητα τριών αυθεντικών ναυτικών, που έγιναν συνώνυμα με την ασφάλεια, τη συνέχεια και το φιλότιμο στα νησιά μας.

Προς Πώληση: Παραδοσιακή Κατοικία – Ανεμόμυλος στον Άγιο Αρσένιο Νάξου

Χαρακτηριστική κατοικία σε μοναδική τοποθεσία, με ανεξάρτητο ξενώνα, άμεση πρόσβαση σε παραλίες και εντυπωσιακή θέα προς θάλασσα και Χώρα Νάξου.

Η αλήθεια πίσω από μία φωτογραφία – Όταν το χιούμορ δεν φτάνει στην καρδιά της ιστορίας

Μια εικόνα, χίλιες λέξεις… αλλά μερικές φορές οι πιο σημαντικές λέξεις είναι αυτές που δεν ειπώθηκαν.

Κυκλάδες: Γυρίζουν την πλάτη στα «χρυσά» νησιά, “χαμένη” και η Αμοργός, σταθερή η Νάξος

Υψηλές τιμές και οικονομική πίεση στρέφουν Έλληνες και ξένους σε εναλλακτικούς, οικονομικότερους προορισμούς

Κλαυδία και Oge: Ρομαντική βόλτα στα σοκάκια της Νάξου (foto instagram)

Το αγαπημένο ζευγάρι της ελληνικής showbiz απολαμβάνει καλοκαιρινές διακοπές στο κυκλαδονήσι – Πιασμένοι χέρι-χέρι στη βραδινή τους βόλτα

Ο Tom Hanks στη Νάξο: Στιγμές απλότητας, χαμόγελα και μια σέλφι στην Απείρανθο

Ο χολιγουντιανός σταρ επισκέφθηκε τη Νάξο την Τετάρτη 30 Ιουλίου, ανακαλύπτοντας τη μαγεία του Σαγκρίου και της Απειράνθου – Ένα γεύμα, μια σέλφι και πολλές όμορφες αναμνήσεις

Μαρτυρία-στήριξη στο Νοσοκομείο Νάξου: «Χειρουργήθηκα και σώθηκα – Στηρίξτε το!»

Την ώρα που η ΠΟΕΔΗΝ καταγγέλλει ελλείψεις και «παύση χειρουργείων», ένας Ναξιώτης πολίτης μιλά για την εμπειρία ζωής στο Γενικό Νοσοκομείο Νάξου και απευθύνει έκκληση στήριξης