Στα δικαστήρια, για την προσβολή της προκήρυξης της Δημόσιας Αρχής Λιμένος που αφορά στο διαγωνισμό για την ανέλκυση του κρουαζιερόπλοιου SEA DIAMOND από τον όρμο του Αθηνιού στο λιμάνι της Σαντορίνης, αναμένεται να προσφύγει η πλοιοκτήτρια εταιρεία όπως και οι ασφαλιστές του πλοίου
Η αντίστροφη μέτρηση έχει αρχίσει πλέον και αποτελεί δικαίωση των κατοίκων της Σαντορίνης που πάλεψαν με νύχια και δόνται ώστε να γίνει πραγματικότητα η ανάλκυση του Sea Diamond, που βρίσκεται στην Καλντέρα εδώ και δώδεκα χρόνια και παρά τις οχλήσεις σε όλα τα επίπεδα προς την πλοιοκτήτρια εταιρεία, τίποτα δεν έχει γίνει… Αυτό είχαμε γράψει πριν από ένα περίπου μήνα και είχαμε αναφερθεί στην διακήρυξη επαναληπτικού ανοικτού μειοδοτικού διαγωνισμού για “την ανέλκυση, απομάκρυνση εκτός Όρμου Αθηνιού Θήρας και νόμιμη τελική διάθεση ναυαγίου του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond” που βυθίστηκε στις 5 Απριλίου 2007… Μία διακήρυξη που είχε προχωρήσει τη Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου, η Δημόσια Αρχή Λιμένων, καθώς ο αρχικός διαγωνισμός που έληγε δεν είχε συμμετοχές. και το πιο εντυπωσιακό; Η προϋπολογιζόμενη δαπάνη είχε ανέβει στα 350.000.000 ευρώ + ΦΠΑ, από τα 50.000.000 ευρώ + ΦΠΑ που ήταν στην πρώτη διακήρυξη.
Ομως, όπως όλα δείχνουν, θα έχουμε και δικαστήρια. Οπως διαβάζουμε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, “για την προσβολή της προκήρυξης της Δημόσιας Αρχής Λιμένος που αφορά στο διαγωνισμό για την ανέλκυση του κρουαζιερόπλοιου SEA DIAMOND από τον όρμο του Αθηνιού στο λιμάνι της Σαντορίνης, αναμένεται να προσφύγει η πλοιοκτήτρια εταιρεία όπως και οι ασφαλιστές του πλοίου, όπως ανέφεραν σχετικά συνήγοροι και των δύο πλευρών.
Σημειώνεται ότι η ΔΑΛ με σχετική προκήρυξή της στις 9 Δεκεμβρίου 2019, έχει ανακοινώσει για τις 20/1/2020 ημέρα Δευτέρα και ώρα 15.00 ανοικτό δημόσιο μειοδοτικό διαγωνισμό, με σφραγισμένες προσφορές για την ανέλκυση, απομάκρυνση του συγκεκριμένου ναυαγίου ύψους 350.000.000,00 ΕΥΡΩ μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24% .
Η ΔΑΛ στην προκήρυξη αναφέρει ότι «ως ο δημόσιος φορέας είναι επιφορτισμένος με την προστασία του περιβάλλοντος μέσα στα λιμάνια σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και οφείλει να προβεί στην εκπλήρωση των υποχρεώσεων που επιβάλλει ο ν. 2881/2001 στον κύριο του πλοίου.»
Επίσης επικαλείται, σχετική έκθεση του Πολυτεχνείου Κρήτης το 2016 που αναφέρει ότι «Το ναυάγιο του «Sea Diamond» αποτελεί μία σημαντική περιβαλλοντική απειλή για το θαλάσσιο περιβάλλον της Καλντέρας της Σαντορίνης.»
Σημειώνεται ότι στις τελευταίες εκθέσεις του το ΕΛΚΕΘΕ, που είναι υπεύθυνο, σύμφωνα με Προεδρικό Διάταγμα, για να ενημερώνει την πολιτεία για ζητήματα του θαλάσσιου περιβάλλοντος, όπως συνέβη και στην περίπτωση του Αγία Ζώνη ΙΙ, αναφέρει μεταξύ άλλων ότι «το γενικό συμπέρασμα που προκύπτει από τις μετρήσεις που καλύπτουν τη χρονική περίοδο των 12 ετών από το ατύχημα είναι ότι δεν υπάρχουν εμφανείς επιπτώσεις από το ναυάγιο στο θαλάσσιο οικοσύστημα της περιοχής.
Παρόλο που το βυθισμένο κρουαζιερόπλοιο περιέχει κάποια ρυπογόνα φορτία που καταλήγουν στη θαλάσσια περιοχή της καλντέρας, τα αποτελέσματα των μετρήσεων δείχνουν ότι ο ρυθμός απελευθέρωσής τους στο θαλάσσιο περιβάλλον είναι τέτοιος ώστε δεν έχει επηρεαστεί η ποιότητά του. Οι συγκεντρώσεις τυχόν ρυπογόνων στοιχείων στο θαλασσινό νερό και στα ιζήματα παραμένουν μικρές και φυσιολογικές, ενώ και οι βιοκοινωνίες των θαλάσσιων οργανισμών παραμένουν υγιέστατες. Θεωρείται δε ότι είναι χρήσιμη η συνέχιση των μετρήσεων με έμφαση στη λεπτομερέστερη μελέτη τυχόν φαινομένων βιοσυσσώρευσης.»
Τέλος, σημειώνεται ότι δικαστικές αποφάσεις του Ποινικού Δικαστηρίου που έχουν εκδοθεί έχουν κρίνει αμετάκλητα ότι η ανέλκυση του ναυαγίου δεν είναι εφικτή”.