Εδώ και καιρό οι low cost αεροπορικές προσφέρουν ναύλους σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές γεγονός που χαροποιεί ιδιαιτέρως τους επιβάτες αυξάνοντας τις αποδράσεις τους σε ξένους προορισμούς. Σε μια προσπάθεια ωστόσο να αντισταθμίσουν το έλλειμμα που δημιουργούν οι εξευτελιστικές ανά περιπτώσεις τιμές (Μύκονος 10 ευρώ περισσότερο από όσα παίρνει τα ταξί Αθήνα κέντρο – Ηράκλειο Ατικής ) επιβαρύνουν με έξτρα κόστος οποιαδήποτε άλλη παροχή εντός κι εκτός του αεροσκάφους, βαλίτσες, νερό, αναψυκτικό ή φαγητό ακόμα και την επιλογή συγκεκριμένης θέσης. Τον τελευταίο καιρό μάλιστα, με τις τόσο χαμηλές που προσφέρονται στους ναύλους η αγορά των αερομεταφορών άρχισε να παρουσιάζει ένα παράδοξο: το εισιτήριο να κοστίζει λιγότερο από την επιλογή συγκεκριμένη θέσης κατά την πτήση.
Μέχρι στιγμής, σύμφωνα με τoν διαδικτυακό τόπο κρατήσεων Kayak, το συγκεκριμένο φαινόμενο παρατηρείται σε μια αεροπορική εταιρεία, ενώ σε αρκετές άλλες ο ναύλος είναι σχεδόν ίδιος με την επιλογή συγκεκριμένης θέσης. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει η Telegraph, μια απλή αναζήτηση ναύλων με την Ryanair αποδεικνύει πως η αεροπορική εταιρεία χρεώνει περισσότερο για να εξασφαλίσει κανείς μια συγκεκριμένη θέση με έξτρα χώρο για τα πόδια από όσο κοστίζει η κράτηση σε μια τυχαία θέση της πτήσης. Αν ένας επιβάτης επιλέξει να ταξιδέψει με ναύλο που κοστίζει 7,49 λίρες (8,24 ευρώ), θα πρέπει να πληρώσει επιπλέον 11 λίρες(12,10) για να κλείσει μια συγκεκριμένη θέση με περισσότερο χώρο στα πόδια ενώ 4 λίρες (4,40) για μια απλή προσδιορισμένη θέση.
Σχεδόν στα ίδια επίπεδα με τους ναύλους κυμαίνεται η κράτηση συγκεκριμένης θέσης με έξτρα χώρο για τα πόδια στην περίπτωση της Jet2. Ο ταξιδιώτης που θα επιλέξει ένα εισιτήριο της Jet2 θα πρέπει να πληρώσει 24 λίρες (26,40 ευρώ) κι άλλες 18,50 λίρες (20 ευρώ) για να κλείσει μια συγκεκριμένη θέση.
Όσο για τις άλλες αεροπορικές εταιρείες η επιλογή καθίσματος κυμαίνεται από 4 λίρες έως και 15 λίρες (4 έως 16,50 ευρώ). Στην περίπτωση της Thomas Cook 13 λίρες, 7 λίρες στην περίπτωση της British Airways και 10,55 λίρες στην περίπτωση της Flybe. Η Virgin Atlantic χρεώνει την επιλογή καθίσματος 331 ημέρες πριν από τα πτήση με 30 λίρες για κάθε διαδρομή. Σύμφωνα με το Kayak όλες οι τιμές είναι ακριβείς αφού λαμβάνονται από τις ιστοσελίδες των αεροπορικών εταιρειών.
Το θέμα του αυξημένου κόστους για την επιλογή συγκεκριμένου καθίσματος ήρθε εντόνως στο προσκήνιο αυτό το καλοκαίρι όπου επισκέπτες της Ryanair αναγκάστηκαν να ταξιδέψουν σε διαφορετικές θέσεις από τους συνταξιδιώτες τους μιας και δεν θεώρησαν απαραίτητο να πληρώσουν έξτρα για να κλείσουν συγκεκριμένη θέση.
Η αεροπορική εταιρεία δέχτηκε πιέσεις στο να απαντήσει γιατί όλα τα μέλη ενός γκρουπ 20 ατόμων αναγκάστηκαν να ταξιδέψουν όλοι χώρια αφού είχαν τοποθετηθεί κάθε ένας και σε διαφορετική σειρά στο αεροπλάνο. Οι πελάτες κατηγόρησαν τον αερομεταφορέα ότι σκόπιμα διαχωρίζει τα γκρουπ και τα ομαδικά εισιτήρια ούτως ώστε να υποχρεώνει τους ταξιδιώτες να κλείνουν συγκεκριμένες θέσεις ξοδεύοντας έτσι περισσότερα χρήματα για το ταξίδι. Από πλευράς της η εταιρεία απάντησε ότι οι κατηγορίες δεν αληθεύουν και πως δεν έχει αλλάξει τίποτα στην πολιτική διανομής καθισμάτων τονίζοντας πως όταν οι πελάτες δεν κλείσουν μια συγκεκριμένη θέση το σύστημα τους διανέμει τυχαία σε όποια εντοπίσει πρώτη.
Οι έξτρα χρεώσεις για διαφόρων τύπων υπηρεσίες που μέχρι πριν την έλευση των low cost αεροπορικών θεωρούνταν δεδομένες γίνονται όλο και πιο συχνές στους αερομεταφορείς σε μια προσπάθεια να ισοσταθμίσουν τα έξοδα από τους πολύ χαμηλούς ναύλους που προσφέρουν και να κλείσουν με θετικό πρόσημα τους ισολογισμούς τους.
Σύμφωνα με τον John-Lee Saez, ειδικό του website Kayak: «οι έρευνες αποδεικνύουν ότι σε ορισμένες αεροπορικές η κράτηση θέσης επιβαρύνει περισσότερο το πορτοφόλι από το ίδιο το εισιτήριο. Αν κάνετε ckeck –in όταν φτάσετε στο αεροδρόμιο ίσως οι υπάλληλοι είναι πιο ελαστικοί με το να σας δώσουν την θέση που θέλετε, όταν όμως κάνετε check in ηλεκτρονικά το πιο πιθανό είναι να επιλεγεί μια τυχαία θέση μακρινή από αυτή του συνταξιδιώτη σας.