Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024
ΑρχικήΠολιτικήΚαλλικράτης Νο 2: Ο θάνατος των δημοτικών κοινοτήτων

Καλλικράτης Νο 2: Ο θάνατος των δημοτικών κοινοτήτων

|

Κατάργηση των Συμβουλίων των Τοπικών και Δημοτικών Κοινοτήτων, ενιαία εκλογή των Δημοτικών Συμβούλων σε όλη την έκταση του δήμου και όχι ανά δημοτική ενότητα, νέα Συμβούλια Δημοτικών ενοτήτων και  μεταφορά των πολεοδομιών στις Περιφέρειες  προβλέπει, μεταξύ άλλων, το τελικό πόρισμα της επιτροπή που επεξεργάστηκε το νόμο Καλλικράτη. 

Το τελικό πόρισμα της Επιτροπής για την αναθεώρηση του Θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εσωτερικών (www.ypes.gr) με σκοπό τη διευκόλυνση ενημέρωσης όλων των ενδιαφερόμενων φορέων και πολιτών.

Το πόρισμα, που αποτελεί την πρώτη ουσιαστική «βάση» συζήτησης για όσα πρόκειται να αλλάξουν σε επίπεδο Δήμων και Περιφερειών, περιλαμβάνει πολλά και ενδιαφέροντα στοιχεία. Σήμερα «ξεδιπλώνουμε» (βάσει του επίσημου πορίσματος) τις προθέσεις τις κυβέρνησης σχετικά με λειτουργία των δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων αλλά και όσα πρόκειται να αλλάξουν στο μέλλον. Δείτε τι αναφέρει το πόρισμα:

 «…στην  πραγματικότητα  οι  δημοτικές  και  τοπικές  κοινότητες  είναι ιδιαίτερα αποδυναμωμένες, αφού στερούνται αποφασιστικών αρμοδιοτήτων. Έτσι, μολονότι  μετά  την  τελευταία  διοικητική  μεταρρύθμιση  το  μέγεθος  των   πρωτοβάθμιων  ΟΤΑ  αυξήθηκε  σημαντικά,  χωρικά  και  πληθυσμιακά,  με αποτέλεσμα την απομάκρυνση, αντικειμενικά, ως ένα βαθμό, των Δημοτικών  Αρχών από τους δημότες,  οι αποκεντρωτικοί θεσμοί παραμένουν σε μεγάλο βαθμό συμβολικού χαρακτήρα.

Η διατήρηση άμεσα εκλεγόμενων  οργάνων  σε  ένα  τόσο  «χαμηλό»  επίπεδο,  όπως  αυτό  των Δημοτικών  και  Τοπικών  Κοινοτήτων  διαιωνίζει  μία  λογική  «ανάθεσης»,  υποκαθιστώντας  αμεσοδημοκρατικές,  συμμετοχικές  διαδικασίες  που  θα  μπορούσαν και θα έπρεπε να λαμβάνουν  χώρα στο μικροεπίπεδο του χωριού ή της γειτονιάς.

Προτείνεται λοιπόν  η  κατάργηση  των  σημερινών  δημοτικών  και  τοπικών  κοινοτήτων ως δομών ενδοδημοτικής αποκέντρωσης. Τη θέση τους μπορούν  να διαδεχτούν συμβούλια στα όρια των σημερινών δημοτικών ενοτήτων, των  πρώην δηλ. δήμων και κοινοτήτων που καταργήθηκαν και συν ενώθηκαν με τον Καλλικράτη, τα οποία θα ενισχυθούν με αποφασιστικές αρμοδιότητες. Οι δημοτικές και τοπικές κοινότητες παραμένουν μόνο ως γεωγραφικές έννοιες και  ως  επίπεδο  οργάνωσης  των  αμεσοδημοκρατικών  και  συμμετοχικών διαδικασιών. Για λόγους απλούστευσης και ομοιομορφίας θα μπορούσαν να ονομαστούν όλες δημοτικές (ή όλες τοπικές) κοινότητες.

Προτείνεται η εξής εδαφική διάρθρωση:

Δημοτικές ενότητες θα είναι, κατ ́αρχήν, όπως και σήμερα, όλοι οι «Καποδιστριακοί» Δήμοι, περιλαμβανομένης και της έδρας του Δήμου. Δήμοι  με ενιαία σήμερα δομή, οι οποίοι δεν προήλθαν από συνένωση βάσει του ν.  3852/2010 και στους οποίους δεν υφίστανται, επομένως, δομές ενδοδημοτικής  αποκέντρωσης, προτείνεται να παραμείνουν ως έχουν. Δημοτική  ενότητα  θα συγκροτούν  επίσης  και  τα  πρώην δημοτικά διαμερίσματα στα οποία διαιρούνταν οι δήμοι άνω των 100.000 κατοίκων. Νησιωτικοί Δήμοι,  με  μικρό  πληθυσμό,  που  δεν  προήλθαν  από  συνένωση (επομένως δεν έχουν σήμερα Δημοτικές Ενότητες, έχουν ωστόσο  δημοτικές και τοπικές κοινότητες), δεν θα συγκροτούν συμβούλια δημοτικών  ενοτήτων αλλά θα εκλέγουν μόνο δημοτικό συμβούλιο (π.χ. Δήμος Αμοργού).  Αντιθέτως, σε νησιωτικούς δήμους που εκτείνονται σε περιφέρεια πέραν αυτής  του ενός νησιού (π.χ. Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων) θα συγκροτούνται  δημοτικές ενότητες ως δομές ενδοδημοτικής αποκέντρωσης.

Τα όργανα των τοπικών συμβουλίων

Προβληματισμό δημιουργεί το πώς θα πρέπει να αντιμετωπιστούν οι περιπτώσεις πολύ μικρών δημοτικών ενοτήτων που ταυτίζονται με μία τοπική κοινότητα. Για παράδειγμα στο Δήμο Γρεβενών υπάρχουν 7 δημοτικές ενότητες  με  πληθυσμό  από  35  έως  384  κατοίκους  η  κάθε  μία.  Οι  τοπικές  αυτές  κοινότητες  αποτελούν  τη  συνέχεια  παλαιών  κοινοτήτων  που  δεν  είχαν  καταργηθεί  με  τον  Καποδίστρια  λόγω  του  ορεινού  τους  χαρακτήρα  και  καταργήθη καν και συγχωνεύθηκαν με τον Καλλικράτη. Προτείνεται: η διατήρησή των υφιστάμενων δημοτικών ενοτήτων ως δομών  ενδοδημοτικής αποκέντρωσης ή, εναλλακτικά, η  συγχώνευσή  τους, εφόσον  είναι  γειτονικές, με  έκδοση   προεδρικού διατάγματος ύστερα από γνώμη του οικείου Δήμου.  Σε  κάθε  περίπτωση,  οι  νησιωτικοί  και  ορεινοί  δήμοι  θα  πρέπει  να  αντιμετωπιστούν  διακριτά  ανά  περίπτωση,  σύμφωνα  και  με  τη  συνολική  «μοντελοποίηση» που θα προκύψει.

Οι υφιστάμενες σήμερα Δημοτικές και Τοπικές Κοινότητες, καθώς και  άλλες  αντίστοιχες  υποδιαιρέσεις  (σε  επίπεδο  λ.χ.  γειτονιάς)  που  θα  δημιουργηθούν,  θα  αποτελέσουν  το  κύτταρο  της  αμεσοδημοκρατικής  λειτουργίας  και  συμμετοχής  των  πολιτών.

Κάθε  Δημοτική  Ενότητα  θα  διαθέτει ίδια όργανα:

α) Το Συμβούλιο Δημοτικής Ενότητας και

β) τον  Πρόεδρο της Δημοτικής Ενότητας.

Οι εκλογείς μιας συγκεκριμένης δημοτικής ενότητας θα ψηφίζουν τους  εκπροσώπους τους για το  συμβούλιο της συγκεκριμένης δημοτικής ενότητας,  οι οποίοι θα εκλέγονται  ανεξάρτητα από κεντρικούς συνδυασμούς.  Ο  αριθμός  των  συμβούλων  δημοτικής  ενότητας  θα  καθορίζεται  ανάλογα: α) με τον πληθυσμό της και β) με τον αριθμό των δημοτικών και  τοπικών κοινοτήτων που την απαρτίζουν.  Ο  Πρόεδρος  της  Δημοτικής  Ενότητας  θα  εκλέγεται  έμμεσα από  το  Συμβούλιο, μεταξύ των μελών του. Ο Πρόεδρος θα συμμετέχει στο δημοτικό  συμβούλιο με  δικαίωμα ψήφου όταν συζητείται θέμα της δημοτικής ενότητας.

Αρμοδιότητες των νέων δομών

Tο  ζήτημα  των  αρμοδιοτήτων  που  θα  απονεμηθούν  στις  νέες  δομές ενδοδημοτικής αποκέντρωσης είναι και το σημαντικότερο, καθώς από αυτό θα  κριθεί κυρίως ο ρόλος που θα παίξουν στην καθημερινότητα των πολιτών και,  επομένως, η ανάδειξη της σπουδαιότητάς τους ως θεσμού.

Οι τρεις άξονες

Ειδικότερα, σύμφωνα με την παρούσα πρόταση, το Δημοτικό Συμβούλιο παραμένει το γενικό αποφασιστικό όργανο του Δήμου. Στα Συμβούλια των Δημοτικών Ενοτήτων προτείνεται να περιέλθουν οι  εξής αρμοδιότητες:

Καταρχήν όλες οι αρμοδιότητες συμβουλευτικού και γνωμοδοτικού  χαρακτήρα  που  έχουν  σήμερα  οι  δημοτικές  και  τοπικές  κοινότητες,  κάποιες από τις οποίες θα  χαρακτηριστούν αποφασιστικές. Ειδικότερα,  το Συμβούλιο της Δημοτικής Ενότητας θα  αποφασίζει για:

 (A)

-Τη  συντήρηση  των  δημοτικών  οδών  και  γενικά  όλων  των  κοινόχρηστων χώρων της δημοτικής ενότητας

-Την κυκλοφορία και τη συγκοινωνία της περιοχής

-Την εκτέλεση νέων έργων, εντός του νέου πλαισίου κατάρτισης και  υλοποίησης  του  τεχνικού  προγράμματος  και  του προϋπολογισμού  του  Δήμου,  σε  συμμετοχική  βάση, και  τη συντήρηση των παλιών.

-Την περισυλλογή των αδέσποτων ζώων

-Τη  διοργάνωση  πολιτιστικών  εκδηλώσεων  και  γενικότερα  την  ανάπτυξη της περιοχής σε πολιτιστικά κ.α. θέματα

 (B)

Όλες οι αρμοδιότητες  της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, οι οποίες θα  ασκούνται  σε  επίπεδο  δημοτικής  ενότητας,  πλην  εκείνων  που  εκ  του  αντικειμένου  τους  πρέπει  να  περιέλθουν  στην  Εκτελεστική  Επιτροπή  ή στο Δημοτικό Συμβούλιο. Οι αρμοδιότητες αυτές σχετίζονται με θέματα καθορισμού  χρήσεων  γης,  προστασίας  περιβάλλοντος ,  εφαρμογή  Γενικού Πολεοδομικού Σχεδιασμού κλπ, χωροθέτηση κοιμητηρίων κλπ.

 (Γ)

Κάποιες γνωμοδοτικού και εισηγητικού προς το Δημοτικό Συμβούλιο χαρακτήρα αρμοδιότητες της Οικονομικής Επιτροπής (οι οποίες θα ασκούνται πάντα  σε επίπεδο δημοτικής ενότητας), όπως ενδεικτικά :

-Η γνωμοδότηση για την αποδοχή κληρονομιών, κληροδοσιών και δωρεών, που αφορούν αποκλειστικά τη Δημοτική Ενότητα

-Η εισήγηση για την αξιοποίηση της περιουσίας της Δημοτικής Ενότητας

Τέλος, χρήσιμη θα ήταν και η διερεύνηση της δυνατότητας να εισαχθεί η έννοια της κανονιστικής απόφασης –πλαίσιο. Με άλλα λόγια, η θεσμοθέτηση  της αρμοδιότητας του Δημοτικού Συμβουλίου, όπως ισχύει και σήμερα, να  λαμβάνει κανονιστικού χαρακτήρα αποφάσεις, οι οποίες θα περιλαμβάνουν τους γενικούς κανόνες-κατευθύνσεις για κάθε θέμα και οι οποίες θα εξειδικεύονται με επιμέρους κανονιστικές αποφάσεις που θα εκδίδει κάθε  Δημοτική Ενότητα για την περιοχή της.

Καταστατική θέση αιρετών των Δημοτικών Ενοτήτων

Ο  πρόεδρος  του  συμβουλίου,  εάν  έχει  την  υπαλληλική  ιδιότητα θα δικαιούται να απουσιάσει από την εργασία του 60 ημέρες. Τα  μέλη  του  συμβουλίου θα δικαιούνται  να  απουσιάζουν  από  την εργασία  τους  την  ημέρα  της  συνεδρίασης  του  συμβουλίου  δημοτικής ενότητας, εάν αυτή διεξάγεται σε εργάσιμη ημέρα και ώρα. Ο  πρόεδρος  θα  λαμβάνει  αποζημίωση,  το  ύψος  της  οποίας  θα  καθοριστεί από το συνολικό πλέγμα των αποφάσεων που θα ληφθούν για το θέμα αυτό, λαμβάνοντας υπόψη τις δημοσιονομικές δυνατότητες».


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Πανναξιακό (10ο) Πρωτάθλημα Τάβλι: Πρωταθλητής ο ρούκι Βαγγέλης Παπαδόπουλος

Ο Βαγγέλης Παπαδόπουλος το είπε και το έκανε.. Με 3-1 νίκες κατέκτησε το 10ο Πανναξιακό Πρωτάθλημα Τάβλι

Γ. Λεονταρίτης: “Ζήτησε δωρεάν μετακίνηση των ερασιτεχνικών αθλητικών σωματείων”

Η Πρόταση του αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων, Γ. Λεονταρίτη αναφορικά με τα πλοία που επιδοτούνται από το κράτος, για τις ανάγκες των αθλητών σε όλο το Ν. Αιγαίο - Τι πρότεινε ο Γιάννης Μαργαρίτης

ΝΕ ΠΑΣΟΚ ΚΥΚΛΑΔΩΝ : ΟΧΙ στην συγκάληψη

Η πρόταση που καταθέτει η ΝΕ ΠΑΣΟΚ Κυκλάδων σχετικά με τα Τέμπη και την πρόταση δυσπιστίας

Νάξος: Εξειδικευμένοι κλαδευτές – αναρριχητές ανέλαβαν το κλάδεμα των δέντρων

Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων έχει αναθέσει σε εξειδικευμένους κλαδευτές... Τι αναφέρει η κα Κεφαλά

Το Επιμελητήριο Κυκλάδων στην Ευρωπαϊκή Σύνοδο της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) στη Γένοβα

Κατά τη διάρκεια των συναντήσεων συζητήθηκαν θέματα που αφορούν τη βιώσιμη ανάπτυξη της κρουαζιέρας στις Κυκλάδες

Δεύτεροι “φτωχότεροι” καταναλωτές της Ευρώπης οι Έλληνες

Εκτός όμως από τον υψηλότερο μέσο πληθωρισμό, πρόσφατη μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αποδεικνύει ότι η Ελλάδα πληρώνει ακριβότερα και τον πληθωρισμό της απληστίας, σε σύγκριση με την υπόλοιπη ΕΕ.

Μύκονος – AKTES: Ενημέρωση (30/03) για την Κλιματική Αλλαγή

Ομιλία για την κλιματική αλλαγή από την Εταιρεία Μελέτης Αρχαίων Ακτογραμμών - ΑΚΤΕS .. Που και πότε

10ο Πανναξιακό Πρωτάθλημα Τάβλι: Τελικός και ο πρωτάρης Παπαδόπουλος στη πρόκληση της καριέρας του

Ο μεγάλος τελικός του 10ου Πανναξιακού Πρωταθλήματος Τάβλι ξεκινάει. Ποιος θα επικρατήσει; Ο έμπειρος Μαγκανάρης ή ο ρούκι Παπαδόπουλος;

Αλυκό: Ο Φάρος που “φωτίζει” την γαστρονομία της Νάξου

Ανοίγει την Παρασκευή 5 Απριλίου ο Φάρος του Αλυκού - Τι περιλαμβάνει το μενού

Νάξος (Αγγίδια) – Ενοριακός Ναός Αγίου Χαραλάμπους: Ψήφισμα για την εκδημία του Δημητρίου Σέργη

Το ψήφισμα του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου του Ενοριακού Ναού Αγίου Χαραλάμπους Αγγιδίων Νάξου για το θάνατο του Δημητρίου Σέργη

Απόκριες 2024: Το “ευχαριστώ” από το Σύλλογο Γυναικών Κωμιακής (video)

Τα μέλη του Συλλόγου Γυναικών Κωμιακής με ανάρτησή τους στα social media λένε ένα μεγάλο "ευχαριστώ" σε όσους βρέθηκαν στην πανέμορφη Κωμιακή (video)

Η δράση της Μαρίας Καρυστιανού δείχνει το δρόμο για μία κοινωνία που δεν θα ανέχεται την αδικία

Ο Αλέκος Αρβανιτάς αναλύει την εβδομάδα που μας πέρασε... Από την Καρυστιανού στις Βρυξέλλες έως τον Λοβέρδο και τη Νέα Δημοκρατία - Την Ακρίβεια έως τον Γεωργιάδη και τις απαντήσεις του.. Αναρωτιέται δε εάν στην Ελλάδα γίνονται τέτοια πράγματα

Naxos Medical: Επίσκεψη από τον πλαστικό χειρουργό Νικόλαο Μουστάκη

Σάββατο 23 Μαρτίου θα πραγματοποιήσει προγραμματισμένο Ιατρείο ο Στρατιωτικός Ιατρός, Πλαστικός Επανορθωτικός και Αισθητικός Χειρουργός, Νικόλαος Μουστάκης

Νάξος: Εξειδικευμένοι κλαδευτές – αναρριχητές ανέλαβαν το κλάδεμα των δέντρων

Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων έχει αναθέσει σε εξειδικευμένους κλαδευτές... Τι αναφέρει η κα Κεφαλά

Αφρική: Ο Ναξιώτης ορειβάτης που κατέκτησε το Κιλιμάντζαρο

Ο Αντώνης Μαργαρίτης πέτυχε έναν άθλο. Κατάφερε να ανέβει στην ψηλότερη κορυφή βουνού στην Αφρική - Πως περιγράφει την εμπειρία του

Επαρχείο Νάξου – Τμήμα Δημόσιας Υγείας: Περί ορθής διαχείρισης των υγρών αποβλήτων

Ενημέρωση για τη σωστή διαχείριση των υγρών αποβλήτων ενόψει τουριστικής σεζόν