Παρασκευή, 24 Μαρτίου, 2023
ΑρχικήΑιγαίοΤαυτοποιήθηκε στον βυθό το ατμόπλοιο Pentcho

Ταυτοποιήθηκε στον βυθό το ατμόπλοιο Pentcho

|

Το ιστορικό ναυάγιο του τροχήλατου ατμόπλοιου PENTCHO, το οποίο χρησιμοποιήθηκε για τη μεταφορά Εβραίων προσφύγων το 1940, εντοπίστηκε και ταυτοποιήθηκε στον βυθό του Αιγαίου και στα νερά της νησίδας Χαμηλή.

Ήταν δεκαετία του 1930 όταν η άνοδος του φασισμού και του ναζισμού στην Ευρώπη ώθησε εκατοντάδες χιλιάδες Εβραίους να εγκαταλείψουν τις εστίες τους σε χώρες όπου θέριευε ο αντισημιτισμός για κάποια χώρα στην οποία δεν θα κινδύνευαν. Πολλοί από αυτούς επιχείρησαν να κάνουν το παράτολμο ταξίδι έως την κατεχόμενη από τους Βρετανούς Παλαιστίνη, όπου σταδιακά συγκεντρώθηκαν χιλιάδες Εβραίοι.
Ταυτοποιήθηκε στον βυθό του Αιγαίου το ατμόπλοιο Pentcho – Η ιστορία του-1
Η αριστερή πλευρά της πλώρης του ναυαγίου του PENTCHO. Φωτ. ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

Η διά θαλάσσης μεταφορά Εβραίων στην Παλαιστίνη, χωρίς την αναγκαία άδεια των Βρετανών, άρχισε το 1934 και έμεινε γνωστή ως Aliyah Bet ή Ha’apalah. Από τα τέλη του 1938, η βρετανική κυβέρνηση, εξαιτίας των αντιδράσεων του αραβικού στοιχείου, ανακοίνωσε ότι θα μειώσει το επιτρεπτό όριο για την εγκατάσταση Εβραίων εποίκων στην Παλαιστίνη. Τότε συστάθηκαν μυστικές ‒παράνομες‒ οργανώσεις, με στόχο να συνεχίσουν τη μεταφορά των Εβραίων προσφύγων στην Παλαιστίνη, κυρίως διά θαλάσσης.

Για τον σκοπό αυτό πραγματοποιήθηκαν, κατά το διάστημα 1933-1944, περί τα ογδόντα έξι ταξίδια, για αρκετά από τα οποία χρησιμοποιήθηκαν πλοία ελληνικής πλοιοκτησίας που κατάφεραν να μεταφέρουν στον προορισμό τους περί τις τριάντα τέσσερις χιλιάδες πρόσφυγες.

Ταυτοποιήθηκε στον βυθό του Αιγαίου το ατμόπλοιο Pentcho – Η ιστορία του-2
Οι καρφωτές λαμαρίνες ανάμεσα στα συντρίμμια σε ταξιδεύουν σε μια άλλη εποχή ιδιαίτερης ναυπηγικής τέχνης που άλλαξε στο πέρασμα του χρόνου. Φωτ. ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Το τροχήλατο ατμόπλοιο PENTCHO στο Αιγαίο

Ο κίνδυνος για τους πλοιοκτήτες ήταν μεγάλος, διότι τα πλοία τους, όταν εντοπίζονταν από τις βρετανικές αρχές, κατάσχονταν και το πλήρωμα φυλακιζόταν. Έτσι, η διαθεσιμότητα σκαφών για τη συνέχιση αυτής της παράνομης μετανάστευσης ήταν περιορισμένη, ενώ συνήθως χρησιμοποιούνταν υπερήλικα σκάφη.

Ανάμεσα σε αυτά τα συχνά αναξιόπλοα σκάφη ήταν και το τροχήλατο ποταμόπλοιο PENTCHO. Το 33 ετών σκαρί του PENTCHO ταξίδεψε για πρώτη και τελευταία φορά στα ταραγμένα νερά του Αιγαίου το 1940. Στο τροχήλατο ατμόπλοιο PENTCHO επέβαιναν 514 επιβάτες ‒ανάμεσά τους, 142 γυναίκες και 9 παιδιά‒ που προέρχονταν από τη Βοημία, τη Μοραβία,τη Σλοβακία, την Πολωνία και την Αυστρία. Κυβερνήτης του πλοίου ήταν ο Ρώσος Igor Markeyevitch.

Ταυτοποιήθηκε στον βυθό του Αιγαίου το ατμόπλοιο Pentcho – Η ιστορία του-3
Τα υπολείμματα της αριστερής πλευράς του ιστορικού ναυαγίου PENTCHO. Φωτ. ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

Οι περισσότεροι ήταν μέλη της οργάνωσης Betar, η οποία, κατά τη δεκαετία του 1930, είχε βοηθήσει πολλές χιλιάδες Εβραίους να μετοικήσουν στην Παλαιστίνη. Σκοπός της Betar ήταν να καλλιεργήσει στους νεαρούς Εβραίους το όραμα για την ίδρυση ενός εβραϊκού κράτους στην Παλαιστίνη και να τους παράσχει στρατιωτική εκπαίδευση. Ανάμεσα τους ήταν και o Imi Lichtenfeld ο οποίος κατόπιν ανέπτυξε την πολεμική τέχνη Krav Maga.

Το επεισοδιακό ταξίδι 

Το PENTCHO αναχώρησε από το Σουλινά της Ρουμανίας στις 21 Σεπτεμβρίου 1940 και ανοίχθηκε στη Μαύρη Θάλασσα. Εκεί βρέθηκε αντιμέτωπο και με μια καταιγίδα αλλά κατόρθωσε να φθάσει στην Κωνσταντινούπολη. Μετά την έξοδο από τα Δαρδανέλια στο Αιγαίο, το σκάφος κινήθηκε προς νότο, μέχρι που το εντόπισε ένα ελληνικό πολεμικό.

Καθώς το PENTCHO έπλεε χωρίς σημαία, το ελληνικό σκάφος έριξε προειδοποιητικές βολές αναγκάζοντάς το να σταματήσει και κατόπιν το διέταξε να το ακολουθήσει στη Μυτιλήνη. Αφού έγιναν προμήθειες τροφίμων, το τροχήλατο συνέχισε την πορεία του και στις 30 Σεπτεμβρίου 1940 κατέπλευσε στον Πειραιά.

Ταυτοποιήθηκε στον βυθό του Αιγαίου το ατμόπλοιο Pentcho – Η ιστορία του-4
Ο ατμολέβητας, η «καρδιά» του πλοίου, σε άριστη κατάσταση, ξεχωρίζει στον βυθό σε όρθια θέση. Φωτ. ΑΠΕ-ΜΠΕ.

 

Η ελληνική εβραϊκή κοινότητα έσπευσε αρωγός στους πρόσφυγες κάνοντας εφικτό τον ανεφοδιασμό του σκάφους με νερό και κάρβουνο. Στις 2 Οκτωβρίου, ημέρα της εβραϊκής Πρωτοχρονιάς, η κοινότητα προσέφερε τρόφιμα στους πρόσφυγες, οι οποίοι αναχώρησαν την επομένη. Το PENTCHO θα έπλεε νοτιοανατολικά με προορισμό τη Μερσίνα της Τουρκίας και από εκεί θα έφτανε ακτοπλοϊκώς μέχρι την Παλαιστίνη. Το σκάφος κατέπλευσε στην Αστυπάλαια, όπου προσφέρθηκε τροφή στους πρόσφυγες και ακολούθως αναχώρησε προς νότο προκειμένου να διαπλεύσει το στενό Κάσου-Κρήτης.

Ωστόσο, το PENTCHO αντιμετώπισε μηχανικά προβλήματα, και τελικά ο λέβητας τέθηκε εκτός λειτουργίας, οπότε το σκάφος έμεινε ακυβέρνητο. Το πλήρωμα προσπάθησε μάταια να θέσει σε λειτουργία την ατμομηχανή, και έτσι το παρασυρόμενο σκάφος προσάραξε στις 19:40 της 9ης Οκτωβρίου 1940 στα βράχια της νησίδας Χαμηλή.

Με την προσάραξη και την επακόλουθη τριβή του σκάφους στην απόκρημνη ακτογραμμή, προκλήθηκε ρήγμα στα ύφαλα και εισροή υδάτων. Οι επιβάτες και το πλήρωμα κατασκεύασαν αυτοσχέδιες γέφυρες και ένωσαν το σκάφος με την ακτή, γεγονός που επέτρεψε την ασφαλή αποβίβασή τους. Αφού κατόρθωσαν να μεταφέρουν στην ξηρά οτιδήποτε μπορούσε να τους φανεί χρήσιμο για τη διαμονή τους στο νησί, έφτιαξαν πρόχειρα παραπήγματα.

Ταυτοποιήθηκε στον βυθό του Αιγαίου το ατμόπλοιο Pentcho – Η ιστορία του-5
Το τροχήλατο ατμόπλοιο PENTCHO αγκυροβόλησε για πάντα στον βραχώδη βυθό του Αιγαίου. Φωτ. ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

Η διάσωση και το τέλος της Οδύσσειας

Στο μεταξύ, τέσσερις εθελοντές και ένα μέλος του πληρώματος επιβιβάστηκαν στη μοναδική σωσίβια λέμβο του PENTCHO και αναχώρησαν προς αναζήτηση βοήθειας.

Τέσσερις μέρες αργότερα, η λέμβος εντοπίστηκε από ένα αεροσκάφος του βρετανικού αεροπλανοφόρου ILLUSTRIUS και ειδοποιήθηκε το αντιτορπιλικό NUBIAN να σπεύσει σε βοήθεια τους. Οι Βρετανοί ενημέρωσαν τον Ερυθρό Σταυρό για την ύπαρξη των ναυαγών στη βραχονησίδα, προκειμένου να μεταβιβαστεί η πληροφορία στους Ιταλούς.

Οι πρόσφυγες που είχαν αποβιβαστεί στη Χαμηλή, κατάφεραν να επιβιώσουν χάρη στα τρόφιμα, τα ρούχα, τα σκεύη, τα καύσιμα και όλα τα απαραίτητα που είχαν μπορέσει να μεταφέρουν από το ατμόπλοιο για την παραμονή τους στην αφιλόξενη βραχονησίδα.

Εκεί οργάνωσαν την ζωή τους έχοντας εξασφαλίσει από τις προμήθειες του πλοίου ένα πιάτο σούπα καθημερινά. Οι κακές καιρικές συνθήκες δεν επέτρεψαν τον εντοπισμό των ναυαγών μέχρι τις 14 Οκτωβρίου 1940, οπότε ο πιλότος ενός ιταλικού αεροσκάφους διέκρινε το ναυάγιο του PENTCHO.

Ταυτοποιήθηκε στον βυθό του Αιγαίου το ατμόπλοιο Pentcho – Η ιστορία του-6
Το προσαραγμένο PENTCHO. Photo : United States Holocaust Memorial Museum μέσω ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

Η αυτοοργάνωση των ναυαγών, που επέτρεψε τη συντήρηση τους στην αφιλόξενη βραχονησίδα, αποτέλεσε χαρακτηριστική ένδειξη της θέλησης των απανταχού Εβραίων για τη μετάβαση τους στην πατρογονική τους γη.

Ύστερα από 10 ημέρες παραμονής τους στη Χαμηλή, στις 18 Οκτωβρίου 1940, το βοηθητικό πλοίο CAMOGLI του ιταλικού Πολεμικού Ναυτικού προσέγγισε τη νησίδα. Αρχικά επιβιβάστηκαν σε αυτό οι γυναίκες, τα παιδιά και οι άρρωστοι. Την επομένη ημέρα, απομακρύνθηκαν οι άντρες εκτός από είκοσι άτομα που έμειναν στη νησίδα μαζί με τις αποσκευές των ναυαγών. Ακολούθως, κατέφθασαν στη Χαμηλή μέλη της ελληνικής εβραϊκής κοινότητας που είχαν στο μεταξύ πληροφορηθεί όσα είχαν διαδραματιστεί.

Έδωσαν εφόδια στους εναπομείναντες ναυαγούς και την υπόσχεση ότι θα επιστρέψουν, έχοντας προηγουμένως βρει τρόπο για να τους βοηθήσουν να συνεχίσουν το ταξίδι προς την Παλαιστίνη. Τα πράγματα όμως πήραν διαφορετική τροπή.

Στις 26 Οκτωβρίου 1940 κατέπλευσε ένα ιταλικό σκάφος που παρέλαβε τους ναυαγούς και τις αποσκευές τους. Μεταφέρθηκαν όλοι από τους Ιταλούς στη Ρόδο, όπου κρατήθηκαν σε ένα πρόχειρο στρατόπεδο. Στις αρχές του 1942, οι περισσότεροι ναυαγοί του PENTCHO μεταφέρθηκαν στο στρατόπεδο κράτησης Ferramonti στην Ιταλία, όπου παρέμειναν μέχρι την απελευθέρωση τους από τους Συμμάχους τον Σεπτέμβριο του 1943. Τον επόμενο Ιούνιο, μεταφέρθηκαν στην Αλεξάνδρεια και από εκεί με τρένο κατέληξαν στην Παλαιστίνη. Τελικά, χρειάστηκαν 40 μήνες και όχι 40 ημέρες για να φθάσουν στον πολυπόθητο προορισμό τους…

Έρευνα και τεκμηρίωση ‒ Ένα ναυάγιο ξεχασμένο στον βυθό του Αιγαίου

Τα υπολείμματα του ιστορικού ναυαγίου εντοπίστηκαν και ταυτοποιήθηκαν από έλληνες δύτες. Ανάμεσα στα ξεχασμένα συντρίμμια ξεχωρίζουν οι τροχοί καθώς και η πλώρη του πλοίου που ακουμπά στο βυθό με την δεξιά πλευρά. Ο ατμολέβητας που ήταν η «καρδιά» του πλοίου ξεπροβάλλει από τον βυθό σε όρθια θέση και σε άριστη κατάσταση.

Οι δύο άγκυρες του PENTCHO έμειναν για πάντα στον βραχώδη βυθό του Αιγαίου. Παράλληλα με την υποβρύχια εξερεύνηση έγινε αρχειακή και ιστορική έρευνα από τους Άρη Μπιλάλη και Κώστα Θωκταρίδη με στόχο την τεκμηρίωση της εξαιρετικά σημαντικής ιστορίας του πλοίου.

Ταυτοποιήθηκε στον βυθό του Αιγαίου το ατμόπλοιο Pentcho – Η ιστορία του-7
Ανάμεσα στα ξεχασμένα συντρίμμια ξεχωρίζουν οι τροχοί. Φωτ. ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

Τροχήλατο ατμόπλοιο PENTCHO – Η ταυτότητα του πλοίου και το μνημείο

Το PENTCHO, που είχε ναυπηγηθεί το 1907 ως STEFANO, είχε 50 μέτρα μήκος και 12 μέτρα πλάτος. Ήταν νηολογημένο στη Νάπολη και εκτελούσε ποτάμιους πλόες στον Δούναβη. Αρχικά ανήκε στην εταιρία R. Anatra & Ungarische Petroleum A.G. με έδρα τη Βουδαπέστη. Αγοράστηκε έναντι δέκα χιλιάδων δολαρίων από μια εβραϊκή οργάνωση της Ρουμανίας στις αρχές του 1940. Αργότερα έγιναν μετασκευές διαρρύθμισης, ώστε το τροχήλατο ατμόπλοιο να μπορεί να μεταφέρει επιβάτες και, αφότου μετονομάστηκε σε PENTCHO, στάλθηκε στη Μπρατισλάβα της Σλοβακίας.

Αξίζει να σημειωθεί πως για το ναυάγιο του PENTCHO, που αποτελεί σημαντική καμπή στην προσπάθεια μεταφοράς Εβραίων προσφύγων στην Παλαιστίνη διά θαλάσσης, έχει ανεγερθεί μνημείο στην πόλη Netanya του Ισραήλ.

Με πληροφορίες από REUTERS, AFP, ΑΠΕ-ΜΠΕ

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Super Jet: Ξεκίνησε, το πρώτο δρομολόγιο για την φετινή χρονιά… (video)

Με τον cpt Μιχάλη Μακρή στο τιμόνι του, το ταχύπλοο Super Jet ξεκίνησε σήμερα (23/03) το πρώτο του δρομολόγιο για τη φετινή χρονιά (video)

“Διονύσιος Σολωμός”: Εκτάκτως απόψε αναχωρεί για Δυτικές Κυκλάδες

Έκτακτο βραδινό δρομολόγιο του "ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ" από Πειραιά

Γ. Μαργαρίτης: “Η συνεργασία μπορεί να γίνει μόνο με καθαρές κουβέντες”

Η τοποθέτηση του Επάρχου Νάξου, Μικρών Κυκλάδων και Αμοργού Γιάννη Μαργαρίτη σχετικά με το επίμαχο θέμα του υπό κατασκευή γηπέδου "8χ8" στη πόλη της Νάξου

ΕΑΣ Νάξου – Γ. Βάβουλας: “Ακόμη και 15 ευρώ το κιλό θα φτάσει το κατσίκι φέτος” (video)

Δ. Καπούνης και Γ. Βάβουλας στο Mega: «Ακριβότερο φέτος το Πάσχα το αρνί και το κατσίκι της Νάξου». (video)

Μ. Πολυκρέτης: “Δεν έχετε το δικαίωμα κ. Λιανέ να στερείτε από τη νεολαία μας ένα χώρο άθλησης”

Δήλωση του υποψήφιου Δημάρχου Μανώλη Πολυκρέτη σχετικά με το βοηθητικό γήπεδο 8Χ8 στην πόλη της Νάξου

Euro 2024: Με το …καλησπέρα προβάδισμα για Βοσνία

Προκριματικά για το Euro 2024 .. Φαβορί και αουτσάιντερ για τον 10ο όμιλο. Τι λέει η Foxbet.gr

Πανναξιακός ΑΟ: Ποια η θέση του Δήμου για το βοηθητικό γήπεδο;

Ανακοίνωση εξέδωσε ο Πανναξιακός ΑΟ σχετικά με το βοηθητικό γήπεδο "8χ8" στο ΔΑΚ Νάξου

ΠΝΑι – Λεονταρίτης: Αποκτούν οι Κυκλάδες σύγχρονο οδοφωτισμό

Αγώνας δρόμου για να αντικατασταθούν περί τους 8.160 ιστούς στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου - Τι αναφέρει ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης

Μήλος: Τουριστική προβολή στην Ιταλία

Χρόνο με το χρόνο η Μήλος μοιάζει να κερδίζει μέρος από την ιταλική αγορά

Σαντορίνη – Ο.Μ. ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ.: Συνάντηση με υπεύθυνο του ΔΑΠΠΟΣ

Συνάντηση ενημέρωσης της Ο.Μ. ΣΥΡΙΖΑ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ Θήρας με τον πρόεδρο του ΔΑΠΠΟΣ κ. Βασίλη Αλαφούζο

Blue Star Ferries: Ερχονται βραδινά δρομολόγια προς Παροναξία – Σαντορίνη με το “Blue Star Chios”

Για την περίοδο του Πάσχα το Blue Star Chios αναλαμβάνει βραδινό δρομολόγιο με ώρα άναχώρησης 23:30 από Πειραιά ...

Γέρικα αλλά ασφαλή σκαριά στο Αιγαίο

Ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων της ελληνικής ακτοπλοΐας πλησιάζει τα 31 χρόνια – Που ταξιδεύει το γηραιότερο πλοίο στο Αιγαίο

Blue Star Ferries: Σε ακινησία το “Naxos”, σε βραδινό δρομολόγιο από Μεγάλη Τρίτη ο “Διαγόρας”

Νέα δεδομένα αυτές τις ημέρες στη γραμμή της Παροναξίας - To Blue Star Paros για ένα μήνα θα καλύψει το κενό του Naxos και έρχεται ο Διαγόρας στα νησια μας

Εκτακτο: Αλλαγή ώρας στην αναχώρηση του Blue Star Naxos από Πειραιά

Αλλάζει η ώρα αναχώρησης σήμερα του Blue Star Naxos από τον Πειραιά για Παροναξία και άγονη γραμμή

Δονούσα: Οι επαγγελματίες του νησιού θέλουν περισσότερα δρομολόγια του “Σκοπελίτη” στο νησί τους

Ανακοίνωση εξέδωσαν οι επαγγελματίες της Δονούσας με την οποία ζητούν επιπλέον προσεγγίσεις (έξι) του Express Skopelitis στο νησί τους - Εφτασαν έως το Υπουργείο Ναυτιλίας

“Πρέβελης”: Δεμένο και ανεκτέλεστα δρομολόγια

Τροποποίηση δρομολογίων του Ε/Γ-Ο/Γ "Πρέβελης" λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών

The Sun: “Νάξος, το νησί που συγκεντρώνει όλα τα καλά των ελληνικών νησιών”

Αφιέρωμα- «ύμνος» της εφημερίδας The Sun για τη Νάξο και η συμμετοχή του Δήμου αλλά και του Επαρχείου στην ITB 2023

ΑΝΕ Καλύμνου: Εκπτωτη σε δύο γραμμές του Νοτίου Αιγαίου

Κήρυξη έκπτωτης της ΑΝΕ Καλύμνου στις γραμμές Κάλυμνος-Σάμος και Κάλυμνος- Αστυπάλαια.

ΕΑΣ Νάξου – Γ. Πολίτης: “Με το νέο τυροκομείο αναβαθμίζουμε την Γραβιέρα Νάξου” (video)

Το νέο Τυροκομείο της Ε.Α.Σ. Νάξου στο Γλινάδο στην εκπομπή «Σήμερα» του ΣΚΑΪ! - Τι δήλωσαν Καπούνης και Πολίτης

Στη γειτονιά των αγγέλων ο πατέρας Νικόλαος Μετζητάκος

Εφυγε από τη ζωή το βράδυ του Σαββάτου ο πρωτοπρεσβύτερος Νικόλαος Μετζητάκος - Στον Αγιο Νικόδημο η εξόδιος ακολουθία το μεσημέρι της Κυριακής