Τετάρτη, 1 Φεβρουαρίου, 2023
ΑρχικήΟικονομίαΕτοιμάζονται για ιδιωτικοποίηση τα αεροδρόμια Νάξου και Πάρου (δείτε λίστα)

Ετοιμάζονται για ιδιωτικοποίηση τα αεροδρόμια Νάξου και Πάρου (δείτε λίστα)

|

Τα αεροδρόμια Πάρου και Νάξου συμπεριλαμβάνονται στη λίστα των έντεκα αεροδρομίων που ετοιμάζονται για άμεση ιδιωτικοποίηση καθότι θεωρούνται από αυτά που έχουν θετική ανάπτυξη – Στα …σαπάκια τα αεροδρόμια Μήλου – Σύρου 

Δεύτερο κύμα παραχώρησης 11 αεροδρομίων, σε συνδυασμό με την πώληση 10 μεγάλων λιμανιών της χώρας εξετάζουν σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του liberal.gr κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ για τις αρχές της επόμενης χρονιάς. Τόσο τα αεροδρόμια, όσο και τα λιμάνια αναμένεται να είναι από τις πρώτες μεγάλες αποκρατικοποιήσεις της νέας χρονιάς για το ΤΑΙΠΕΔ αφού θεωρούνται από τα περιουσιακά στοιχεία που μπορούν να προσελκύσουν άμεσα επενδυτικό ενδιαφέρον, και να αποφέρουν σημαντικά έσοδα.

Δεν ισχύει το ίδιο για τις δύσκολες πολιτικά ιδιωτικοποιήσεις στην ενέργεια ή στα νερά. Κάτι η επικείμενη λειτουργία του υπερ Ταμείου που έχει χαλαρώσει τη θηλιά των δανειστών, κάτι ότι πολλές απ’ αυτές αποτελούν σύνθετα (και) πολιτικά κουβάρια (ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ), η προκήρυξη των διαγωνισμών αυτών παραπέμπεται για όλο και πιο «βαθιά» μέσα στο 2017. Σε αυτό το κλίμα, η επόμενη χρονιά θα κάνει ποδαρικό στις ιδιωτικοποιήσεις με τα εναπομείναντα αεροδρόμια που δεν παραχωρήθηκαν στη Fraport. Επί ενός συνόλου 23 πανελλαδικά, επενδυτικό ενδιαφέρον εκτιμάται ότι συγκεντρώνουν τα 11. Να σημειώσουμε για το θέμα των αεροδρομίων δεν είναι η πρώτη φορά που έχουμε αυτού του είδους τα σενάρια. Κάτι αντίστοιχο είχαμε γράψει και τον περασμένο Μάρτιο όπου αναφερόμασετ στις σκέψεις πώλησης των αεροδρομίων Νάξου – Πάρου… 

Τα δύο σενάρια για τα αεροδρόμια…

Έκθεση που παρέλαβε πρόσφατα το ΤΑΙΠΕΔ από τον τεχνικό σύμβουλο για την μέγιστη δυνατή αξιοποίησή τους, προκρίνει σύμφωνα με πληροφορίες, διάφορα σενάρια, ανάμεσα στα οποία ξεχωρίζουν δύο.

Στο πρώτο, θα παραχωρηθούν π.χ. για σαράντα έτη, μεμονωμένα ή σε ομάδες, μόνο 7 αεροδρόμια, όσα δηλαδή ανάμεσα στα 23 έχουν καθαρή θετική θέση (net present value), και επομένως είναι κερδοφόρα. Πρόκειται για της Πάρου, της Χίου, της Καλαμάτας, της Νάξου, του Αραξου, της Καρπάθου και της Ικαρίας.

Στο δεύτερο σενάριο, εκτός από τα 7 παραπάνω αεροδρόμια, θα παραχωρηθούν με την ίδια μέθοδο, και 4 επιπλέον, δηλαδή των Ιωαννίνων, της Αλεξανδρούπολης, των Κυθήρων και της Νέας Αγχιάλου.

Τα τελευταία μπορεί μεν να γράφουν ζημιές, εκτιμάται ωστόσο ότι διαθέτουν σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης, εφόσον γίνουν επενδύσεις στον αεροδιάδρομο, καταστεί δυνατή η προσέλκυση επιπλέον αεροπορικών εταιρειών, και γραμμών προορισμού ή συμπληρωθούν από εμπορικές λειτουργίες.

…και η αναλογία 80%-20%

Στη κυβέρνηση ωστόσο προβληματίζονται κατά πόσο να επιλέξουν ένα από τα δύο παραπάνω σενάρια ή να συμπεριλάβουν στο προς αξιοποίηση μείγμα και κάποιους από τους υπόλοιπους αερολιμένες, με μια αναλογία 70%-80% κερδοφόρους και 20%-30% «σαπάκια».

Διαφορετικά, τα εναπομείναντα 12 ζημιογόνα περιφερειακά αεροδρόμια θα μετακομίσουν όπως είναι στο νέο υπερ-Ταμείο, με ελάχιστες πιθανότητες αξιοποίησης. Αυτός ακριβώς ο προβληματισμός είναι και ο λόγος που το θέμα έχει παραπεμφθεί στον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο (μέτοχο του ΤΑΙΠΕΔ), η απόφαση του οποίου αναμένεται σύντομα.

Όποια πάντως παραλλαγή των παραπάνω σεναρίων και να αποφασισθεί, είναι αρκετά πιθανό οι διαγωνισμοί να αφορούν τη δημιουργία συστάδων (clusters) αερολιμένων, ώστε να αυξηθεί η παραγόμενη αξία, τα οφέλη και φυσικά το τίμημα. Σημειωτέον ότι η απόφαση από το ΤΑΙΠΕΔ ποια από τα αεροδρόμια και με ποιον τρόπο μπορούν να αξιοποιηθούν άμεσα, πριν μεταβιβάσει τα υπόλοιπα στο υπερ-Ταμείο, συνιστά υποχρέωση της χώρας απέναντι στους δανειστές στο πλαίσιο του επικαιροποιημένου μνημονίου.

Τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια*

– Πάρος

– Χίος

– Καλαμάτα

– Νάξος

– Αραξος

– Κάρπαθος

– Ικαρία

– Ιωάννινα

– Αλεξανδρούπολη

– Κύθηρα

– Νέα Αγχίαλος

– Αστυπάλαια

– Κάλυμνος

– Κάσος

– Καστελόριζο

– Καστοριά

– Κοζάνη (δίχως εμφανείς προοπτικές ανάπτυξης)

– Λέρος

– Λήμνος

– Μήλος

– Σητεία

– Σκύρος

– Σύρος

* Σύμφωνα με την έκθεση του συμβούλου που παρέλαβε το ΤΑΙΠΕΔ, τα πρώτα 7 αεροδρόμια της λίστας έχουν θετική καθαρή θέση. Τα επόμενα 4 είναι ζημιογόνα ωστόσο εμφανίζουν προοπτικές ανάπτυξης. Οσο για τα υπόλοιπα 12, τη στιγμή αυτή δεν παρουσιάζουν εμφανείς προοπτικές ανάπτυξης.

 

Πρώτα η Αλεξανδρούπολη, μετά η Αττική

Ακριβώς το ίδιο ισχύει και με τα δέκα μεγαλύτερα περιφερειακά λιμάνια της χώρας. Πρόκειται για την Ηγουμενίτσα, την Αλεξανδρούπολη, το Λαύριο, την Ελευσίνα, τη Ραφήνα, την Πάτρα, την Καβάλα, τη Κέρκυρα, το Ηράκλειο και το Βόλο.

Εδώ δεν μιλάμε για παραχωρήσεις όπως στα αεροδρόμια, αλλά για πωλητήρια των Οργανισμών Λιμένων, όπως ακριβώς συνέβη με τον ΟΛΠ και προσεχώς με τον ΟΛΘ, με τους διαγωνισμούς να προκηρύσσονται μεμονωμένα και όχι σε ομάδες.

Έχει τη σημασία του ότι το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 100% των μετοχών των εταιριών αυτών, οι οποίοι και έχουν την διαχείριση των λιμένων μέχρι το 2042. Τούτο σημαίνει ότι θα μπορούσε να βγει προς πώληση ακόμη και το 100% των μετοχών, και όχι μόνο το 67% όπως συνέβη στις περιπτώσεις ΟΛΠ και ΟΛΘ.

Στα περισσότερα από τα εν λόγω λιμάνια καταγράφεται αύξηση εσόδων και μείωση στα κόστη, αυτό όμως που συγκεντρώνει το μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον είναι εκείνο της Αλεξανδρούπολης.

Αυτός είναι και ο λόγος που ο λιμένας της Αλεξανδρούπολη εξετάζεται να βγει πρώτος εντός του 2017 σε διαγωνισμό. Διότι συγκεντρώνει πολλαπλά πλεονεκτήματα, σύμφωνα με έκθεση που παρέλαβε πρόσφατα το ΤΑΙΠΕΔ από το σύμβουλο στον οποίο ανάθεσε να αξιολογήσει τις επιλογές αξιοποίησης των παραπάνω λιμένων. Ανάμεσα στα «ατού» της Αλεξανδρούπολης ξεχωρίζουν οι σημαντικές επενδύσεις που έχουν γίνει στο λιμάνι τα προηγούμενα χρόνια, η προοπτική σύνδεσής του με την γειτονική Εγνατία Οδό, και το γεγονός ότι η θέση του επιτρέπει στη διεθνή ναυσιπλοΐα να παρακάμπτει το Βόσπορο.

Έπονται χρονικά της Αλεξανδρούπολης, οι διαγωνισμοί για τα τρία λιμάνια της Αττικής (Λαύριο, Ελευσίνα, Ραφήνα), όπου είναι πολλές οι συνέργειες με το αναπτυσσόμενο λιμάνι του Πειραιά, ενώ αμέσως μετά, θα μπορούσαν να πάρουν σειρά εκείνα της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου.

Τόσο το ένα, όσο και το άλλο, προσφέρονται σύμφωνα με την ίδια έκθεση για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, τομέας που ούτως ή άλλως πρόκειται να πάρει τα πάνω του με τις επενδύσεις που δρομολογεί η Cosco στον ΟΛΠ.

Τέλος, όσο και αν ακούγεται περίεργο, η Πάτρα ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, δεν παρουσιάζει άμεσα προοπτικές ανάπτυξης, και βρίσκεται εκτός των επενδυτικών «ραντάρ». Κι αυτό, τόσο επειδή το λιμάνι θεωρείται κορεσμένο, όσο και επειδή δεν διαθέτει αεροδρόμιο σε κοντινή απόσταση.

Πωλητήριο στα 10 περιφερειακά λιμάνια (επενδυτικές προοπτικές)

– Αλεξανδρούπολη (εμπορευματικό)

– Λαύριο, Ελευσίνα, Ραφήνα (εμπορευματικό, επιβατικό)

– Ηγουμενίτσα (κρουαζιέρα)

– Ηράκλειο (κρουαζιέρα)

– Κέρκυρα (κρουαζιέρα)

– Βόλος

– Καβάλα

– Πάτρα

 

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Δικαίωση ανήλικης αθλήτριας στο ΑΣΕΑΔ μετά από προσφυγή

Μία ιστορία από αυτές που δεν πρέπει να ζει κανένας μα κανένας αθλητής ή αθλήτρια έζησε ο προπονητής Γιάννης Μπογιατζόλου και η κόρη του Αφεντούλα Μπογιατζόλου

Οι Ολλανδοί επιλέγουν τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου για εναλλακτικές διακοπές

Η Μήλος και τέσσερα ακόμη νησιά από τα Δωδεκάνησα στην λίστα των Ολλανδών για τη καλοκαιρινή περίοδο

Τη Βασιλόπιτά της έκοψε η Εταιρεία Κυκλαδικών Μελετών

Η εκδήλωση έγινε στα γραφεία του Συνδέσμου Συριανών στην Αθήνα.

To «Αμοργόραμα» υποψήφιο για το “Earth shot Prize 2023”

Το Βραβείο Earthshot απονέμεται σε πρωτοβουλίες και φορείς που αντικείμενο έχουν την προστασία του περιβάλλοντος.

Στοίχημα – Ισπανία: Θα ιδρώσει η Μπαρτσελόνα απόψε

Υπερέχει ποιοτικά η Λειψία, ζόρικη έξοδος για «Μπάρτσα» - Οι προτάσεις από την Foxbet.gr

Φίλιππος Φόρτωμας: “Να αντιμετωπιστεί η έλλειψη εποχιακών υπαλλήλων”

Ο κ. Φόρτωμας, έθεσε υπόψιν των κ.κ Υπουργών την πρόσφατη επιστολή του Εμποροεπαγγελματικού Συλλόγου Θήρας, στην οποία αναφέρεται η ανάγκη νομοθετικής ρύθμισης, ώστε να παρασχεθεί η δυνατότητα να κληθούν εποχιακοί εργαζόμενοι από χώρες του εξωτερικού, με τη διαδικασία της μετάκλησης

Στοίχημα – Euroleague: Ποντάρουμε στην επιθετική δεινότητα του Μπέικον

Ρεάλ Μαδρίτης - Παναθηναίκός. Αναμέτρηση στην Ισπανία με προβλήματα για τους "πράσινους" ... Η πρόταση από τον Koubanezos

Κόνσολας: “Δωρεάν ενδονησιωτική συγκοινωνία για τα αθλητικά σωματεία των νησιών”

Πρόταση του Μ. Κόνσολα για δωρεάν ενδονησιωτική συγκοινωνία για τα αθλητικά σωματεία των νησιών και αύξηση της επιχορήγησης

Αιγιαλός: Ερχεται ρύθμιση, “συγχωροχάρτι” στους καταπατητές;

«Ψήνεται» νέο νομοσχέδιο για τα αυθαίρετα - Τι θα περιλαμβάνει με βάση αυτά που άφησε να εννοηθεί ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας

Πρέβελης: Στο δρόμο για την Μήλο και τον Πειραιά

Το επιβατικό πλοίο "Πρέβελης" ταξιδεύει προς Μήλο - Πειραιά - δεν μπόρεσε να πιάσει Κάσο

Ανεκτέλεστο το σημερινό (26/01) δρομολόγιο του “Blue Star Naxos”

Οι καιρικές συνθήκες αλλάζουν τα δρομολόγια... Ποιες αλλαγές δρομολογήθηκαν από την Blue Star Ferries

Γ. Βρούτσης: Από την Κυριακή ενεργοποιείται η γραμμή Νάξος (Αγία Αννα) – Πάρος (Πίσω Λιβάδι)”

Γ. Βρούτσης: “ Υπογράφτηκε και ξεκινάει άμεσα η ακτοπλοϊκή σύνδεση Νάξου - Πίσω Λιβάδι Πάρου για τους Νεφροπαθείς Πάρου-Αντιπάρου” - Ποιο πλοίο αναλαμβάνει

Αλλαγή στο αυριανό (27/01) δρομολόγιο του “Blue Star Naxos” από Πειραιά

Λόγω καιρικών συνθηκών έχουμε τροποποίηση σε δρομολόγια της Blue Star Ferries

Εξασφάλιση χρηματοδότησης για την CaptainBook

CaptainBook: Το success story της startup που εξασφάλισε χρηματοδότηση €250.000 από κορυφαίο ευρωπαϊκό επενδυτικό Δίκτυο

Δονούσα – Ειρ. Πρασίνου: “Η ΕxcellenSeas αποτελεί πλέον μια δεύτερη οικογένεια”

Υποτροφίες ExcellenSeas: Η θάλασσα ως μέσο ώθησης και όχι ως εμπόδιο - Τι λένε Ευγενία Τζαννίνη, η Ειρήνη Πρασίνου από τη Δονούσα και η Μάλαμα Γιάννου από τον Αγιο Ευστράτιο

Blue Star Ferries: Οι αλλαγές στα δρομολόγια του διημέρου 8-9 Φεβρουαρίου

Η 48ωρη απεργία αλλάζει τα δεδομένα στην ακτοπλοϊκή σύνδεση των Κυκλάδων - Τι προβλέπει η ανακοίνωση από την Blue Star Ferries

Κάλεσμα αύριο (27/01) στο Δημαρχειακό Μέγαρο για τις εκδηλώσεις των Αποκριών

Πρόσκληση για κατάθεση προτάσεων αύριο Παρασκευή για το Διονυσιακό δρώμενο που παραδοσιακά γίνεται την Παρασκευή, πρώτη ημέρα του τριημέρου των Αποκριών

Λειψοί: Αλλαξαν το λιμάνι και πήραν … βραβείο

Ο Δήμος Λειψών στο πλαίσιο του θεσμού των Best City Awards 2023 τιμήθηκε για τη ριζική ανάπλαση του λιμένα του νησιού

Blue Star Naxos: Επιστρέφει στην … κανονικότητα και αναχωρεί για Μικρές Κυκλάδες

Το Blue Star Naxos αναχωρεί κανονικά το απόγευμα της Παρασκευής (27/01) για Παροναξία - Μικρές Κυκλάδες και Αμοργό